Tandwiel verhouding 4x4 offroad.

Mede forumers.
Ik rijd met een monster truck van himoto
Weet ut weet ut.... niet de beste kwaliteit. Mijn vraag aan jullie?
Pinion en spur maat van andere offroader ben ik benieuwd naar.
Ik heb 23t pinion 64 spur.
Heb het idee dat mn brushless moter te warm word. Had eerst op een brushed motor 14/64. Waar rijden jullie mee?

Groeten uit Veenendaal
[emoji2]

Laatst bewerkt door een moderator:
Moeten we toch veel meer weten zoals:
- overbrenging in de diffs
- diameter banden
- accuspanning
- turns motor
- vertiming

Moeten we toch veel meer weten zoals:
- overbrenging in de diffs
- diameter banden
- accuspanning
- turns motor
- vertiming
Alles standaard.
Zal straks ik meten wat ik kan zien.
7.4 volt
3200 kv.
Turns geen idee moet ik ook even achter zien te komen.
Maar denk je dat mijn tandwiel verhouding te lang kan zijn? Over het algemeen genomen?

Groet

23/64 is nogal een verschil ten opzichte van 14/64......
Dat is een "paar"stappen te veel ineens , zoiets moet je tandje voor tandje opbouwen en ondertussen goed kijken wat er gebeurt.

Vragen wat een ander met een offroad voor vertanding rijd heeft weinig nut , de interne overbrengingen spelen ook nog een rol naast banden formaat. Wat voor een ander werkt hoeft dus niet voor jou te werken.

Das net zo iets als vragen hoe hard een Ferrari in z'n 2 gaat om dat te vergelijken met je eigen suzuki salto.....

Dat is een "paar"stappen te veel ineens , zoiets moet je tandje voor tandje opbouwen en ondertussen goed kijken wat er gebeurt.

Deze stap is van brushed naar brushless Danny. Dus het zou wel kunnen.
Ik heb een Losi Mini-T omgebouwd naar brushless en daar zit ook een grote sprong in.
Van 14/60 op brushed naar nu 21/60 op brushless en ik denk dat ik ook naar 23/60 zou kunnen.. Motor, regelaar en accu allemaal nog niet eens handwarm..

Is een hele andere schaal Jim ;)
Bij een Mini-T formaat motor is het vermogensverschil tussen brushed en brushless groter.

Bij een 1:10 is dat minder en is de stap dus kleiner , daarnaast is het ook nog eens een Monstertruck dus grote banden....
Dan is 23T vrijwel per definitie te groot , of je moet een hele lange 40mm motor in de auto lepelen.

Dergelijke auto's rij je normaal met 15 ~17T max als je brushed 14T rijd

Vragen wat een ander met een offroad voor vertanding rijd heeft weinig nut , de interne overbrengingen spelen ook nog een rol naast banden formaat. Wat voor een ander werkt hoeft dus niet voor jou te werken.

Das net zo iets als vragen hoe hard een Ferrari in z'n 2 gaat om dat te vergelijken met je eigen suzuki salto.....
Ben van brushed naar brushless gegaan vandaar de grote stap ineens.
Maar in het instructieboekje staat als je brushless gaat moet je stalen 21 en 64 hebben. Nu had ik alleen een 23 vandaar. Heb inmiddels een 21 erin en een laser thermometer. Vanavond alles maar is meten. Bedankt voorje reactie.

Is een hele andere schaal Jim ;)
Bij een Mini-T formaat motor is het vermogensverschil tussen brushed en brushless groter.

Bij een 1:10 is dat minder en is de stap dus kleiner , daarnaast is het ook nog eens een Monstertruck dus grote banden....
Dan is 23T vrijwel per definitie te groot , of je moet een hele lange 40mm motor in de auto lepelen.

Dergelijke auto's rij je normaal met 15 ~17T max als je brushed 14T rijd
De jamara akron die hier rijdt krijgt standaard 22/62 mee...
Ook grote banden enzo.

Ben van brushed naar brushless gegaan vandaar de grote stap ineens.
Maar in het instructieboekje staat als je brushless gaat moet je stalen 21 en 64 hebben. Nu had ik alleen een 23 vandaar. Heb inmiddels een 21 erin en een laser thermometer. Vanavond alles maar is meten. Bedankt voorje reactie.
Er zal in dat boekje ook vermeld staan met welke motor dat dan zou moeten zijn.....
Heb je een andere motor of 1 met een ander toerental gaat dat advies al het raam uit want dat klopt dan niet meer ;)

2 uur gereden.
Motor temp 59.7
ESC 45.9
2s lipos 5000mah rond de 38.6.
Verhouding 21/64
Topsnelheid 73.2 km/h

Toch maar 21/64 gaan proberen? Lijken me prima temperaturen. Verstandig is om een 18-20t aan te schaffen voor offroad (gras enz)

Toch maar 21/64 gaan proberen? Lijken me prima temperaturen. Verstandig is om een 18-20t aan te schaffen voor offroad (gras enz)
Ja ik heb 21/64 erin gedaan.
Temperaturen van 22 en 23 heb ik niet maar tis prima zo. Zal 18 tm 21 ook aanschaffen.

Bedankt.

Blijkbaar gaat er iets mis....
7762285078e66a2605b0e46b2a508584.jpg

Iemand een idee? Heb 1 velletje papier er tussen gedaan zoals ik overal lees.

Slechte pinion denk ik, Aluminium?
Persoonlijk vind ik de gehard stalen pinions van RC-Monster / Robinson Racing erg goed, maar daar betaal je ook voor.

Let wel een beetje op, de temperaturen zijn nu redelijk, maar het was vandaag ook niet echt warm, 20 graden oid was het hier, dus als het buiten wat warmer is/word dan word alles ook warmer.

Slechte pinion denk ik, Aluminium?
Persoonlijk vind ik de gehard stalen pinions van RC-Monster / Robinson Racing erg goed, maar daar betaal je ook voor.

Let wel een beetje op, de temperaturen zijn nu redelijk, maar het was vandaag ook niet echt warm, 20 graden oid was het hier, dus als het buiten wat warmer is/word dan word alles ook warmer.
Ja ik ga morgen even terug naar de winkel. Is wel magnetisch dus zal geen aluminum zijn denk ik. Denk ook dat ik voor een 19t ga gehard staal deze keer.
Reed vandaag in veel nat gras en zand de temp van motor werd 76 graden deze keer. Spur is helemaal gaaf nog.

Back