Tamiya TGX-MK.1 of TG10-Mk.2s? Een HPI RTR Evo 3 dus...

Ik wil mijn eerste brandstofauto aanschaffen, heb tot nu toe ervaring met diverse Tamiya elektromodellen. Nu kan ik 'kiezen' uit deze twee modellen:

Tamiya 44019 (TGX-MK.1 SUBARU IMPREZA WRC 99)
FS-15LT Engine

Tamiya 44043 (GP Xanavi Nismo Z TG10-Mk.2s)
FS-12LS Engine

Natuurlijk wil ik de snelste auto voor het minste geld. :D Op basis van de specs zou ik denken dat de Subaru de grootste motor heeft en dus het snelste is, klopt dat? Toch is de Xanavi Nismo een stuk duurder. Ik wil er trouwens alleen mee op straat rijden of op het parkeerterrein.

Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?

De TG10 MK1 is al een verouderd model, de MK2 is daar een opvolger van.
De ophanging van de opvolger zit er een stuk degelijker/beter uit vind ik.
Ook staat de motor anders.

De motor van de MK2 heeft inderdaad 2,11cc ipv 2,5cc (mk1).
Maar meer cc's is niet altijd een hogere topsnelheid.

Als je een van die auto's hebt en je wilt hem sneller maken zou ik dan om te beginnen een andere uitlaat erop zetten. Dat is volgens mij een van de beste tuningsparts.

Hoi Jazzy,

Persoonlijk zou ik voor het chassis gaan van de TGX, alhoewel de motor die bij deze auto geleverd wordt niet veel bijzonder is.

De TG 10 mk2 is een doorontwikkelde Mk1 die voor veel dingen (volgens de meeste eigenaars) voor verbetering vatbaar was. De nieuwe TG10 Is volgens mij het meest te vergelijken met een HPI RS4 en een R40 (het zit er net tussenin) en heeft ook een snellere motor dan de TGX Kijk eens op dit forum, er is iemand die een TG10 mk2 te koop aanbiedt. Die kan je vast wel wat meer vertellen. Trouwens, de TG10 mk2 is meer voor parkeerterrein/circuit terwijl de TGX die je wilt kopen een rally model is dat wat hoger op zijn veren staat. Er is wel een race/onroad auto van te maken hoor.

Let ook op op de onderdelenvoorziening van de TGX. Ik denk niet dat veel zaken nog spullen op voorraad hebben liggen. Ik haal mijn onderdelen (Hop-Ups en Aluminium) altijd in de VS en Hong Kong voor zeer leuke prijzen

Oow ik had een leesfout gemaakt.
Ik dacht dat die TG10 MK1 bedoelde ipv TGX MK1.

Geen probleem, bedankt voor je reaktie. :D

Maar goed, de TG10-Mk.2s is dus de auto die je wilt hebben. Nadeel is wel dat mijn budget dan bijna op is en ik maar net geld overhoud voor brandstof en dergelijke, laat staan dat ik er gelijk een andere uitlaat voor kan aanschaffen.

verkoop een paar van die 150 computers. :wink:

Ga toch voor de MK.2 en spaar daarna nog wat door voor andere uitlaat etc. (ebay.com voor een paar tientjes) De TGX is inmiddels zo sterk verouderd dat het een keer ophoudt met de onderdelen. Daar komt bij dat als je met de TGX een beetje vlot vooruit wilt, dat je toch ook een andere motor, uitlaat, kogellagers en 2-bak nodig hebt. Bij de Xanavi Nismo zit de 2-bak (SG versie) er standaard op en ook is de auto al volledig gelagerd. De motor met de standaard uitlaat komt ook prima vooruit.

MK.2 dus

Kijk anders eens op onze site www.tamiyaxtreme.com/forum

staan een aantal mk.2's op en ook mijn en wat andere TGX-en

Balen. :( Door toevallige omstandigheden ben ik nu in de gelegenheid om er eentje te gaan kopen. Mede door jullie input besloten om de TG10-MK.2s te gaan kopen, blijkt hij net uitverkocht te zijn bij de webshop waar ik hem wilde bestellen.

Nu tijwfel ik een beetje wat te doen. Het is verleidelijk om misschien toch maar de TGX-Mk1 te kopen, die kost me inclusief verzendkosten namelijk € 175 en dat is niet echt veel. Alleen ben ik bang dat ik er spijt van ga krijgen en al vrij snel behoefte zal hebben aan iets snellers of beters.

Of nu toch verder rondkijken naar een beter alternatief? Mijn maximale budget is € 300 maar daar moeten dan ook eventuele toebehoren bij zitten, behalve een zenderset want die heb ik al.

Iemand een tip? Bestellen in het buitenland geen bezwaar, mits het prijsvoordeel opweegt tegen de nadelen. :D

Kijk eens bij het te koop gedeelte. Daar staat een tweede hands TG10 MK2 te koop.

Ga in ieder geval geen MK1 kopen, je krijgt spijt als haren op je kop (erg langzaam in standaarduitvoering en geen onderdelen meer leverbaar. Je zult erg veel moeten tunen (= veel geld) voordat ie een beetje lekker rijdt)

Waarom trouwens specifiek een Tamiya? kijk eens naar een HPI of eventueel een Mugen MSX3 (van die laatste heb ik veel plezier gehad)

FWE zei:
Kijk eens bij het te koop gedeelte. Daar staat een tweede hands TG10 MK2 te koop.
Ik twijfel een beetje over tweedehands, hoewel dit wel een passend setje lijkt. Ik zal er eens naar kijken.
Waarom trouwens specifiek een Tamiya? kijk eens naar een HPI of eventueel een Mugen MSX3 (van die laatste heb ik veel plezier gehad)
Ik sta open voor suggesties, bij deze bedankt dus. :D Ik denk dat de Mugen buiten mijn budget valt, nieuw tenminste.

Over de MSX zijn de meningen verdeeld. Het motortje zou niet zo goed zijn. Wel, ik heb daar nooit last mee gehad, startte perfect en liep mooi. Ik kon met gemak de RS4 van mijn maatje bijhouden. Wel is het zo dat sommige ophangingsdelen redelijk snel afbreken bij een botsing. Dit heb ik ook ervaren, maar omdat de onderdelen slechts enkele Euro's kosten is dit te overzien.

De auto kost bij PK te dordrecht met kap (zonder electronica) 199 Euro. Volgens mij heb ik hem wel eens een keer goedkoper gezien, maar weet niet meer waar. Er kan nog eventueel een 2 bak op maar is niet echt noodzakelijk.

En dan de HPI RS4... tja, wat moet ik daar nog over zeggen. Overal, maar dan ook overal kan je onderdelen voor deze auto krijgen en de kwaliteit is gewoon goed. De ideale beginnersauto. Als RTR te koop bij PK voor 279 Euro. wel voordat je gaat kopen even rondkijken. Deze auto wordt vaak in de aanbieding gedaan. (bij RCfun in Blaricum voor 300 Euro een EVO uitvoering met rotostart en in Veenendaal zelfs een tientje minder)

Ik lijk wel een reclamezuil :D

Ik vind deze vorm van reclame absoluut niet storend. :) Die HPI RTR 3 Evo ziet er interessant uit zeg, ik ga daar eens even naar kijken. Wel jammer dat het een RTR is, ik wilde hem eigenlijk zelf gaan bouwen. Nou ja, dan koop ik voor de winteravonden wel weer wat anders. :D

Ik heb hem ergens zelfs voor 279 Euro gezien (dan wordt hij wel heeeeel erg antrekkelijk he?) Het voordeel van deze auto is dat ie al een 2 versnellingsbak heeft en een heel fijn motortje. kijk even op deze pagina http://rcauto.startpagina.nl/ dan zie je o.a alle modelbouwwinkels en kan je even zoeken

Succes met jouw keuze!

Oh ja, er zit volgens mij wel een handleiding bij, dus zelf uit elkaar halen en in elkaar zetten is ook geen probleem. Kan nooit kwaad

Nou, de kogel is door de kerk. Het is de HP RTR Evo 3 geworden, met een Venom kap:

HPI10033-250.jpg

De prijs was trouwens € 257. :D Het is inderdaad een hele andere auto dan de standaard TGX die ik in eerste instantie overwoog. Mooi alu frame en inderdaad met een 2-bak, heeft trouwens ook rotostart. Al met al, dus inclusief brandstof, starterset (vulflesje, gloeiplugdinges en wat gereedschap) was ik iets meer dan € 300 kwijt. 'Precies' binnen het budget dus. :)

Bij deze wil ik jullie bedanken voor de reakties. Ik laat nog wel even horen hoe het starten en inlopen is gegaan.

bij welke vesteging van quartel heb je die gehaald? hele leuke auto en je zal er zeker geen spijt van krijgen.

mvg jarno

bij quartel;) geloof me maar ik werk er en hij is bij ons het goedkoopst van heel nederland op dit moment. voor 257,50 heb er nog 3 verkcoht vandaag.

mvg jarno

Back