Tamiya XF-verf + Revell masking folie = vlekken!!!

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door toneburst, 19 dec 2003.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi,

    het onderwerp lijkt een beetje op een wiskundige formule is het niet, maar het eindresultaat wel pijnlijk waar (QED). Bij het afplakken van de romp voor het spuiten van de waterlijn van mijn U47 heb ik Revell air-brush masking folie willen gebruiken. Natuurlijk eerst even uitproberen, en NATUURLIJK laat deze troep VLEKKEN achter op de Tamiya verf. Even weghalen (wasbenzine/terpentine)....mooi niet dus. Vreemd is dat de vlekken niet plakken, het lijkt dus niet echt of er lijm van de folie is achtergebleven. Probleem is dat er 20.000 klinknageltjes en meters lasnaad op m'n romp zijn geplakt (heel dunne kunststof stickertjes, dus schuren en opnieuw spuiten is geen optie. Nu wordt het de boot wel ge-weathered, en gewoon een nieuwe laag over de vlekken spuiten dus mogelijk vallen de vlekken weg, maar voor het zelfde geld dringt die troep weer door de nieuwe laag heen.
    Iemand een idee hoe ik dit weer weg kan krijgen??? Tamiya thinner? Stickerverwijderaar (wel troep)?
    En daarnaast: gewoon Tesa-huisschilder tape gebruiken voor het afplakken (werkte tot dusver altijd) of gebruiken jullie beter spul?

    Bedankt voor jullie hulp,

    Jos
     
  2. Jos,

    Gebruik zker geen thinner. Blijft er namelijk bar weinig over van die mooie kunststof romp van je. Als alternatief zou je kunnen prober om airbrush masker te gebruiken. Zelf heb ik dit spul gebruikt bij mijn snowberry (ook Tamiya verf). Check voor de zekerheid op een los stukje hoe het werkt en hoe je er het beste mee om kunt gaan daar dit spul wat stijver is dan tape.

    Succes ermee. Hartelijke kerstgroet van onder de waterlijn,

    Danny van Dijk
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Danny,

    ik heb in het verre verleden wel eens 'geprobeerd' thinner te bewaren in zo'n mooi plastic koffie-automaat bekertje. Je kan je het resultaat waarschijnlijk voorstellen, maar voor een 10-jarige was het een hele verrassing..... Ik heb bij het vergaren van info over het Robbe model (voordat ik 'm kocht) 'ns een verslag uit Quicklink gelezen. Die makkers hebben het model volledig geplakt met thinner vermengt met zaagsel/slijpsel van het model. Ze waren toen erg enthousiast over deze methode, maar ik vraag me eigenlijk af wat er nu nog van dat model over is. Het nadeel van thinner is, dat het ook nooit meer ophoudt met smelten....
    Bedankt voor de waarschuwing in ieder geval. Zal 's kijken of hier in de buurt ergens fatsoenlijk airbrush masker te vinden is.

    Jos.
     

Deel Deze Pagina