Tamiya tt-01 licht tunen

• Topicstarter Topicstarter Davey040
  • Startdatum Startdatum
D

Davey040

Guest
Hallo,

Ik net begonnen met het modelbouw gebeuren, nu een tt-01 aangeschaft.
Alleen zou ik hem graag licht tunen, het mag van mij al wel allemaal iets sneller gaan.
Wat voor aanpassing zou ik moeten doen en dan aub ook een beetje in beginners taal haha

Alvast vriendelijk bedankt:D

je zou je tandwielen ( spur en pinion) kunnen vergroten.. trekt dan minder snel op maar top speed is sneller.. je zou op Lipo kunnen gaan rijden..

Hallo,

Ik net begonnen met het modelbouw gebeuren, nu een tt-01 aangeschaft.
Alleen zou ik hem graag licht tunen, het mag van mij al wel allemaal iets sneller gaan.
Wat voor aanpassing zou ik moeten doen en dan aub ook een beetje in beginners taal haha

Alvast vriendelijk bedankt:D

Hallo,

Begin met je auto te voorzien van kogellagers (als dat al niet het geval is).
Dan de speed tuned gearset (dit is een 55T en 58T spur).
Als je deze 55T spur combineert met een 25T pinion dan heb je met de standaard motor al een leuke snelheid.
Een lipo is aan te raden, een simpele 4000mAh is al ruim voldoende voor een TT01.
Wil dan nog sneller dan zal je naar een snellere motor moeten, het nadeel daarvan is dat je ook naar de regelaar moet kijken, aangezien die dan ook vaak vervangen moet worden.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Grt,
Michael

TT01 is niet de beste basis om echt snel te gaan. Hoe sneller je gaat hoe meer stress je zet op de aandrijflijn die al snel speling gaat vertonen. Heb zelf een TT01 gehad waar dus ook echt alles op zat wat er voor te krijgen is en zelfs die vertoonde nog snel slijtage met 19 turns brushed.

Dit was de mijne
scaled.php

In elk geval is het al slim om te beginnen met kogellagers zoals hierboven al word gezegd, ook zou ik de aandrijfas vervangen. Verder zul je moeten kijken naar hoe snel je straks wil gaan, en de verdere hopups daarop baseren.

een paar zijn er al genoemt, maar even een lijstje.

kogellagers, merk maakt niks uit.
middenas vervangen voor een allu ook de 2 uiteinden. merk maakt niet uit.
schokdempers vervangen voor oliedempers, 50mm lang. merk: 3 racing.
ander tandwielen , merk: tamiya.

hier kun je vast mee beginnen. (is eigenlijk een must have voor de tt-01.)

als je sneller wilt zul je toch een andere motor moeten nemen.

gr Sander.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties, nee andere motor is nog niet zo nodig gaat me gewoon om NET dat beetje meer. Wist zelf ook dat als ik echt sneller wil toch naar andere modellen enz moest gaan kijken.

Tnx allemaal(Y)

Heb zelf ook een tt01 en de dingen die Sander meldt zijn goed om mee te beginnen voordat je er een andere motor en regelaar in zet. Als je er maar een iets snellere motor erin plaatst buigt de middenas zover door dat'ie niet meer goed kan draaien. De lagers zijn ook een echte must, hiermee rijdt hij een stuk soepeler, neem wel gesealde kogellagers.

een paar zijn er al genoemt, maar even een lijstje.

kogellagers, merk maakt niks uit.
middenas vervangen voor een allu ook de 2 uiteinden. merk maakt niet uit.
schokdempers vervangen voor oliedempers, 50mm lang. merk: 3 racing.
ander tandwielen , merk: tamiya.

hier kun je vast mee beginnen. (is eigenlijk een must have voor de tt-01.)

als je sneller wilt zul je toch een andere motor moeten nemen.

gr Sander.

Je moet de TT-01 gewoon zien als een fun auto, en niet proberen hoge snelheden te halen met zo'n model, als je echt hard wild gaan moet je je geld gaan investeren in een Xray of Tamiya Trf 417 e.d. Je kunt alle "dure" opties gaan kopen maar hij zal nog niet de snelheden van wedstrijdauto's halen maar je brengt wel veel stress op het hele TT-01 chassis, omdat deze gewoonweg niet gebouwd is voor zoveel snelheid. Er zijn tt-01 chassis te koop waar standaard al veel opties opzitten, aanschaf is iets duurder dan een normale tt-01 maar met alle opties die erop zitten heb je dat snel terug verdient. Tamiya 57982 dit is een tt-01 chassis en heeft al veel opties standaard.

Laatst bewerkt:
Ja Ghossie daar heb ik nu niks aan he hij is al aangeschaft, en hij hoeft ook niet te vliegen, staat ook duidel in de titel LICHT tunen:D Bedankt voor alle reacties

Back