Tandwiel diff bouwen en afstellen.

Oscar

verslagschrijvers
Sinds kort gebruik ik enkele tandwiel diferentielen.
Er zitten er twee in mijn Sakura S Zero
full

sakura-s-zero-bouwverslag
en ik heb er nog een in mijn Tamiya 416 WE getest.

Ik ben wat aan het prutsen geweest met shims en verschillende soorten olie.
Maar het is voor mij allemaal nog experimenteel.

Wie heeft er meer ervaring en info over tandwiel diffs bouwen an afstellen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vroeger lang gereden met zulke diff's in mijn TA04
van Tamiya.

Ik deed er zelf zeer weinig vet. Ik vond het het beste rijden. (Ik heb met die wagen nooit op circuit gereden)

Met shims heb ik nooit moeten werken.
Juist 2 aan de buitenkant van de diff. Elks aan 1 kant dus..

Draai die dingen niet te strak aan. Maar ook niet te los. Als er geen ervaring is moet je het wat uitproberen.. Maar Oscar zal al ervaring genoeg hebben daarmee:)
 
Heb op rctech gelezen dat M.Salven ze echt bijna helemaal voldoet met olie,
dan is het zeker dat het gedrag constant blijft, als je ze tot het hart van de asjes doet en er gaat een beetje olie uit, dan zal het gedrag veranderen. Althans dat was zijn verhaal.
 
Om de diffs mooi te laten inlopen kan je de diffs vullen met een beetje tandpasta (beetje grove variant) en vervolgens het diff een kwartier laten draaien in de boormachine. Hierdoor slijt alles mooi op elkaar in, en loopt het diff vele malen soepeler.
Wat ook van belang is bij de 3racing diffs is het schuren van de achterkant van de tandwielen, deze zijn standaard niet helemaal vlak en lopen dus aan.
Verder heb ik bij die van mij 1 grote shim in het diff eruit gelaten, met alle shims erin liep het net allemaal wat te stroef.

Verder de diffs vullen tot net iets boven de asjes en het mooiste is dan om in een vacuüm bakje de lucht eruit te trekken.

Mijn twee 3Racing diffs staan te koop, zijn nog helemaal nieuw en zeer nauwkeurig gebouwd:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-autos/127511-3racing-gear-diffs-voor-tamiya-xray-sakura-nieuw.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om de diffs mooi te laten inlopen kan je de diffs vullen met een beetje tandpasta (beetje grove variant) en vervolgens het diff een kwartier laten draaien in de boormachine. Hierdoor slijt alles mooi op elkaar in, en loopt het diff vele malen soepeler.
Wat ook van belang is bij de 3racing diffs is het schuren van de achterkant van de tandwielen, deze zijn standaard niet helemaal vlak en lopen dus aan.
Verder heb ik bij die van mij 1 grote shim in het diff eruit gelaten, met alle shims erin liep het net allemaal wat te stroef.

Verder de diffs vullen tot net iets boven de asjes en het mooiste is dan om in een vacuüm bakje de lucht eruit te trekken.

Mijn twee 3Racing diffs staan te koop, zijn nog helemaal nieuw en zeer nauwkeurig gebouwd:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >


Nu dat is nu iets wat ik niet wist bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds kort gebruik ik enkele tandwiel diferentielen.
Er zitten er twee in mijn Sakura S Zero
full

sakura-s-zero-bouwverslag
en ik heb er nog een in mijn Tamiya 416 WE getest.

Ik ben wat aan het prutsen geweest met shims en verschillende soorten olie.
Maar het is voor mij allemaal nog experimenteel.

Wie heeft er meer ervaring en info over tandwiel diffs bouwen an afstellen?
dat je dit niet weet.

poëzie.

Gr Sander.

:p:p:p:p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb nu een wedstrijd gereden met het Sakura geardiff.
Dat ging 2 kwali en een finale goed,
maar daarna ging het mis.
De tandwielen kunnen over elkaar heen slippen.
Moet hem nog even open maken om de schade te beoordelen.
Bij het bouwen had ik een dillemma,
als ik er meer shims in deed ging hij erg stroef en voelde je de tanden.
Ik heb ook nog een nieuwe,
die misschien even met tandpasta laten inlopen.

wordt vervolgd!
 
Ik heb voor m'n 416 de Spec-r geardiff besteld, deze zou toch goed moeten zijn want Marc Reinhard is er wereldkampioen mee geworden :)

spr009tmy_install.jpg


hier de montage video en de manual:
k1PfllEfx3A[/media] - Spec R Gear Diff.

SPR009-TMY.jpg




M'n vraag is welk type en merk olie ik hiervoor zou kunnen gebruiken ??

MVG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1000 cSt olie is een goed uitgangspunt. Let er wel op dat je een olie kiest op basis van cSt waarde en niet WT.

Je kunt ook je spool vervangen voor een geardiff, in dat geval kun je beginnen met een olie dikte van 200.000 cSt of hoger.
 
wat is juist het verschil tussen de cst & wt waarde?

is de wt waarde niet voor schockdempers?

kan je demper olie ook gebruiken voor een geardiff??

thnx
 
In olie zit altijd verschil.

In CST waarden zit ook verschil in van merk tot merk. Terwijl dit niet zou mogen. BV zou de bv de 5000Cst van Losi dunner zijn dan de 5000Cst van Associated.

De CST waarde kan je zien op de flesjes van Tamiya Shock Oil.

Die WT waarde kan ik alleen over zeggen dat het afgekort is van Weight.. Dus zal deze olie lichter zijn als de CST ?


Differentieel olie en Shock olie is opzich niet anders. Enkel zal je shock olie niet moeten gebruiken bij een 1/8 waar de waardes richting de 7000Cst gaan voor in de diff's

Correct me if i'm wrong ;)
 
Het herbouwde diff heeft het afgelopen zondag goed gehouden,
heb er nu 7 accus probleemloos mee greden met 9,5 turns op tapijt.

over twee weken weer clubcompetitie, kijken hoe ver we nu komen.
Heb natuurlijk nog wel twee ball diffs achter de hand, je weet maar nooit!
 
Hey Oscar,

Wat was nu de reden dat je het diff gestript had?
Toch een shim te weinig?

mvg Roy

Het herbouwde diff heeft het afgelopen zondag goed gehouden,
heb er nu 7 accus probleemloos mee greden met 9,5 turns op tapijt.

over twee weken weer clubcompetitie, kijken hoe ver we nu komen.
Heb natuurlijk nog wel twee ball diffs achter de hand, je weet maar nooit!
 
Hey Oscar,

Wat was nu de reden dat je het diff gestript had?
Toch een shim te weinig?

mvg Roy

Ja dat klopt,
maar met alle shims er in loopt hij nu niet zo mooi als een ball diff.
Ook draai een SpecR diff volgens mij soepeler.
Maar die heb ik alleen van anderen gevoeld die vind ik zelf te duur.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Gisteren heb ik de Spec-R diff gebouwd en in m'n 416 gemonteerd.
Ik heb hem gebouwd zoals werd uitgelegd op het filmpje van de Spec-R website.
Een beetje diff-grease op de sealringetjes en de achterkant van de tandwieltjes vlak schuren, daarna hem gemonteerd zoals de handleiding voorschreef.. 1000Cst olie erin en de baan op.

Eerst had ik enkele ronden gereden met het originele ball-diff om die goede setup te vinden voor de baan en daarna de geardiff gemonteerd.

Hij voelt heel soepel aan en enkele lokale rijders vertelden mij dat ze indoor soms nog dunnere olie durvden gebruiken, maar m'n eerste indruk was erg goed. Met de ball-diff had ik de wagen goed onder controle (high grip carpat track) maar met de geardiff ging het zelf nog iets beter.
Ik vond de wagen echt stabiel rijden en heb goede tijden kunnen neerzetten.

Ik ben echt benieuwd naar komende wedstrijd.. Binnen 2 weken meer :D
 
Waar heb je het Spec R diff vandaan en wat heeft het gekost?

mvg Roy

Bedankt voor jullie reacties!

Gisteren heb ik de Spec-R diff gebouwd en in m'n 416 gemonteerd.
Ik heb hem gebouwd zoals werd uitgelegd op het filmpje van de Spec-R website.
Een beetje diff-grease op de sealringetjes en de achterkant van de tandwieltjes vlak schuren, daarna hem gemonteerd zoals de handleiding voorschreef.. 1000Cst olie erin en de baan op.
 
Afgelopen weekend net als Oscar met een Sakura Zero tandwiel diff gereden in mijn Sakura Zero:mrgreen:.
De sateliet tandwielen en de beide grote zij tandwielen aan de achter zijde met 1000 waterproef schuurpaier mooi glad gemaakt.
Daarna het diff gebouwd zoals in het bijgeleverde papiertje.
Enige verschil is dat ik er 1000cps oile in heb gedaan.
Heb wel als aanvulling aan de buitenzijde tussen het diff huis en de outdrives wat vulringen gedaan zodat de outdrives niet te veel naar binnen kunnen komen en zo de sateliet wielen kunnen beschadigen.
Heb er de hele dag mee gereden(5 heats en wat trainingen)zonder enige problemen.
Vanaf het begin tot het eind perfect en dat in de 13.5 klasse met timing boost en turbo.

greets Roy
 
Ook bij mij is het Sakura diff nu heel gebleven.
Ook ben ik zeer tevreden over de werking,
want ik heb mijn PR met 1 tiende seconde verbeterd!

Ik heb na de herbouw met nieuwe tandwielen nu zo'n 15 lipos gereden
en het voelt nog steeds goed.

Het is dus wel heel erg belangrijk om de achterkanten van de kegeltandwielen
de schuren met fijn schuurpapier,
als je dat niet doet loopt het te zwaar.

Ik ga er nu nog een voor Björn bouwen,
kijken of hij er ook even snel mee is.

Wel heb ik de achtersnaar volledig aan flarden gereden,
maar ik heb geen idee wat de oorzaak is.
En dat is nog best lastig als je nog 5 ronden in de finale moet,
maar de 3e plaats heb ik vast kunnen houden.
 
Back
Top