Tandwiel plaatsen op servo

• Topicstarter Topicstarter ChristiaanKite
  • Startdatum Startdatum
C

ChristiaanKite

Guest
Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor de bouw van een RIG. Dit is een platform, waarmee je met behulp van vliegers luchtfoto's kan maken.

In één van de topics van jullie forum wordt er één te koop aangeboden, zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-overig/129482-kap-vliegerset-met-op-afstand-bestuurbaar-cameraplatform.html

Voor de Pan-functie (horizontaal verdraaien) wil ik een gelijksoortige constructie gebruiken, een servo met tandwielaandrijving.

De servo, die ik ga gebruiken is ook de Futaba S3001. Deze servo schijnt te modificeren te zijn, zodat hij continue kan roteren.
Alleen kan ik op het internet niets vinden, hoe ik een tandwiel kan monteren op de servo. Ik ben een leek op het gebied van servo's en gebruik daarom waarschijnlijk de verkeerde zoektermen. Ik ben op zoek naar tandwielen, welke passen op de vertanding van de uitgaande as van de servo.
En als dit niet bestaat, hoe kan ik een los tandwiel het beste op een servo monteren zonder dat deze losloopt. Hij moet zowel links- als rechtsom kunnen draaien. Zelf zat ik aan een getande ring tussen het tandwiel en de uitgaande as te denken, maar ik heb totaal geen idee of de schroef stevig genoeg aangedraaid kan worden om voldoende wrijving op te leveren.

In de verkoopadvertentie is op één van de foto goed te zien de opstelling van de servo en de tandwielaandrijving.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik deed al diverse servos open.
Er zit op het hoofdtandwiel een grote lip.
Deze komt bij het draaien tegen een andere lip.
gevolg. je draaicirkel is beperkt en ie kan niet meer verder.
Let op, dit is althans mijn theorie, maar is wss ook wel zo.
ikhebt nog niet getest, hoewel, als je de tandwielen eraf haalt het motortje gewoon blijft verder draaien.
succes!

Kun je geen tandwiel op een servo hevel (kruis) schroeven ?