Tamiya Volkswagen Beetle M-04L

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Catweazle(c), 11 jan 2008.

  1. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    hallo,

    even over die pinnetjetjes die eruit vallen, daarvoor is een oplossing. dan moet de alu hop-up versie van de wielmenemers kopen van bijv. tamiya. die schroef je vast op de as, en dan hoeft hij er ook niet meer af.

    Groet Rein.

    (trouwens volgens mij heb je 2x dezelfde foto geplaatst :wink:)
     
  2. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - Belgiƫ
    of een klein druppeltje ac-lijm. Da's een metaal op metaal-verbinding dus die krijg je wel los als nodig; dacht ik.
    Anders kan je er ook een klein druppeltje hotglue aandoen. Als je dat wil loskrijgen volstaat het om het even op te warmen.
    Derde mogelijke tip: druppeltje locktite.
     
  3. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Moet eerlijk toegeven dat dat dus niet het geval was. Je hebt gelijk Joost, 2 keer rechtse draad had niet het effect dat ik in gedachten had. Beginners foutje zal ik maar zeggen.:oops:

    Pandaboy en Low_e bedankt voor jullie tips, ik ben even aan het zoeken geweest en kwam op de site van PK Model Racing het volgende setje tegen:

    art. PK79137 - Alloy Wheel hex adapter with pin and locking system
    Aluminium wiel adapters (set van 4 stuks) welke met een rubber 'O'ring geborgd worden, zodat de hex/pin combinatie vast zit op de as, en niet uit zichzelf loskomt bij het demonteren. Niet alleen blijft de meenemer dus vastzitten op de as als je de wielen verwisseld of loshaalt, doordat de meenemer van Aluminium is, kan hij niet meer door de pin heen tegen het lagerblock gedrukt worden en daardoor zwaar gaan lopen. Om de menemer wel van de pin af te krijgen, wip je even de O-Ring los en daarna kan de pin uit de meenemer komen en de meenemer van de as verwijderd worden. Past op vrijwel elke auto met standaard zeskant wieladapter met pin, zoals Tamiya

    Dit setje van 4 stuks is daar momenteel in de aanbieding voor 12,50 euro.
    Zit er aan te denken om die maar eens te laten komen. Voor dat geld kan er weinig mis gaan.:)

    Groet Ruud
     
  4. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Ik denk dat de variant die je kan vastschroeven beter is. Zo'n o-ring wil wel eens slijten... En dan heb je weer een uitvallende pin
     
  5. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    idd mij lijkt schroefen ook beter. je zou eens kunnen kijken bij Conrad, of anders bijv. RCmart.com.

    maar opzich kan je met deze ook wel rijden, alleen met banden wisselen/auto schoonmaken is het niet heel handig.

    suc6 ermee!
     
  6. GooneyBird

    GooneyBird Guest

    Ach ja, het Tamiya M-chassis. Dat was mijn 'eerste'. :) Goeie herrinerringen aan. Ik had het M02 chassis, met de Alpine Renault kap. Heel veel mee gereden, en zelfs nog eens een wedstrijd mee gereden. (Niet gewonnen, nogal wiedes met TA03's en dergelijk in de match)

    Later had ik het ding omgebouwd van RWD naar FWD. Kijk maar eens goed, dat gaat. Je zet gewoon simpelweg je achterophanging vooraan, je voorophanging achteraan, servo weer aansluiten, motordraden omdraaien, en voila! Omgebouwd. Vond mezelf (12-jarig jochie) ZO slim toen. ;)

    *kijkt naar M02 die nog steeds met 1/12 BMW kap in de kast staat*
    Oh ja hoor, die komt wel weer eens terug.:cool:
     
  7. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - Belgiƫ
    Alpine Renault kap? kwijl.
    heb je daar soms een referentienummer van?
     
  8. jmellipse

    jmellipse

    Lid geworden:
    14 jan 2008
    Berichten:
    264
  9. SiR-ROUND

    SiR-ROUND Guest

    Erg leuk om eens iets anders te zien dan al dat carbon an alloy!

    Ben benieuwd naar de vorderingen.
     
  10. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Zo daar was ik weer. Het was even stil rond de Volkswagen Kever, maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niets heb gedaan. Ben druk aan het experimenteren geweest met de kap. De rode uitvoering die op de doos staat ben ik niet zo tevreden over. Denk dat er daar al een heleboel van zijn, en ik wil er toch een persoonlijk tintje aan geven. Dat is een modelbouwer denk ik eigen:)

    Heb dan ook maar besloten om te proberen de auto in metalic blauw te spuiten met de nodige afbeeldingen op motorkap, portieren en bagageruimte.

    Hier onder een idee zoals ik mijn de kleuren en afbeeldingen voorstel.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb even twee foto's van de afbeeldingen geplaats, zo dat het een beetje zichtbaar wordt dat er met effectverf gewerkt gaat worden. Het is de bedoeling dat de afbeeldingen met de lichtval verkleuren van rood naar goud.

    De volgorde van de afbeeldingen zal dan worden, de bovenste op de bagageklep, de middelste op de motorklep en de onderste op de portieren.

    Verder is het de bedoeling om de blauwe kleur van donker, onderkant, naar lichtblauw, bovenkant, te laten verlopen.:cool:

    Nu alleen maar hopen dat het me ook nog gaat lukken.:-| Het feit is n.l. dat dit de eerste keer is dat ik een kap ga spuiten en mijn spuitervaring op zijn zachts gezegd nog vrij mager is.

    Maar de tijd zal het uitwijzen.
    Tot de volgende update maar weer.:bye:
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2008
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Gebruik in ieder geval wel verf dat geschikt is voor lexan kappen, bijvoorbeeld van Tamiya. Andere verf zal niet goed hechten en er snel afbladderen.
    Wat de logo's betreft; goed aandrukken op de kap, zodat de verf niet uit kan lopen en in dunne lagen spuiten.

    Succes ermee :)
     
  12. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Ook goede afplaktape gebruiken. Wat je gewoonlijk gebruikt om dingen in huis mee af te plakken voldoet niet, daar loopt de verf onder als je spuit.

    En van binnen schilderen (hoewel dat waarschijnlijk in de handleiding staat).
     
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Tesa schilderstape werkt perfect voor mij hoor. Je moet wel je kap goed vetvrij maken voordat je de tape plakt en de tape ook goed aandrukken.
     
  14. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hallo Dirk Jan, ik was van plan om eerst een proef stukje te gaan spuiten op het materiaal waar de kap van gemaakt is.
    Heb daarvoor een stukje van de onder kant af geknipt.

    Ga dit eerst bewerken met blanke primer van Schmincke. Volgens de fabrikant hecht dit op vrijwel alle materialen en omdat het blank is zie je de primer niet. Als dit lukt, ga ik pas verder.:)

    Daarna is het de bedoeling de afbeeldingen te gaan spuiten, hiervoor heb ik al sjablonen uit gesneden van papier.:eek: Heb dit reeds uitgeprobeerd op mijn spuitblok en indien je met hele dunne mistlaagje werkt gaat dit goed.
    De verf is dan al bijna droog als het de kap/papier raakt er loopt daardoor niet uit. Het is wel een zaak dat de spuit goed is afgesteld zodat je een hele dunne mistlaag krijgt, en je moet er ook heel wat laagje op spuiten voor je het goed hebt. Tussen elke laagje wacht ik dan nog eens +/- 15 min. om het goed te laten drogen.

    Verder ga ik het blauw uit de losse hand spuiten omdat de kleuren in elkaar over moeten vloeien. Ook hier was ik van plan Schmincke verf te gebruiken. Na het spuiten wil ik dan de zaak gaan sealen met blanke lak. Ook weer van Schmincke omdat deze lak flexibel is.

    Maar eerst eens afwachten wat het proefstukje doet. Ander moet ik inderdaad andere verf gaan kopen.

    Groeten Ruud:bye:
     
  15. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bij bodies moet je ze van binnenuit spuiten. Niet van buiten.

    Primer is ook niet nodig. Om de verf beter te laten hechten kan je de te schilderen stukken lichtjes opschuren (de binnenzijde dus) - de krassen zijn later niet meer te zien omdat de verf ze opvult.

    Body eerst ontvetten door hem met wat lauw water en afwasmiddel te wassen. Vooral geen ontvettingsmiddelen gebruiken zoals wasbenzine of aceton - dit helpt de body gegarandeerd om zeep! (wordt wittig en/of broos)

    Je moet speciale lexaan verf gebruiken (bv. Tamiya 'PS' spuitbussen en 'PC' potjes - de 'P' staat voor polycarbonaat, wat een andere naam voor lexaan is, spuitbussen zijn een euro of 8-9 per stuk), andere verf laat namelijk los of kan het plastic aantasten waardoor de body sneller stuk gaat. Ook wilt andere verf nog wel eens vreemd reageren en bv. gaan bubbelen.

    Waarschijnlijk zit er trouwens beschermfolie op de buitenzijde van de body. Deze kan je laten zitten tijdens het wassen en schilderen. Nadat de verf droog is haal je hem eraf, en dan heb je een mooie glanzende body. Als er geen beschermfolie is buitenkant van body afplakken.
     
  16. Rogier

    Rogier Guest

    Inderdaad wat Thomas zegt. Van binnenuit spuiten en als je polycarbonaat verf gebruikt heb je geen primer nodig. Ik ben bang dat je primer het kunstof aantast. Als je van buiten zou spuiten kan het geen kwaad, maar van binnenuit is het dan natuurlijk lelijk. Proberen op afval lexaan kan natuurlijk geen kwaad, maar ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Zoek anders eens elder op dit forum in 'de spuitcabine' wat de ervaring is van anderen. Zou zonde zijn als je zo'n mooie kap verpest.
     
  17. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Na een poosje uitproberen op plastic flessen, de stap maar eens gewaagd om met het spuiten van de body te beginnen. Eerst de raambeschermingen voor het spuiten netjes uitgeknipt.

    [​IMG]

    Daarna de sjablonenen en de raambescherming in de body geplakt.
    [​IMG]

    Moet eerlijk zeggen dat dit nog aardig tegen viel om alles op de juiste plaats te krijgen.
    [​IMG]

    Maar goed, na een poosje passen, meten en knippen is het me dan toch heel aardig gelukt.:D

    De versieringen van de auto zitten er op.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu de rest van de body nog spuiten. Dat moet dus van onderaf donker blauw en naar boven overlopen in licht metalic blauw.
    Ben daar nog even op aan het oefenen om de kleuren mooi in elkaar over te laten lopen.
    Heb op het laatste moment nog het idee gekregen om 3 waterdruppels boven op het dak te spuiten. Kijken of het me lukt. Had uit een draadje in de spuitcabine op dit forum al gelezen dat het aardig lastig was om het juiste effect te krijgen. Maar wie niet waagt wie niet wint denk ik dan maar:)

    Tijdens het experimenteren met de kap heb ik ook nog even het chroomwerk zitten bekijken.
    [​IMG]

    Wat ik daar bij de koplampen zag, kan voor mij dus echt niet.:( Massieve lampen:eek: Daar moet ik dus een andere oplossing voor zoeken. Het is de bedoeling dat er straks werkende verlichting in de Kever komt, dus die lampen heb ik niets aan. Maar weer eens op internet :google: misbruiken.

    Tot zo ver voor deze keer:bye:
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2008
  18. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Eigelijk kan je , als je het goed en stevig afplakt, geen fouten maken, ook al krijg je druipers, dat zie je van de buitenklant niets meer van....
     
  19. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    licht eraan hoe je spuit, als je bv eerst een trans kleur spuit, en je krijgt daarmee druipers, dan zie je het wel hoor...


    maare, ziet er erg vet uit! word een beauty!
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja, dat was ik even vergeten, ik ging af op gewoon normale kleuren,en geen dual,multi of trans en de rest :)
     

Deel Deze Pagina