Tamiya TG10 motor defect

• Topicstarter Topicstarter Flash
  • Startdatum Startdatum
F

Flash

Guest
de motor van dit beestje (2.5 cc) wilt niet meer starten.

de gloeiplug is goed.
batterij voor de gloeiplug is ook goed.
motortje is niet versleten (nog redelijk nieuw)
er komt brandstof in de motor. (en er ook weer uit via de uitlaat zoals dat gebruikelijk is)

wat kan er mis zijn, zal de motor slecht geworden zijn door de winterstop (toch 3 maanden niet gereden), zal er iets verstopt zijn.

ik kan evt de motor uit elkaar halen maar ik wil dit liever niet doen aangezien dit nogal een k*t werkje is.

Is de compressie nog goed?

Om te starten zijn er drie dingen belangrijk (bij een gloeiplugmotor):

1. Een brandbaar mengsel in de cilinder.
2. Een voldoende (helder oranje) gloeiende plug.
3. Voldoende (1:8 /1:10) compressie.

Als de brandstof uit de uitlaat komt kan het geheel wel eens TE nat zijn.
Draai de naald dicht en probeer het nog eens. Als de motor dan wel oppakt - en daarna natuurlijk afslaat- heb je de oorzaak gevonden.

Suc7

Compressie is meestal bij een FS motortje niet het probleem, schroef de koelkop er maar eens af en kijk in de cylinder of de gehele nikasylwand nog wel aanwezig is, dit kun je zien als je bij de uitlaatpoort en bovenin de bus een messingkleur ziet, dan istie dus versleten......... enige remedie is de set dan te vervangen..
Wat voor brandstof gebruik je ?? merk en type vermelden graag.....
.........................Peet..............................8)

het is ook wel af te raden om je nitro of wat je dan ook hebt 3 maanden niet te laten draaien
doe er misschein eens after run olie in dat bevorderd de werking levensduur prestaties enz... van je motor
:wink:

hij werkt ondertussen weer, ik heb de motor even goed doorgespoeld met nitro, hij was gewoon errug droog.

Goede tip hoor.. Maar had iemand ook al verteld dat boven elk bericht staat waneer het gepost is.. Dit is een jaar na dato, maar natuurlijk is het voor de database nog nuttige informatie. 8)

Back