Tamiya TRF 416

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Arjenp, 19 dec 2007.

1. Arjenp

Arjenp

Lid geworden:
    5 jun 2005
    Bouwverslag van de Tamiya TRF 416

Na de succesvolle reeks van de Tamiya TRF 415 (MS/MSX/MSXX) modellen heeft ook Tamiya besloten om een nieuw platform te lanceren; de
    Tamiya TRF 416.

De auto is reeds binnen gekomen en de eerste indruk was al dat de doos er zoals gewoonlijk van Tamiya er erg netjes uitzag.

Na het openen van de doos kwamen er een hoop zakjes met onderdelen uit samen met de Cabon platen.

Na het uitpakken van de onderdelen kan er begonnen worden met het bouwen van de auto. Ik ben begonnen met het bewerken van de carbon chassisdelen. (bodemplaat, topdeck, shocktowers en de bumperbrace). Deze heb ik met fijn schuurpapier langs de randen lichtjes geschuurd zodat er een kleine ronding inkomt en deze geen scherpe kantjes meer hebben. Na het schuren heb ik de randen bewerkt met secondelijm zodat deze extra beschermd zijn, beter aanvoelen en er een stuk netter uitzien.

Na het chassis was het achter differentieel aan de beurt en de one-way. Het differentieel bij de TRF 416 heeft nu grotere diff platen en 12 kogels erin. Bij de TRF 415 waren de diff plates aanzienlijk kleiner en zaten er maar 9 kogels in. De pulley van het diff is ook 1 tandje groter geworden en is nu 37 tands.

De one-way voor voorin de auto word meegeleverd en er zit geen spool bij de auto. Voor de modified rijders is dit wel jammer maar voor de stockrijders is dit geen probleem.
    De pulley van de one-way is eveneens 37tands en de one-way heeft stalen outdrives.

Het differentieel en de one-way gebouwd.

De blauw geannodiseerde onderdelen.

De achterbulkheads en de motormount op het chassis gemonteerd

De achteraandrijving kan is nu afgebouwd. Het differentieel is op zijn plek gezet en de centerpulley is gemonteerd. Bij de centeras moet even opgelet worden dat er meer shims benodigd zijn dan wat aangegeven staat in de manual. Als je geen extra shims plaatst heeft de middenas teveel speling links/rechts.

Na de achteraandrijving geplaatst te hebben is het tijd om de vooraandrijving ook in de auto te monteren. Bij de kit zit zoals eerder aangegeven een One-way dus deze zit voorin de auto.

Nu de hele aandrijflijn in de auto zit word de stuurinrichting geplaatst. Deze is ten opzichte van de TRF415 veranderd. De stuurinrichting heeft nu nog maar op 1 plaats contact met het topdeck in het midden van het topdeck.

De volgende stap is het monteren van de ophangingen maar, voordat dit kan gebeuren worden eerst de aandrijfassen voor in de ophanging klaar gemaakt.

De aandrijfassen zijn nu klaar dus de ophanging kan op de auto gezet worden. De achterdraagarmen samen met de achterhubs worden er nu eerst opgezet. Vervolgens worden ook de voordraagarmen geplaatst.

De voorophanging is nu ook compleet gemaakt met de stuurblokken en de castorblokken erbij. Daarnaast zijn de turnbuckles op de hele auto nu ook geplaatst.

De auto begint er nu al echt op te lijken en zeker nadat de shocktowers geplaatst zijn. De achterbodyposts zijn ook al gemonteerd op de shocktowers net als de bevestigingspunten voor de dampers.

De auto is al klaar om de dampers erop te plaatsen dus deze kunnen nu ook gebouwd worden.

De laatste stap is het monteren van de stabi’s, voorbumper en een setje bandjes. De auto is op de electronica na nu helemaal gereed.

De electronica is nu ook helemaal ingebouwd in de auto.

De plaatsing van de bodyposts is gelijk gebleven dus de oude kappen kunnen nog gebruikt worden.

Laatst bewerkt: 19 dec 2007
  2. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Hmmm... Doos ziet er zoals altijd weer fantastisch uit...

Alleen de achterwielhubs zijn van plastic? En stalen schroeven??? Ik wacht nog wel een paar edities tot dat die onderdelen van alu en titanium zijn denk ik...

3. potloodslijper

potloodslijper

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Rijverslag :p

4. Arjenp

Arjenp

Lid geworden:
    5 jun 2005
    Ik had afgelopen weekend de Mautocup, en komend weekend een clubwedstrijd met de Suzuki Swift dus daar heb ik helaas nog geen tijd voor gehad )-:

Arjen

5. Friso

Friso Guest

Prachtige wagen Arjen!
    ook mooie duidelijke foto's!
    het is nu wachten op een rijverslag, jammer dat je geen tijd hebt.

6. Arjenp

Arjenp

Lid geworden:
    5 jun 2005
    Dat er nu plastic achterhubs bij de auto zitten vind ik zelf juist positief. Alluminium buigt en plastic breekt en in beide gevallen moet je dan het onderdeel vervangen alleen is plastic dan een stuk goedkoper.

Met het gewicht van de auto zijn titanium schroeven niet direct nodig aangezien je bij de standaard kit al lood bij moet gaan plakken.

Als iemand nog detailfoto's wilt dan hoor ik het wel.

Arjen

7. Pasqual

Pasqual Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2003
    Ziet er idd netjes uit dat verslag. Ik krijg concurentie ;)

Maar wat een ruimte op dat chassis zeg voor de elektronica :eek:
    Motor, Brushless regelaar, schakelaar, twee condensatoren, ontvanger en servo aan 1 zijkant. Lukt bij me Mi3 nog niet eens met een kleine brushed regelaar.

8. Koen92

Koen92

Lid geworden:
    17 aug 2007
    Volgens mij heeft dat ook te maken met de low-profile servo en de micro-ontvanger :wink:

En jouw cellen hebben trouwens wel erg hoge voltages, ik dacht dat 1.240 het hoogste was voor ib4200's WC (lees: dacht dat ik ib4200's had met het hoogst mogelijke voltage, ondanks dat ik weet dat ik dat verschil er tog nog niet uit haal...)

9. Koen92

Koen92

Lid geworden:
    17 aug 2007
    en wat weegt de auto eigenlijk rijklaar (hij had standaard een titanium schroevenset toch?)? Misschien dat ik dan het verschil met de 415 door heb :wink: (want op het langere topdeck na lijkt hij in mijn ogen verdacht veel op de MSXX)

10. Low_E

Low_E

Lid geworden:
    25 apr 2007
    welke pitch hebben die spur en pinion eigenlijk?

11. Arjenp

Arjenp

Lid geworden:
    5 jun 2005
    @Koen, de low profile servo helpt inderdaad een beetje maar, de ruimte is echt heel veel. Er liggen nog 2 condensatoren naast elkaar tussen de ontvanger en de esc en de schakelaar er ook nog naast.

De auto heeft geen Titanium schroeven. De auto weegt ongeveer 1390gram rijklaar afhankelijk van de spullen die je erin stopt natuurlijk.

De auto lijkt misschien op de 415MSXX, echter zijn enkel de suspension blocks, dampers en draagarmen gelijk. Alle andere onderdelen zijn allemaal iets anders.

@Low_E Het is een Xenon 48DP spur en een 48DP pinion.

12. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Als je uitgaat van de 1400gr. die in de stock geld wel ja maar modified is toch nog steeds 1350gr.? Dan is hij dus nog steeds 40gr. te zwaar lijkt me...

Boven alles vind ik titanium schroeven gewoon erg mooi!!! Het oog wil ook wat toch? En ik had zelf met de TRF415MSX MRE nooit last dat de alu achterhubs verbogen waren hoor en daar heb ik toch rake klappen mee gemaakt... Maar je hebt gelijk, het een buigt en het ander breekt en als het dan toch stuk gaat dan kan je beter kunststof vervangen dan aluminium...

Overigens wel jammer dat er geen spool bij zit aangezien Tamiya de 416 toch ontworpen heeft voor de modified brushless gebruiker (reed zelf in de stock ook spool en dat ging prima hoor dus...).

Verder zoals altijd weer een erg nette kit van Tamiya zoals we het gewend zijn. Het geheel ziet er top uit en ben erg benieuwd naar hoe hij rijd... (ben niet alleen maar negatief, integendeel zelfs... titanium is nu eenmaal een tick van me LOL).

13. Pasqual

Pasqual Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mei 2003
    Die zullen je wel wat meer ruimte geven, ja. Maar er is ruimte genoeg, als je de condensatoren en schakelaar weghaalt om gewoon een normale maat servo en ontvanger te plaatsen, dan is er nog ruimte om alles kwijt te kunnen zonder veel te puzzelen. Bij mijn Mi3 kan ik het echt niet kwijt zo alles naast elkaar dan moet ik me ontvanger toch echt ergens anders plaatsen.

Bij me Mi3 bijvoorbeeld past maar net een niet al te grote ontvanger en een Hara Twister 2.1 naast elkaar. Moet je na gaan als je dan brushless wil monteren in bijvoorbeeld de Mi3.

14. Arjenp

Arjenp

Lid geworden:
    5 jun 2005
    De gewichtslimiet is voor de modified ook 1400 gram. In de stock haal je makkelijk 1350 met de auto door de velen male lichtere esc.

Het probleem met de hubs is, wanneer heb je door dat ze krom zijn? Ik ken toch een aantal rijders die er problemen mee hebben gehad en het is niet het eerste wat je door hebt. Maargoed ieder zijn visie.

15. Arjenp

Arjenp

Lid geworden:
    5 jun 2005
    Tamiya maakt de auto in principe altijd met het oog op de japanse markt waar men one way rijd vandaar de keuze. Voor ons in Europa is dit wel jammer ja maar, de spool van de 415MRE past in de 416.

16. Chris van der Hagen

Chris van der Hagen

Lid geworden:
    2 feb 2006
    Er zit overigens een nieuwe schroeven set bij, ook bij de TRF501X WE.
    De schroeven zijn rvs maar verder perfect (kans op doldraaien is minimaal)

Verder zijn de gaten een stuk nauwkeuriger geboord in het carbon dan de 415 serie waardoor kans op tweak een stuk minder is.

Grote verbetering zijn de nieuwe ophangingsdelen. Deze zijn ook op de TB EVO IV en V en op de 415 serie te gebruiken.

17. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Ow, dat wist ik nog niet... Dan herstel ik de opmerking over het gewicht...

Ja, da's waar... Je kan niet altijd zien of het krom is, daar zal zeer nauwkeurig meetwerk voor nodig zijn en dan nog is het de vraag of je het dan kan meten... Ik neem aan dat de huidige hubs wel van dat carbon gevuld kunststof zijn?

Hoe bevalt de nieuwe stuurinrichting trouwens? Daar was ik wel heel benieuwd naar...

Joost.

18. mustang

mustang Guest

erg mooie kit !!. mijn rijstijl vraagt nog zeker niet om zo'n top auto !!... maar alleen het hebben van zo'n chassis is natuurlijk ook al leuk !!

19. Joost K.

Joost K. Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2004
    Heb hem vanavond in mijn handen gehad en van dichtbij kunnen bewonderen... Wat een onwijs mooie auto!!!

Helemaal TOP!!!

20. bacardiboy

bacardiboy Guest

kan er mij iemand zeggen of bevestigen dat er in de nieuwe tamiya 416 een lipo in past (ik denk aan het type lipo van orion 3200 of de nieuwe 3600 )

vriendelijk bedankt

Deel Deze Pagina