tamiya tt-01 of ta-05

• Topicstarter Topicstarter tamiya4life
  • Startdatum Startdatum
T

tamiya4life

Guest
hallo,

ik wil misschien een van deze auto's kopen. Mijn vraag is welke is stock sneller, zuiniger ( langer rijden op 1 accu bedoel ik ) en heeft de beste wegligging?

als ik weet welke stock sneller is, kan je ook wel bedenken welke een hogere snelheid heeft met een snellere motor.

koop de ta-05. is een heel stuk beter dan een tt-01, qua afstelmogelijkheden en opzet van het chassis zelf. Ook qua aandrijving. ta-5 heeft snaaraandrijving en dit is wat efficiënter dan wat de tt-01 heeft.

TT-01 is een echt beginnersmodelletje. Zit ongelooflijk simpel in elkaar, vierwielaandrijving d.m.v. een cardan as, en er is weinig of niets aan af te stellen.

De TA-05 is snaaraangedreven, wat minder wrijving heeft, dus efficienter, sneller en zuiniger is. Deze auto wordt onder meer ook bij wedstrijden gebruikt, en kan van alles aan afgesteld worden. Ook de wegligging is beter, en de auto is gebouwd op hogere vermogens dan bij de TT-01.

Stock zijn ze beiden even snel ! Als je er een zware brushless set gaat insteken ga je wel snel verschil zien. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de ta05 door de vele afstel mogelijkheden , hop ups enzo..

Stock zijn ze beiden even snel ! Als je er een zware brushless set gaat insteken ga je wel snel verschil zien. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de ta05 door de vele afstel mogelijkheden , hop ups enzo..

Denk dat de TA-05 sneller zal zijn stock. Aangezien de stock TT-01 met plastic lagers.. euh... eigenlijk alles plastic komt zal de TA-05 al een stuk soepeler van z'n plek gaan.
Als je bochten ook meerekend zal de TT-01 zonder oliedempers helemaal afvallen.

Een TA05 is geen offroad auto. Bijna alle offroad auto's rijden met cardan of een variatie daar op. (Met middendiff bijv.) Bijna nooit met snaren, uitzonderingen daargelaten.

snaren gaan uiteraard sneller kapot. heb zelf een sprint 2 welke snaaraandrijving heeft en steentjes vindt deze echt niet leuk. maar als je offroad wilt zul je sowieso niet kijken naar een ta-05 lijkt mij:S

Zelfs op straat is een Ta-05 eigenlijk al niet op zijn plek. De diffs welke aan de onderzijde open zijn werken als stofzuigers op alle rommel op straat, is uiteraard op te lossen door het af te plakken met een stukje lexaan of iets dergelijks, maar dit zul je wel vaak opnieuw moeten doen. Een TT01 daarintegen heeft gesloten diffs, en een cardanas hierdoor is die uitermate geschikt om er gewoon mee op straat te rijden. De dempers zou ik mij ook niet zo druk om maken, deze kun je later altijd nog vervangen.

zoals men al zegt de tt01 zal op straat het meschien wel iets langer uithouden.
omdat de aandrijfing gesloten is.
bij een ta05 dus niet.
een stock tt01 is een prima auto om mee te beginnen alleen idd een kogellager zet is wel nodig.
de tt01 is ook iets sterker als je tegen de stoep of door veel grip in de bocht omslaat.
een ta05 is een beter inelkaar gezete auto stock ook veel beter,
alleen idd de open diff en snaaraandrijfing zal sneler stuk gaan.
ook bij een stoep is hij meteen toe aan een nieuw draagarmpje.
dus de waar de 1 een voordeel heeft heeft de andere een nadeel.
als je op een baan gaat rijden is de ta05 beter.
als je dus buiten op straat gaat rijden zal ik eerder voor de tt01 gaan.
en met een beetje hopups zijn ze allebij goed.
succes met je keuze.

gr Sander.

Effe een tip.... toyzone in haarlem geeft op alle Tamiya auto en onderdelen korting tot 50% net 2 Fiat 500 kapjes gekocht voor 20 euro per stuk....... normaal 39.99. op auto geeft hij 25% en onderdelen 50%. Hij doet dit tot zaterdag as..... dus sla je slag..

Kijk eens naar een Tamiya DF-03RA.
Deze auto staat iets hoger op zijn wielen dan een TA-05/TT-01.
Hij is zeer geschikt voor licht ofroad werk en straatklinkers.

Optie voor deze auto is een slipperclutch dus dan blijven de tandwielen ook heel met een wat zwaardere brushless set.

Back