tandwiel op de motor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goeden middag,
wie kan mij uit leggen wat het verschil wordt als ik de pignon tandwiel van mijn (bl450m motor) 450 sport wissel met een 12 tands.
Er zit nu 14 tands op standaard.
Las net in een draad van een aantal maanden terug over warmte enz.......
Graag enige uitleg en wel of niets.
phil

dan gaat ie minder toeren op de kop draaien, langere vliegtijden maar minder power...
Allemaal te zien hoeveel toeren je wilt. 14 is standaard en daar vliegt ie goed mee.

Rotortoerental wordt lager, koppel wordt groter. Motor hoeft minder hard te werken.
Wat gebeurt er met jouw lichaamstemperatuur als je minder hard hoeft te werken ? Juist :)

Als je nog vertelt welke draadje je gelezen hebt, hoeven we dat niet te herhalen.

Magneten overlijden, permanent, als ze te heet worden.
Motorstroom neemt toe -> motor heter -> magneten slechter -> meer stroom -> motor heter enz.enz.

edit: Rotoroerental -> Rotortoerental

Laatst bewerkt:
Ik mis een klein stukje onderbouwing in beide draadjes, of ik moet er overheen gelezen hebben (kan makkelijk)

Net als een automotor hebben de combo motor en esc een specifiek punt waarop zij hun werk goed gaan doen.
Bij esc en brushless motor komt het er op neer dat je meer dan 75% gas moet geven, anders wordt alles warm. Zit je te laag, wordt de esc erg warm

Als je dus ziet dat je normaal op 60% vliegt, en het geheel is warm, moet je dus een kleinere pinion toe gaan passen. Je gas% gaatomhoog, en vaak gaat de temp van de esc dan omlaag (dus wel bij gelijkblijvend toerental)
Ook de interne koeling van de motor wil wel eens op meer dan75% berekend zijn.

Dat is reden 1 om met de tandwielverhouding te prutsen. Daarnaast kun je proberen je toerental omhoog te krijgen door grotere pinions te plaatsen, maar dan kom je op een gegeven moment vanzelf op het technische eind van de esc of motor (het houd ergens op...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back