Tandwiel plaatsen op servo

• Topicstarter Topicstarter ChristiaanKite
  • Startdatum Startdatum
C

ChristiaanKite

Guest
Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor de bouw van een RIG. Dit is een platform, waarmee je met behulp van vliegers luchtfoto's kan maken.

In één van de topics van jullie forum wordt er één te koop aangeboden, zie http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-overig/129482-kap-vliegerset-met-op-afstand-bestuurbaar-cameraplatform.html

Voor de Pan-functie (horizontaal verdraaien) wil ik een gelijksoortige constructie gebruiken, een servo met tandwielaandrijving.

De servo, die ik ga gebruiken is ook de Futaba S3001. Deze servo schijnt te modificeren te zijn, zodat hij continue kan roteren.
Alleen kan ik op het internet niets vinden, hoe ik een tandwiel kan monteren op de servo. Ik ben een leek op het gebied van servo's en gebruik daarom waarschijnlijk de verkeerde zoektermen. Ik ben op zoek naar tandwielen, welke passen op de vertanding van de uitgaande as van de servo.
En als dit niet bestaat, hoe kan ik een los tandwiel het beste op een servo monteren zonder dat deze losloopt. Hij moet zowel links- als rechtsom kunnen draaien. Zelf zat ik aan een getande ring tussen het tandwiel en de uitgaande as te denken, maar ik heb totaal geen idee of de schroef stevig genoeg aangedraaid kan worden om voldoende wrijving op te leveren.

In de verkoopadvertentie is op één van de foto goed te zien de opstelling van de servo en de tandwielaandrijving.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik deed al diverse servos open.
Er zit op het hoofdtandwiel een grote lip.
Deze komt bij het draaien tegen een andere lip.
gevolg. je draaicirkel is beperkt en ie kan niet meer verder.
Let op, dit is althans mijn theorie, maar is wss ook wel zo.
ikhebt nog niet getest, hoewel, als je de tandwielen eraf haalt het motortje gewoon blijft verder draaien.
succes!

Kun je geen tandwiel op een servo hevel (kruis) schroeven ?
Ik heb zelf ooit lego tandwielen op een servo geschroeft. Beide methodes zullen wel werken. Je kunt ook een insert van een servosaver in een tandwiel inlijmen etc.

Hier is een link die inderdaad een sero hevel gebruikt.

Kant en klare oplossing.

Servo aanpassen om rond te laten draaien:
Hier is een voorbeeld. Je kunt de pot ook laten zitten en proberen om het af te stellen zodat de servo stil staat, maar uit ervaring kan ik zeggen dat de genoemde methode in de link met 2 weestanden beter werkt. Deze link gaat over de s3001.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor het meedenken. De tip van Lego-tandwielen neem ik zeker mee in mijn overweging.

De methode, waarbij de pot blijft zitten had ik inderdaad als planning, maar hier ga ik zeker de weerstanden-methode toepassen. In het voorbeeld noemen ze weerstanden van 2,4K. Is dit altijd goed, of verschilt dit per merk/type ?

Weer een stap verder in mijn ontwerp.

Houd er wel rekening mee dat niet alle potmeters meer dan 1 ronde kunnen draaien.
kan je hem wel mechanisch aanpassen door het nokje te verwijderen en elektronisch door er weerstanden tussen te zetten maar dan blijf je hoe dan ook met de potmeter zitten.
Tenzij je een meer slagen versie kunt vinden.

Anders heb je volgens mij geen variabel punt om te stoppen. Hij stopt als je geen input meer geeft dan altijd op het punt dat is ingesteld, ofwel potmeter neutraal. Maar kan het mis hebben.

Of iemand anders moet nog een idee hebben.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:

Hmmm zou toch wel moeten lukken als je maar de potmeter vervangt voor een setje vaste weerstanden
(2x de helft van de potmeter waarde tussen de 2 buitenste pootjes als ze maar gelijk zijn en een beetje in de richting zitten)

Laatst bewerkt door een moderator:
potmeter naar binnen drukken, zo goed mogelijk afstellen en gaan. rest kan je bijwerken met subtrim...

Als AFOL(adult fan of lego) raad ik het gebruik van die tandwielen af...........

Ah, dat had ik even over het hoofd gezien. Maar rond het instelpunt van servo zijn ze snelheidsgeregeld, daar zou iets mee te doen kunnen zijn. Ik denk dat Jan/Corrien het wel weet.

Back