Tandwiel keuze & vol gas probleem.

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Ianxzie, 4 okt 2021.

Tags:
  1. Ianxzie

    Ianxzie

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hallo, Ik ben sinds een half jaartje begonnen met knutselen aan de RC's. Momenteel rij ik nog mijn eerste auto Tamiya TT-02B. Heb hier een .e.e.a. aan verandert.
    ESC LRP spin super.
    Tamiya 17.5T brushless motor
    2s Lipo 140c 6500mAh.

    Ik merk dat ik rechte stukken top snelheid mis. Nu lees ik overal dat je een tandwiel kunt nemen met meerdere tanden. Heb aardig wat Engelse forums afgelezen, maar kwam er niet helemaal uit. Welke tandwiel geven jullie als advies? En is het hierbij handig om de motor houder (yeah racing)/nieuwe spurd aan te schaffen?

    Heb sinds een klein tijdje ook die nieuwe ESC. Bij het net nieuw inprogrameren van mijn zender zag ik dat die motor nog veel harder kan lopen. Maar als ik daarna mijn vermogen wat opschroef via de zender wilt die niet meer. krijg die een beetje een schokje naar voren. Betekent dit dat ik op motor limit zit?

    Ik ben erg benieuwd naar de reacties. Alvast bedankt!
    Vriendelijke groet, Ian
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Tandwielverhouding wat matiger zetten idd. Kleinere poinion.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    even een paar dingen..

    je meld dat de motor veel harder kan lopen, door ergens op je zender iets aan te passen.
    vermoedelijk ben je de trim omhoog aan het zetten.
    dat geeft wel iets meer toeren, maar niet veel, als het goed is.

    je meld dat je de motor via de zender meer gas geeft (dus ik vermoed dat de motor dan draait)
    en dat hij op een bepaald punt alleen nog maar een tik naar voren geeft?
    die snap ik niet.
    stopt de motor dan met draaien?
    Ik vermoed dat je hier gewoon buiten het bereik van de regelaar (esc) zit.
    die heeft maar een bepaald bereik, de zender stuurt zijn signaal met een bereik van 0 gas tot 100%
    jij zit in de zender het bereik aan te passen.
    dus waarschijnlijk zit je er overheen, als de boel er mee stopt opeens.
    kortweg, bereik goed zetten, en afblijven.
    gastrim is voor de brandstof jongens.

    tweede optie, als je inderdaad rijdt tijdens dat gas extra bij geven, kan het ook nog zijn dat je de boel overbelast.
    te herkennen aan een motor die bloedheet is (lees: je vinger kun je er niet op houden vanwege de warmte)
    motor mag best warm zijn (vinger 5 sec tot oneindig erop kunnen houden), maar heet houdt in dat je de boel overbelast.

    zelfde geld voor de regelaar. warm mag, heet is niet goed.

    blijf je rijden met hete onderdelen, fikt de boel een keer af. kan kort duren, kan lang duren.
    maar het spul gaat niet oud worden.


    Qua tandwielen:
    als je na een volgas run meteen de motor en regelaar voelt, en de boel zit nog in de categorie "warm" of lauw, kun je denken aan een tandwielmaat groter.
    motor los, tandwiel eraf, nieuw erop, motor weer even correct uitrichten en vastzetten.
    is de boel na die ene rit al heet, zul je eerder kleiner moeten gaan, dan zit er gewoon niet meer in.

    wil je perse nog veel harder, zijn er hier vast mensen die een goede motor/regelaar set aan kunnen bevelen..
    maar, in de regel kost dat wel wat.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Het helpt als je aangeeft welke regelaar je hebt zodat we kunnen meekijken. Mogelijk is je trim iets verschoven of is de "dead band" in de regelaar heel smal. Dead band is een stukje gebied rondom de neutraal stand waarin de regelaar gaan motor moet aansturen.

    Betreft de vertanding:
    brushless.JPG

    Hier een indicatie van een advies overbrenging (totaal van motor naar wiel), met de 17.5 motor kan je naar een FDR van 6 (4wd buggy) maar volgens e manual:
    https://d7z22c0gz59ng.cloudfront.net/cms/japan/download/rcmanual/tt02b.pdf
    Kan je niet lager dan 9.5 (pag 19)
     
  5. Ianxzie

    Ianxzie

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Noord-Holland
    Bedankt voor de antwoorden. @Roelof, deze regelaar zit erin.
    https://www.lrp.cc/en/product/spin-pro-brushless-speed-control/

    Om eerlijk te zijn snap ik die "ratio" niet wat het inhoudt. Waar staat die 10.71:1 voor?
    Ik lees (Spur/Pinion) x Transmission ratio. Hoe kom ik erachter wat mijn transmission ratio is?


    @Student. Jij ook bedankt.
    Wat het geval is. Ik heb die ESC net nieuw. bij het programmeren van de zender. Heb ik telkens eerste keer dat ik echt gas geef na programmeren dat die veel harder gaat dan normaal.
    Ik zit dan aan mijn TH. D/R knop te draaien, mijn trim laat ik neutraal staan.
    Als ik deze TH D/R wat hoger schroef. Dan gaat die eigenlijk niet. Hij slaat eigenlijk meteen af dan, wat een soort van tikje naar voren geeft.
    Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik het precies kan verwoorden.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Er schijnen nog andere opties mogelijk te zijn wat niet in de manual staat.
    https://www.tamiyaclub.com/forum/index.php?/topic/90081-tt02b-high-speed-gear-set-68t/
    De opties die in de manual staan geven al de totale tatio aan.
    De totale ratio van 10.71:1 geeft aan dat de motor 10.71 omwentelingen moet maken voor 1 omwenteling van het wiel. Overigens dit was voor mij standaard natuurkunde leerstof op school......

    De titale ratio is inderdaad (spur / pinion) x internal ratio. (internal ratio is vanaf de as van de spur naar de wielen en is een vast gegeven)

    De internal ratio is de verhoudingb van de 2 tandwelen bij het differentieel, Je kunt de tandjes tellen van die 2 schuine tandwielen maar je kunt het ook terug berekenen naar wat je uit het tabel weet te halen:

    70/19 geeft in totaal 9.58

    70/19 = 3.6842

    De interne ratio is 9.58 / 3.6842 = 2.6

    Ook even naar de manual van je regelaar gekeken, ik zag dat deze beperkte mogelijkheden bevat en dus geen dead band instelling. dan moet je trim misschien iets bijgesteld worden.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    thr/dr = throttle dual rate.
    met dual rate kun je een kanaal inperken.
    normaal hoort die gewoon op 100% te staan. en hoef je daar niet aan te zitten.
    dus een instelling zoeken waarmee de boel werkt, en daarna eraf blijven.
    op 110 % ga je buiten de gebaande wegen, en als je een kritische regelaar of servo hebt, kan deze daar niet mee omgaan.
    en dan stopt de boel.

    qua tandwielen: gewoon domweg tandjes tellen.
    even een zwarte marker pakken. of wit. maakt eigenlijk niet uit, als je maar een tandje goed kunt aanvinken.
    en dan tellen.
    zelfde met het motortandwiel.
    dan kun je via Roelof zijn rekenmethode bepalen wat de verhouding is, en of je in een goed gebied zit qua verhouding.

    Handleiding geeft blijkbaar al goede hints voor welke vertanding mogelijk is.
    meestal kun je motortandwiel en transmissie tandwiel (waar het motortandwiel op aangrijpt) aanpassen.
    wil je harder?
    kleiner transmissietandwiel, of groter motortandwiel.
    wordt de boel te heet, andersom.
     
  8. Ianxzie

    Ianxzie

    Lid geworden:
    4 okt 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Noord-Holland
    Wederom bedankt voor de antwoorden.
    Heb even lopen testen met de trim. Die stond niet precies in het midden, merk nu ook het verschil met klein stukje bijstellen.
    Ik heb die high speed set besteld en wat verschillende tandwieltjes, tijd om te testen wat die aan kan.

    Mijn vragen zijn beantwoordt. Thanks!
     

Deel Deze Pagina