Tandwiel verhouding Carson Attack 2WD

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door NQDtransformer, 13 sep 2018.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo heren
    Mijn naam is eddy en heb een vraag met betrekking op de tandwiel verhouding van mijn Carson.

    Ik heb ook een Marder met op dit moment een 20/44 verhouding. Dit loopt mooi en gaat ook zeker hard.

    Nu weet ik dat Carson deze verhouding niet heeft ivm de steekmaat van de betreffende assen. Er zat standaard 16/48 op maar dit ging mij niet snel genoeg. Nu heb ik er 19/46 op gezet maar ik win geen snelheid. Wel kan ik nu wheelies maken, voorheen lukte dit niet.

    Ik ben geen leek op dit gebied maar snap even niet waarom de buggy nu onderin het toeren gebied meer kracht heeft dan voorheen. Bij de Marder is dit duidelijk niet het geval.

    Diff en kleine tandwiel naar het diff zijn standaard. Mijn vraag is dan ook welke verhouding is nu de oplossing om meer/hogere top snelheid te krijgen.
    Koppeling is nieuw alsook alle lagers.
    Motor is een 23Cc zanoah met Fg sportuitlaat.

    Gr eddy
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Waarschijnlijk heeft 16/48 veel makkelijker wielspin en kom je bij 19/46 op net even meer gecontroleerde grip uit.
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ja dat begrijp ik maar ik wil mijn 14 jaar oude zoon kunnen bij houden en deze maakt mij nu compleet af tot zijn grote vreugde natuurlijk.

    Gemeten top van Marder ligt rond de 75 km/H.
    De Carson haalt net de 60.
     
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ok niemand hier die dit weet!!

    Zoek het wel uit doormiddel van proberen.

    Gr
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Lastig, heeft u al op RCBigscaleforum of RCLargescale.nl gekeken?
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Zijn de motoren en uitlaten identiek?
    En indien zo, van buiten kunnen de motoren misschien wel hetzelfde eruit zien maar dat wil niet zeggen dat ze van binnen dat ook zijn. Poorttimingen als ook de ontstekingstiming doet veel op koppel en toeren.
     
  7. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ja daar ben ik geweest ruudxd. Bedankt voor de tip.
    Roelof ik heb eerlijk gezegd de motor nog niet uit elkaar gehad. Ik heb nog een andere krukas voor de 23cc maar nog een tijd gehad om dit te monteren.

    Ik kan er haast niet bij dat Carson andere zanoah’s op hun buggy’s plaatsten dan Marder. Lijkt mij allemaal gelijk maar dat ga ik binnen kort even uitzoeken.

    Gr eddy
     
  8. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Zou er nog verschil zitten tussen Zenoah's en CY's qua spoeling en trekkracht?
     
  9. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik heb wel gezien dat de lay-out van de poorten wel heel anders is bij CY dan zanoah. Mijn zoon rijdt met een 30cc CY en deze is flink bewerkt. Hij kan ongeveer 1 zomer met een setje banden doen. Niet dat het rubber op is, maar puur doordat de meenemers dol draaien. Dus power zat in de CY.

    Daarin tegen kan ik hem goed bijhouden met mijn standaard 23cc zanoah. Alleen op de lange rechte stukken knalt meneer mij voorbij. Dus laag in toeren is de 23cc zanoah vergelijkbaar met de 30cc CY.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dus je vergelijkt een gemodificeerde 30cc motor met een standaard 23cc motor en vraagt je af waarom die ander sneller is.....

    Ik mag dat wel geen verstand van 2-takt hebben maar de prestaties van een 2-takt motor zit in de timingen van de motor en de lengte als ook expansie-ruimte van de uitlaat.
    De meest basis om een motor meer toeren te laten maken is door de uitlaatpoort te verhogen en/of de uitlaat iets in te korten. Helaas gaat dat ten kosten van het koppel bij de lagere toeren wat je weer kunt opvangen met de inlaat timing. De inlaat timing bij jullie soort 2-takt motoren wordt bepaalt door de onderrand van de zuiger, zgn getunde zuigers hebben dan ook een kortere zuigerwand en mogelijk 2 tot 4 bypass gaten.. Helaas is de opening als de sluiting bij zo'n constructie geheel symetrisch en zijn er beparkingen. Bij Nitro motoren heb je de krukas als roterende inlaat waarbij de opening en sluiting onafhankelijk te bepalen is en daarmee veel makkelijker een motor naast de porttiming op toeren of op koppel te tunen is.

    O ja, een handig naslagwerk wat als de bijbel voor 2 takt gezien wordt:
    http://www.amrca.com/tech/tuners.pdf
     
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Nee ik vraag mij niet af waarom hij met CY sneller is roelof.

    Ik zeg alleen dat hij sneller is op het rechte stuk.
    En het is mij bekend WAAROM!!

    Ik weet veel van 2T motoren en ook hoe deze sneller/sterker te krijgen. Je vroeg of er verschil in spoeling en koppel zat tussen beide.

    Ik geef je alleen maar info van wat ik thuis heb gezien met mijn motoren.

    Ik had het mss ander moeten typen.

    “Dus laag in toeren is de 23cc zanoah op koppel vergelijkbaar met de 30cc CY. Op het gebied van spoeling heb ik nog geen vergelijkingen gedaan”

    Hoe de 30cc standaard presteert heb ik geen idee van, heb de motor 2de hands en ingelopen gekocht en gelijk dezelfde dag bewerkt.
     

Deel Deze Pagina