Tamiya TT 01 E wielen draaien in tegenovergstelde richting

• Topicstarter Topicstarter downwiththeb
  • Startdatum Startdatum
D

downwiththeb

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben nog nieuw in het modelbouwen van auto's.
Nu heb ik met mijn zoontje een TT 01E in elkaar gezet.
Nu is mijn vraag aan de voor en achterzijde draaien de wielen tegenovergesteld van elkaar dus bv het voorwiel aan de linkervoorkant draait naar voren terwijl het wiel aan de rechtervoorkant naar achter draait.

Heeft iemand een idee wat ik fout heb gedaan?

ALvast Bedankt!!

Klinkt meer als normaal gedrag van een differentieel.

Optie 1:
Als je het rechter voorwiel naar voren draait zal het linker voorwiel juist naar achter draaien. Dit is normale differentieel werking en is niet mis mee.

Optie 2:
Het is pas een probleem als je beide voorwielen tegelijk naar voren draait en beide achterwielen draaien dan naar achter toe. Dan moet je inderdaad een differentieel omdraaien in de auto.

Is het het eerste geval dan is er niets aan de hand. Dit hoor gewoon zo. Bij optie 2 is het fout.

Alvast Bedankt voor de reacties

Ik zal nog even iets duidelijker zijn

Als voorbeeld de hele rechterkant van de auto draait naar voren,
de hele linker kant draait naar achteren.

Maar in mijn logica moeten de voorwielen en achterwielen allen 1 kant opdraaien.
Dus als reactie op pasqual, snap ik niet want als dit correct is zou de auto nooit vooruit kunnen rijden want het ene wiel wilt vooruit terwijl het andere wiel juist achetruit draait

Thanks

Het differentieel verkeerd om,
Dit kan ik me goed voorstellen ga dat vanavond maar eens proberen

Thanks

als jij de auto vooruit drukt, met 2 wielen (bijvoorbeeld links voor en links achter) op de grond. zouden inderdaad beide rechter wielen naar achteren moeten draaien.
dat is de normale differentieel werking.

als je de auto vooruit drukt met beide achterwielen op de grond, zouden beide voorwielen ook vooruit meoten gaan. (de TT-01 heeft voor zover ik weet geen middendiff.

als deze 2 dingen inderdaad zo kloppen, heeft pasqual helemaal gelijk, en is de auto gewoon goed. :) dan is het namelijk gewoon de differentieel werking die je ziet.

Ik word steeds wijzer :D

Ga vanavond op het gemak weer eens uit elkaar halen want er zit iets niet goed, toen ik voor het eerst een beetje gas gaf hoorde je dat er tandwielen niet goed zaten.
Leer ik ook weer wat bij.
Mocht ik nog vragen hebben zal ik die zeker hier posten

Thanks voor de vlugge antwoorden ;)

Als voorbeeld de hele rechterkant van de auto draait naar voren,
de hele linker kant draait naar achteren.

Maar in mijn logica moeten de voorwielen en achterwielen allen 1 kant opdraaien.
Dus als reactie op pasqual, snap ik niet want als dit correct is zou de auto nooit vooruit kunnen rijden want het ene wiel wilt vooruit terwijl het andere wiel juist achetruit draait

Doet een auto dit niet dan krijg je hem niet de bocht door of in ieder geval een stuk moeilijker. Het binnenste wiel zal door deze werking langzamer gaan draaien dan het buitenste wiel tijdens het maken van een bocht. Dit is ook nodig omdat het binnenste wiel minder afstand aflegt tijdens het maken van een bocht.

Zoals gezegd het is pas fout als je beide achterwielen naar voren draait en de voorwielen draaien dan naar achter. Zet je dan de auto op de grond met alle wielen aan de grond en probeer je hem naar voren te duwen zal het niet gaan.

Als je de auto wel vooruit kan duwen zitten de differentiëlen op de goede manier in de auto. Als je dan beide linker wielen naar voren zal draaien zal rechts naar achter draaien. Dit hoort gewoon zo.

Haal anders het differentieel er is uit en draai met de hand is aan een diff ouput. Je zal hier exact het zelfde zien. De 1 draait naar voor de andere naar achter. Compleet normaal!

Dat de auto herrie maakt hoort wel enigszins het is een TT-01. Maar controleer ook of het motor tandwiel goed zit en goed contact maakt met het hoofd tandwiel. Een TT-01 zal nooit stil worden je zal altijd wel wat herrie van de tandwielen horen.

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad het probleem als ik de auto met alle vier de wielen op de grond zet dat je hem niet vooruit kunt duwen.
Weet ik in ieder geval waar ik nu moet zoeken

Bedankt voor alle reacties !!

Probeer het wel zonder motor. Deze bied namelijk ook weerstand als je hem op de grond plaatst.

Dan krijg je hem ook lastiger vooruit.

Hij doet het!!

Ik had verkeerde schroeven gebruikt bij de chassis versterker (weet even niet hoe het anders heet) waardoor de wielen werden geblokkeerd.
Ik haalde deze eraf en toen deed alles het ineens de goeie schroeven erin en Voila hij deed het.

Nu alleen de kap nog

Iedereen bedankt

Back