Ik heb kortgeleden een Saito 120s aangeschaft met de bedoeling deze om te bouwen naar benzine, de stoterstang buisjes waren wat gedeukt maar ach, kan gebeuren....om zeker te zijn dat deze motor nog fit van binnen was heb ik hem uit elkaar gehaald en kwam tot de ontdekking dat beide lagers van de krukas een beetje vierkante kogels had gekregen en wat erger was dat het nokkenastandwieltje die op de krukas zit is gebroken, dwz. axiaal gebroken, het tandwiel was daar nog maar is in 2e gesplits! Heeft iemand een idee waar ik zoiets kan kopen? heb al gegoogled en zo maar het lijkt een lastig artikel.... Ik hoor graag reacties, of wellicht heeft iemand iets liggen?
Probeer het eens bij Hobbyin in Waalwijk. Dennis is de "dealer" van Saito in Nederland en zal je hoogstwaarschijnlijk aan de juiste onderdelen kunnen helpen. Zo niet dan kan hij je waarschijnlijk wel een adres (in Japan?) geven waar je het eventueel zelf kunt bestellen.
Ik zal ze straks even bellen, ik had ook al stoterstangbusjes daar vandaan.....Bedankt voor je reactie !
Die nokkenas wordt gedeeld met andere Saito's. Zoiets is om te onthouden. Kwestie ook van inlezen en opzoeken. http://macgregor.co.uk/saito/sai120s35.htm informatie geeft een bredere scope in je zoektocht https://www.hobbyplastic.co.uk/index.php?main_page=product_info&products_id=2344 Als Dennis ze heeft liggen, heb je geluk. Want het is een categorie onderdelen dat langzaam verdampt in de leegte van het niets. Neem er ook de as bij en eventueel de nylon spacerringen. Nimmer een Saito op wonderolie. Altijd puur syntheet! Stel je motor exact af en controleer regelmatig! Niet te veel speling laten ontstaan wegens versnelde slijtage. Groet Bas
Als Dennis het niet heeft kan je het nog proberen bij Model Engineering in Zwaag, dat is de Aeronaut importeur en Aeronaut doet Saito voor de buurlanden. En anders aeronaut direct. http://www.aero-naut.de/unternehmen/saito-seisakusho-co-ltd/ GJ
Hoi Dennis, het nokkenasje zelf is niet het probleem, maar de aandrijving ervan, dat is bij de eerste types een los tandwieltje op de krukas, deze is niet meer te leveren helaas....Heb al diverse kanalen geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Ik heb nu zelf een tandwieltje gemaakt en daar heeft hij ook al even op gelopen maar het is nog te vroeg om te juichen zeg maar.......
Als dat een hard stalen is, en op z'n plek blijft zitten, uiteraard juiste modus... komt dat wel goed... En zoeken naar een sloperje... voor reserve deeltjes. Op de FA-80 zitten die er ook demonteerbaar op, locken op een pennetje.
Hij heeft vandaag een half uurtje gelopen op euro 95! Ik moet nog wat sleutelen aan de carburateur want hij staat in de lage toeren te rijk en in de hogere regionen wat te arm dus dat moet ik nog onderken, maar ik blijf zoeken naar wat originele spullen!
Hoi Brutus, het is een gewone std. Carburateur die er op zit. Heeft de messing plaat met de groef erin een montagestand? Ik heb nog wel een walbro liggen met dezelfde doorlaat ongeveer. Is dat beter?
Persoonlijk heb ik het niet op Walbro, maar daarover verschillen de meningen. Ik weet even niet wat je bedoelt met "de messing plaat met de groef erin", en ook niet wat je bedoelt met "montagestand"... Wellicht dat een foto me daar helpt om er wat meer over te zeggen Van Walbro's is lastig te zeggen of ze het goed gaan doen of niet, want niet alleen de doorlaat speelt een rol, maar ook de vorm van het inlaat kanaal. Dat bepaalt bij een Walbro of het ding een rijk of schraal middengebied heeft. En daar weet ik verder heel weinig van. Daarnaast heeft een Walbro een drukpuls nodig om de pomp aan te drijven. Niet heel moeilijk, maar het moet wel even gedaan worden. Zelf pas ik liever die schuine groef in de gasklep aan, dan kan ik zelf bepalen of het ding rijk of arm loopt bij halfgas.
Dan heb je geluk.... Ik heb een aantal maanden terug een Saito gedaan, waarbij de Walbro bepaald GEEN verbetering was, maar de carb-mod gewoon goed werkte. Begrijp me niet verkeerd: Er zijn miljoenen motoren met Walbro's, dus je kunt moeilijk beweren dat het rommel is of wat dan ook. Dat doe ik dan ook niet. Maar het is geen "plug and play", de uiste keuze van welke Walbro je neemt, is "kritisch" (niet iedere willekeurige Walbro werkt op iedere willekeurige motor) en als er aan een walbro wat mankeert, dan kan dat simpel zijn, maar ook op een drama uitdraaien. Wat ik doe, werkt gewoon altijd, en "kan niet kapot". Allerergste wat er kan gebeuren is dat een van de twee O-ringen gaat lekken, en dat is een 5 minuten jobje om dat te verhelpen. Daarnaast, maar dat is meer een kwestie van "voorkeur voor een technisch principe", ben ik meer gecharmeerd van een oplopende brandstofdruk in duikvlucht, dan van een constant blijvende. Ik heb met beide getest, en variabele druk werkt beter.