Tandwiel = snelheid wat klopt er niet?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door LeoWijk, 10 jan 2021.

  1. LeoWijk

    LeoWijk

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Groningen
    Hallo,

    Ik heb gisteren 2 tandwielen vervangen. Ik heb mijn standaard plastic Main Differentieel Tandwiel 64T vervangen voor een stalen 64T. Tevens heb ik de motor tandwiel 17T plastic vervangen voor een stalen 21T.

    (ik heb ook de standaard schokbrekers vervangen voor aluminium schokbrekers).

    Echter heb ik vandaag weer gereden met mijn rc auto en nu heeft hij zoveel kracht op de achterwielen dat hij zelfs burnouts maakt. Dat deed hij gisteren nog niet. Hij lijkt veel krachtiger. Het is een 4wd auto en de voorwielen draaien ook nog steeds, maar lijkt dat de achterwielen meer kracht hebben.

    Nu heb ik gelezen dat als je de motortandwiel vervangt voor een kleinere de auto sneller optrekt, maar in mijn geval is het dus van 17T naar 21T tandwiel. Of heb ik dit verkeerd gelezen?:$

    Ik kom er maar niet uit waardoor de auto nu opeens meer kracht lijkt te hebben op zijn achterwielen. Kan iemand dit verklaren?

    Alvast bedankt.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2021
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    pinion met meer tanden betekent meer snelheid. En wat minder koppel. Maar als je motor en esc het aankunnen, dan ga je de verhoogde snelheid ook in het optrekken voelen: meteen hogere snelheid. Vandaar meer burnouts. Bij krachtig optrekken kantelt de auto wat naar achter en gaan de voorwielen sneller doorslippen, mogelijk gemaakt door het midden diff. Op zich verlies je daar dus aan kracht door wat tractieverlies, maar het ziet er wel bruter uit meestal.
    Op zich heb je geen reden om weer naar een lager T pinion te gaan, gewoon wat meer doseren bij het gas geven.
     
    LeoWijk vindt dit leuk.
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Toevallig een brushless motor?

    Bij brushless is er inderdaad een kans dat bij een zwaardere vertanding de motor meer tot leven komt. Omdat de regeling van een brushless optimaal is vanwege de terugkoppeling van de motor naar de regelaar zal de hogere stroom door de zwaardere vertanding meer magnetisme en dus koppel opwekken.
     
    LeoWijk en Cnn vinden dit leuk.
  4. LeoWijk

    LeoWijk

    Lid geworden:
    3 jan 2021
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Groningen
    Ah dat verklaard het. @Roelof ja ik heb een brushless motor.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Ik moest een unsensored brushless motor lager vertanden omdat hij moeilijk op toeren kwam. Dus wat aarzelend bij optrekken, om dan met wat vertraging vol in toeren te gaan. Volgens bovenstaande niet logisch dan?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat kan, het is ook niet eindeloos maar er is een sweet point of een window waarin dat is, en natuurlijk waneer de de moter le licht vertand is kan je zo'n stap merken..
     

Deel Deze Pagina