Tamiya Volkswagen Beetle M-04L

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Catweazle(c), 11 jan 2008.

  1. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    mss is dit wel wat voor je: www.racersparadise.de

    [​IMG]

    gtz kees

    p.s sry voor het grote plaatje, die wordt hier duidelijk niet verkleind.
     
  2. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Tja, en das nou precies waar ik mee ga werken:schrik:

    Dus wat ik al eerder zij, wie niet waagt wie niet wint.
    Hou jullie op de hoogte:bye:
     
  3. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Kees, bedankt voor de tip. Ik had die site nog niet gevonden. Zal er zeker een kijkje gaan nemen. Misschien kan ik ze gebruiken.
     
  4. pandaboy

    pandaboy

    Lid geworden:
    25 mrt 2007
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Barneveld
    het is geen probleem hoor dat je met trans kleuren gaat spuiten hoor :wink:

    probeer alleen heel dun te spuiten, en rustig wachten. beter te lang dan te kort :D

    igg veel suc6 ermee, het beloofd veel goeds!
     
  5. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Ja met trancelucent moet je heeeeeeeel rustig aandoen, er zit zoveel verdunmiddel in dat hij al reeds goed gedroogde verf zo weer week maakt en dus doorloopt. Persoonlijk zou ik een laag spuiten en dan pas de volgende dag weer verder gaan (helaas slecht ervarig).
    Maar suc6

    vdubs rock.
     
  6. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    HELP

    Ben even een middagje aan het proefspuiten geweest. Moest wat ontwerpen hebben voor het dak van de Kever.

    De druppels zijn van binnen uit op het dekseltje en de fles gespoten.

    Hier onder een drie tal foto's van mijn vorderingen:rolleyes:

    Wat is er verkeerd en/of zou ik moeten aan passen.:?:
    Graag op- aanmerkingen over mijn proefwerkstukjes

    Of zeggen jullie:2gunfire:eek:f :yes:

    Druppel test 1
    [​IMG]

    Druppel test 2
    [​IMG]
    [​IMG]

    De onderste druppel op de laatste foto is helaas van het flesje op het papier gevallen:)

    :bye: Ruud
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2008
  7. Vin

    Vin

    Lid geworden:
    22 jan 2007
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Zeist
    Super! Wordt volgens mij een hele gave kever! Daar horen volgens mij ook wel wat dikkere sloffen onder, heb je daar al plannen voor?
     
  8. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Dank je Vin, heb inderdaad al wel de nodig veranderingen in gedachte. Een paar daarvan zijn o.a.
    Verlichtingset, andere koplampen i.v.m. de verlichtingset, andere schokdempers,... Zet er dus ook maar even als optie eventueel brede banden bij.

    Lijstje groeit al aardig:)

    Maar eerst even de auto afmaken, dan kan ik precies zien wat er aangepast moet worden.

    Vindt de RC hooby steeds leuker worden:lol:
     
  9. 1:10

    1:10

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    z~town (saaidam)
    Leuk verslag, ben echt zeer benieuwd naar de body.
     
  10. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Even een kleine update van de stand van zaken.
    Ben begonnen met spuiten van de kap. Volg de door jullie gegeven adviezen goed op en spuit heeeeel rustig met heel dunne mist laagje. Gaat tot nu toe heel goed. De verf begint na 7 laagjes al aardig te dekken. Voor zover je over dekken kan spreken bij transparante verf:)

    De druppel op het dak ben ik zelf erg tevreden over, en het verlopen van de kleuren van licht naar donker begint nu ook al aardig vorm te krijgen.

    Houdt jullie nog even in spanning door nog geen fotootje te plaatsen:lol:



    Kees ik heb je tip opgevolgd en twee lampen besteld, kijken hoe lang het duurt voor ze binnen zijn.
    Moet ze denk ik nog wel aan passen omdat er geen schuine achterkant aan zit. Maar heb ik nog weer wat te prutsen.

    Ga nu nog weer een laagje spuiten:bye:
     
  11. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hier isie dan, mijn blauwe druppel kever.

    [​IMG]

    Wat heb ik allemaal uitgespookt in tijd dat het even stil was.

    Allereerst wat heb ik gebruikt;)

    De volgende dingen hebben mijn geholpen de kap zover te krijgen als die nu is.

    [​IMG]

    Een hele boel papier en lege bronwater flesjes voor de spuitproeven.
    Dan een Vortex airbrush met 0,3 mm naald,
    van Schmincke de airbrush kleuren
    wit 101,
    basic cyan 405,
    black 702,
    aero metallic blue 904,
    aero vision flip flop gold/red 910,
    aero vision space multicolor halographic 911,
    aero lack blank,
    airbrush cleaner en een heeeeele boel water, wattenstaafjes en keukenpapier om de zaak, airbrush, schoon te maken.:)

    Voor alle duidelijkheid, alle kleuren zijn aan de binnenzijde van de kap aangebracht. Alles is dus in spiegelbeeld gespoten.

    Als eerst heb ik met kleur 910 de afbeeldingen op de portieren, motor en kofferbak aan gebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Door het wisselen van de lichtval op de kap veranderen de afbeeldingen van rood naar goud.

    Daarna heb ik de druppels op het dak van de kever gespoten.

    [​IMG]

    Na een dagje drogen heb ik in de hele kap een heel dun mistlaagje
    multicolor 911 gespoten. Dit was vrij lastig omdat tijdens het spuiten niet was te zien of alles goed gedekt was. Dit word pas echt zichtbaar zodra de hoofdkleuren worden aan gebracht.

    Het effect van de mutilcolor is op onder staande foto's goed te zijn. Dit effect wordt echt goed zichtbaar zodra de auto in direct zonlicht gaat rijden. Bij gewoon daglicht is het effect meer een licht kleurzweem.
    [​IMG]

    De lichtblauwe kleur op het spatbord van de kap is gezichts bedrog, de werkelijke kleur is gelijk aan die van de plaats van de koplamp.

    [​IMG]

    Door de multicolor verf krijgt de auto in de zon steeds weer andere tint en kleur effecten. In werkelijkheid is dit nog mooier te zien dan op de foto's. Op de foto's ontstaan witte vlakken:( die je in werkelijkheid niet ziet.

    Na de multicolor een dag te hebben laten drogen, is de aero metallic blue 904 kleur op het dak, de voor en achterklep en een gedeelte van de portieren aan gebracht. De wielbakken, onderkant portieren en onder voor- en achterkant zijn daarna in de kleur basic cyan 405 gespoten. Op de grenzen van beide kleuren is met mist lagen gewerkt zodat de kleuren mooi in elkaar over zijn gaan lopen.

    Al met al zij er om de blauwe kleuren op diepte te krijgen zo'n 15 mistlaagjes over elkaar heen gespoten. Elk laagje heb ik toch zeker twee uur laten drogen voor ik de volgende heb aangebacht.

    Omdat de blauwe kleuren transparant zijn, heb ik om de kleur van donker naar licht helemaal goed te laten verlopen achter de lichtblauwe kleur aan de zijkanten van de kap een laagje zwart gespoten. Hierdoor kleurt de lichtbauwe kleur een tint donkerder op en wordt deze dekkend. Achter de rest van het blauw is de kleur wit gespoten om ook deze kleuren sterker en dekkend te maken.

    Het zwart loopt van halve wege de potierhoogte tot de bovenste dakrand.
    [​IMG]

    Het zwarte streepje bij de kofferbak is aangebracht met een filtstift om te kijken hoe dit stand. Dit streepje is ondertussen alweer weggehaald omdat ik daar nog niet zeker van ben:confused:

    Op de foto boven, is op de achterwielbak nog een proefje te zien wat zwart doet achter de donker blauwe kleur. Omdat dit gedeelte straks toch van de kap afgeknipt wordt kon het daar mooi even uitgeprobeert worden.:)

    Als laatste twee stappen heb ik, de gehele kap aan de binnenkant nog een keer dekkend zwart gespoten en daar overheen een beschermlaag aangebracht met aero lack blank. De laatste laag beschermt de binnenkant tegen krassen, stoten ect. De aero lack is namelijk een blank lak laagje dat elastisch is en heel wat narigheid kan verdragen:grin:

    Nog even wat fotootjes van het gehele spuit werk,
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, nu zal ik mijn eens om het chroomwerk van de kap gaan bekommeren.
    Ook daar moet nog het een en ander aan gebeuren.

    Dus tot de volgende update maar weer:bye:
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2008
  12. Rogier

    Rogier Guest

    Ziet er erg mooi uit! Ben benieuwd hoe die kleur(en) uiteindelijk staan met de chromen onderdelen van de Beetje. Ik denk erg mooi, zeker in de zon.
     
  13. SiR-ROUND

    SiR-ROUND Guest

    Wow, is erg mooi geworden. Hoop liefde in die Beetle!
     
  14. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Danm that looks good.

    Wat betreft dat streepje op de kofferdeksel, is het mss iets om dit met donkerblauw, of iig een blauw toon te doen. Dan vloeit het mss beter weg in het geheel maar heb je nogsteeds het effect van het zwarte streepje, alleen valt deze iets minder op.

    Ben beniewt hoe het er uitziet als de kap op het chassis staat.
     
  15. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Basispakket van de kever staat.

    Taataa, zie hier, mijn eerste RC model staat klaar.:D

    Na een weekje knippen en plakken van de stickers, zo'n 33 stuks, staat de kap, inclusief alle toeters en bellen op zijn wielen.

    Hier onder een impressie van het geheel.



    westy1969, als je goed kijkt, zie je dat ik je advies over de strepen ter harte heb genomen en deze in een blauwe tint heb aangebracht

    Komt er inderdaad een stuk beter uit. Niet meer zo overheersend als dat zwart.

    [​IMG]

    De bestickering van de auto heeft in het begin nog even wat voeten in de aarde gehad. Dat ging dus bij het eerste stickertje van de richtingaanwijzer rechtsvoor al meteen de mist in:hammer: Kreeg allemaal plooien en luchtbelletjes in en onder de sticker.
    Ik was wel bekend met de stickers die je in een kommetje water moest los weken van het papier, waarna je ze aan bracht.
    De echte stickers van Tamiya had ik echter nog nooit eerder mee gewerkt. Deze zijn veel dikker en stugger dan ik uit het verleden gewend was.
    Dus ben ik eerst maar weer even in dit forum rond gaan neuzen hoe ik daar het beste mee om kon gaan en vond in de faq precies wat ik nodig had en hoe ik het moest doen.
    Daarna het nagelschaartje en de haardroger van mijn dochter achterover gedrukt, heb zelf geen haardroger meer nodig met mijn kamerbrede scheiding, en aan die arbeid.
    Ben er na dit karweitje dus ook eindelijk over eens dat ik toch maar eens naar de opticien moet om mijn ogen na te laten kijken. Wist dit wel, maar ja toch een beetje ijdel hé:oops:

    Het kontje van de "Kever",
    [​IMG]

    Het neusje van ziet er ook goed uit.
    [​IMG]

    Zoals je ziet vin, zitten er aardig dikke jongens onder. Deze zaten al bij het standaard pakket. Hoef daar dus verder geen aanpassing aan te doen.

    Nog even twee closeupjes van het neusje.
    In de handleiding stond dat de gaatjes voor de koplampen 5mm geboord moesten worden.
    Uh ja, deze gaatjes zij iets groter uitgevallen, namelijk 22mm:p.
    Heb de standaard koplampen gelijk maar uitgewisseld tegen een setje waar straks LED's in kunnen worden geplaatst.
    Moest dus alleen "iets" groter gaatjes maken.

    [​IMG]
    [​IMG]

    en als laatste fotootje deze keer een shotje van boven,
    [​IMG]

    Ga ook nog even een paar fotootjes in de spuitcabine plaatsen, dus wil je nog meer genieten van deze Kever kan je daar ook nog even een kijkje nemen. De fotootjes in de spuitcabine zijn niet de zelfde als hier.

    Nu de auto staat, ga ik mijn eerst verder consenteren op het leren rijden met de Kever heb dat nog nooit gedaan en daarna komen nog de verlichting, eventuele sound, andere schokbrekers ect aan de orde.

    Hou jullie daar t.z.t. wel weer over op de hoogte.

    Tuut tuut tuut, de groetjes van Ruud en tot de volgende ronde:bye:
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2008
  16. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Een snoepje en dat voor de eerste keer bouwen.... respect.
    Ik bouw bootjes maar volg ook de bouwdraadjes van vliegtuigen en auto's. En dan valt er bij die auto's altijd weer één ding op; is er nu niks anders te verzinnen op die vreselijke body-steunen? Doe je zo je best op alles en dan steken er vier van die kunstof pennen er doorheen. Kan dat nou niet anders...?
     
  17. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Ziet er gaaf uit, en die panellines zijn echt goed zo.
    Wat betreft de bodyposts, daar kun je niet echt om heen maar er is wel een oplossing.
    Ik moet dit zelf ook nog gaan proberen maar met magneten zou je dit kunnen oplossen.

    chk SuperMagnete.de - Die stärksten Magnete der Welt
     
  18. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.539
    Locatie:
    Veenendaal
    Klitteband (of is het klittenband?) is beter dan magneetjes, want dat verschuift niet :)
     
  19. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Dat klopt maar ik zou het in combinatie met bodypost doen en dan verschuiven ze niet.
    Een ringmagneet aan de binnen kant van de body plakken en een ringmagneet om de bodypost vast maken.
    [​IMG] [​IMG]
    Deze hebben een trekkracht van 4,8 kg in combinatie met de bodypost krijg je die er bijna niet af.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2008
  20. SiR-ROUND

    SiR-ROUND Guest

    Lijkt me een gevalletje: Te LAAT!

    Maar ja idd, het is wat mij ook direct in het oog springt. Ik vind het bij buggies al lelijk, maar daar is het ook functioneel. Deze kever is meer een replica.

    Maar hij is toch heel erg mooi geworden, petje af!
     

Deel Deze Pagina