Tamiya TXT ombouwen voor crawlen

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Nick_66, 11 mrt 2012.

  1. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Ik heb pas een nagenoeg nieuwe Tamiya TXT gekocht en wil deze gaan ombouwen om mee te gaan crawlen. Nu heb ik gelezen dat je de diff's moet 'locken' om het beste resultaat te krijgen.

    Is er ook een mogelijkheid om toch nog goed te crawlen met deze auto zonder de diff's op slot te zetten? Zelf had ik gedacht om de diff's te vullen met hele dikke diff olie.

    Iemand hier ervaring mee?
     
  2. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    De diff's in een TXT zijn van het standaard tandwieltype (2x konisch links rechts met ertussen 3 of 4 tandwiel kegeltjes) en hebben dus vrije rotatie.

    Bij crawlen, van zodra 1 wiel geen grip meer heeft, begint dit dus gewoon dol te draaien en gaat er ook geen kracht meer naar je andere wiel.

    Locken is dus wel nodig. Je kan eens proberen met een héél zware diff olie, maar ik weet niet of dit voldoende zal zijn... De TXT is een behoorlijk zwaar beestje en de kracht van de aandrijving kiest nu eenmaal de eenvoudigste weg (lees: het losse wiel)

    Zelf heb ik m'n diff's gelocked met metaal-eopxy van bison of patex, da's die 2) componenten lijm voor metaal.
    Wel heb ik eerst m'n tandwielen ingevet met vaseline, zodat de epoxy niet rechtstreeks aan m'n tandwielen hecht, maar wel een "vaste koek" vorm rondom/tussen de tandjes in.
    Zo kan ik ooit m'n diff terug losmaken zonder nieuwe tandwielen te kopen.

    Verder is het ook geen overbodige luxe om te investeren in sterkere aandrijf-shafts (die dingen met dubbele kruiskoppeling) want de standaard shafts van tamiya zijn niet echt bestand tegen zwaar crawlen. De punisher shafts van rc4wd zijn wel de moeite.

    En probeer je zwaartepunt zo laag mogelijk te krijgen, de TXT staat hoog op z'n poten en de batterij zit erg hoog, waardoor hij top-zwaar is.
    Probeer de batterij zo laag mogelijk te houden, vaak worden er zelfgemaakte batterij houders gebruikt om de batterij aan de zijkant te bevestigen of onder de officiele houder
     
  3. Haastnooit

    Haastnooit

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Alkmaar
  4. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Allemaal bedankt voor de reacties tot dusver.

    Voorlopig ga ik eerst eens zo rijden met de TXT, dus even standaard. Kan later altijd nog de aandrijfassen gaan upgraden. Had overigens op internet ook een upgrade part gevonden voor de TXT ter vervanging van de diff zodat je er ook mee kan crawlen.

    Wat ik mij ook afvroeg is of ik nog een extra kleine accu erbij moet plaatsen als ik twee servo's ga gebruiken.

    Zijn servo savers nog aan te raden?

    Ga me ook eens verdiepen in die engelse site. Daar is zo te zien veel informatie te vinden.
     
  5. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Nick,

    Op Radio Control Monster Truck Network - Radio Control Monster Truck Network staat ook nog veel info over RC Monster Trucks, wel in het engels.

    Of je een ontvanger accu nodig hebt hangt af van de capaciteit van de BEC (voeding van de servo's en ontvanger vanauit de regelaar) in de electronische regelaar (dat is een must voor crawlen, lukt echt niet met de standaard mechanische regelaar!!) en van de servo's die je wilt gebruiken. Persoonlijk zou ik een losse UBEC kopen in plaats van een extra accu.

    Servosavers beschermen de servo's dus doen! Als je servo's hebt met hele sterke tandwielen dan kan je ervoor kiezen geen servo saver te gebruiken om net wat meer kracht bij het sturen te hebben. Persoonlijk zou ik dat alleen doen als je wedstrijden gaat rijden.

    Groeten

    Jasper
     
  6. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    @bulliehead: bedankt voor de link

    Iemand enig idee hoe ik met een pistoolzender zowel de voor als achterwielen kan sturen?

    Om dit te doen zal ik dus een tweede servo moeten installeren en een Y-connector moeten gebruiken om beide servo's met een kanaal aan te sturen. Helaas gaat dit dus niet werken heb ik gezien bij een vriend van mij. Om het werkend te krijgen zal de ene servo rechtsom moeten draaien en de andere linksom. Bij hem draaien ze dus beide dezelfde kant op, dus de wielen draaien dan niet tegengesteld aan elkaar. Om ook geen verschil te hebben in draaisnelheid wil ik twee exact dezelfde servo's gebruiken. Hoe kan ik nu de andere servo de andere kant op laten draaien? Bestaan er ompolers voor servo's?
     
  7. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.889
    Locatie:
    Schoonebeek
    Het rode en het witte kabeltje in de servokabel omwisselen. In het zwarte stekertje waar de draden inzitten, zie je als je hem plat legt, de 3 lipjes zitten. Als je die indrukt kun je de steker eruit halen, en zo wissel je alleen de rode en witte draad om.
     
  8. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Ik vraag mij af of dat wel gaat werken? Er zit toch ook een potmetertje in de servo die de stand bepaald of vergis ik mij nu hierin?
     
  9. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Als het zo eenvoudig zou zijn, dan zouden er geen schema's of kant-en-klaar setjes met servo-reversers te vinden zijn.... of een servo links of rechts draait wordt bepaald door het zender signaal, niet door de polariteit.

    Door de polariteit om te draaien ga je heel de electronica in de servo platleggen en in het ergste geval zelfs definitief beschadigen...

    Het is mogelijk door draden te wisselen, maar dat moet dan binnenin de servo en moet je de draden aan de motor zelf en aan de potmeter wisselen.

    En anders:
    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Servo Signal Reverser
    of
    Servo Shop
     
  10. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258

    Bedankt voor de tip!
     
  11. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Dat, of een zender gebruiken welke 3 kanalen heeft, en het 3e kanaal geïnverteerd met het stuur kanaal mixen.
     
  12. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Heeft er iemand ervaring met de producten van GPM Racing? Deze hebben nog wat upgrades voor de Tamiya TXT-1 maar twijfel over de kwaliteit. Het gebruikte aluminium schijnt nogal erg zacht te zijn.

    Ben nog zoekende naar mooie upgrades voor de Tamiya TXT. Iemand nog tips?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    Ik heb een aantal GPM upgrades op mn axial exo zitten en heb er tot nu toe geen problemen mee gehad
     
  14. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Bedankt voor je reactie. Is GPM een beetje betrouwbaar wat betreft snel verzenden? Heb je daar goede ervaringen mee?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    ik bestel altijd op asiatees.com in hongkong volgens mij, verzenden is redelijk snel (denk aan een weekje á anderhalf). mijn ervaring is dat het redelijk wat kan hebben.
     
  16. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Die hebben inderdaad ook nog wat liggen voor de TXT. Thx!
     
  17. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Mijn eerste plan om de TXT-1 om te gaan bouwen naar een crawler is van de baan. Heb nu het plan om de TXT-1 gewoon te gaan upgraden en een aantal parts te gaan vervangen. Zo wil ik bv de standaard 540 motoren vervangen door wat sterkere motoren. Niet overdreven sterk, want wil ook de aandrijving niet al te zwaar belasten. Zou het mogelijk zijn twee brushless motoren met twee regelaars in te bouwen en de regelaars aan te sturen dmv een Y-kabel? Dus één kanaal gebruiken van de ontvanger en beide regelaars aansturen.

    Of misschien toch beter een brushed regelaar geschikt voor een dual motor setup? Evt twee brushed motoren met elke een eigen regelaar.
     
  18. bulliehead

    bulliehead

    Lid geworden:
    28 mrt 2005
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Puttershoek
    Nick,

    Dat kan prima, ik heb het net gedaan voor een clodbuster, voor details stuur en PM. MAAR voor in een TXT kan je ook prima 1 motor gebruiken. Ik heb een Kyosho Twinforce en die rijd ik met 1 motor.

    Als je wilt dan kan je ook langskomen en dan kan ik je helpen. Ook met jouw vragen over het sturen enzo.

    Groeten

    Japer
     
  19. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Hoi,

    Beetje late reactie van mij. Ik ben benieuwd hoe jij je clodbuster hebt omgebouwd met name het sturen. Ook de aandrijving ben ik benieuwd naar.

    Alvast bedankt!

    Groet,

    Nico
     

Deel Deze Pagina