Tandwiel Tamiya TGX

• Topicstarter Topicstarter dtbroel
  • Startdatum Startdatum
Hartelijk dank voor alle reacties weer!
Ik heb dr motor straks even compleet losgehaald en doorgespoten met remreiniger en de luchtslang. Daarna alles weer even goed gesmeerd met wat afterrun olie, hoofdsproeier 2,5 slag en getest. Hij sloeg vrijwel gelijk aan dus zal er wel iets verstopt gezeten hebben oid! Morgen zal ik nog wat met de afstelling gaan prutsen en hopelijk gaat ie dan echt fatsoen starten en blijven lopen.

@ sander_hpi, mag ik vragen op welke term je gezocht hebt? Ik zal eens kijken wat ie morgen met deze afstelling doet!

Hartelijk dank voor alle reacties weer!
Ik heb dr motor straks even compleet losgehaald en doorgespoten met remreiniger en de luchtslang. Daarna alles weer even goed gesmeerd met wat afterrun olie, hoofdsproeier 2,5 slag en getest. Hij sloeg vrijwel gelijk aan dus zal er wel iets verstopt gezeten hebben oid! Morgen zal ik nog wat met de afstelling gaan prutsen en hopelijk gaat ie dan echt fatsoen starten en blijven lopen.

veel suc6,
met deze instellingen sal die wel starten maar niet lopen,
kijk eens goed na, volgens mij iets te rijk, maar weet het niet.

groetjes van Uwe

ik heb een stuk of wat motoren overgenomen van iemand, deze hadden een jaar of tien stilgelegen achter in de kast..

Dan kom je erachter dat verstoppingen en foute carb instellingen erg irritant zijn
Mijn brandstof is HEEEL erg anders als degene waar die motoren mee afgesteld zijn 10 jaar terug
en ingedikte olie heeft gewoon even de tijd nodig om weer door te lopen

mn 600 heeft een dag echt erg rot gedraaid na de eerste vlucht, bleek er gras in gekomen te zijn.
Ik wist niet dat gras zo ver een carb in kon komen...

Dus sindsdien, als een onbekende motor niet vlot start, eerst naar de originele basisinstelling (als dit nog te vinden is)
daarna carb volledig slopen en doorblazen
en meestal haal ik dan de motor ook ff uit elkaar.. Heb er 1 gehad (ook zo'n ouwetje) waar olieaanslag door heel de motor heen zat, en ervoor zorgde dat het interne niet soepel rond kon

ik heb gezocht op picco speed .15 en dan kom je na wat doorklikken uit op trinity/picco speed .15 of .12

en weer wat verder doorgeklikt naar wat fora. voor zowel de .12 als de .15 kun je met de instellingen die ik noemde beginnen.

meestal staan ze dan wel rijk van de fabriek af.

Maar zorg gewoon eerst dat hij goed stationair loopt, even op temperatuur laten komen.
En dan beginnen met afstellen. 1 naald tegelijk en kleine stapjes.
Maar daar is ook genoeg over te vinden op het forum.

Oke hartelijk dank! Ondertussen loopt het autootje weer zoals het hoort te zijn, fijn afstellen moet nog wel gebeuren maar hij slaat iig niet meer af etc. Helaas slipt het tandwiel nog door en kom hij niet fatsoenlijk vooruit, morgen maar eens kijken wat hier nog aan te doen is... Maar het probleem is dus opgelost, nogmaals bedankt voor alle reacties!!

Er zit een 2-speed bakje op het autootje met twee plastic tandwielen, de tandwielen die van de motor komen en deze plastic tandwielen aandrijven zijn van metaal. Die metalen tandwielen zijn dus nog in goede staat maar de plastic tandwielen zijn meer rond dan dat ze op tandwielen lijken.. Ik denk dat hier het probleem dus zit. Nu zal ik dus eerst maar eens zien dat ik daar nieuwe voor krijg.

Hallo,

Nu heb ik nog 'n vraagje, weet iemand misschien nog een adresje om aan het volgende setje te komen?

Tamiya (#53211) - Tamiya TGX 2-Speed Transmission Spur Gear Set

images

Ik weet dat de kans dat iemand dit toevallig nog heeft liggen klein is maar ik probeer 't toch maar.. Of misschien weten jullie wel een alternatief dat ook past?

Roel

Bedankt voor deze links! Toch hoop ik eigenlijk iets/iemand te vinden in NL die dit tandwieltje nog heeft. Is inderdaad een oude auto dus vandaar dat het nergens meer te krijgen is;)

Back