Tandwiel verhouding Vario helicopters

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door B744, 17 mei 2022.

  1. B744

    B744

    Lid geworden:
    17 mei 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Eethen
    Hallo iedereen,

    Ik ben volledig nieuw in de hobby wat helicopters betreft. Op t moment ben ik wat aan het knutselen aan helicopters van Vario maar ik snap niks van de tandwiel verhoudingen.. Skyfox is 1:10 maar er zit 22/55 op.
    kan ik straffeloos het tandwiel van de klok aanpassen of moet dan het grote tandwiel ook vervangen worden? Ik heb een paar metalen klokken met 20, 23 en 24 tanden. Op de heli’s zit de combi 22/55 waarvan 1 met een kunststof tandwiel op de klok. (Ik had begrepen dat het beter is deze te vervangen door een stalen?)
    Is er nog een advies/tabel voor het aantal tanden per nitro motor? Sterkere motor groter of kleiner op de klok?
    Alvast bedankt allemaal!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je moet kijken welke toeren je op de kop wilt draaien, en bij welk toerental je motor lekker in zijn vermogen zit.

    kan zijn dat je in gebruik erachter komt dat je meer vermogen wilt, en dat de motor nog over heeft...
    Dan zet een een tandje bij op de klok, of een kleiner tandwiel op de hoofdas. kijken wat ie doet..

    of je komt erachter dat de motor smoort. dan tandje minder op de klok.

    Maar, dit verhaal gaat wel een beetje verder dan alleen tandjes.
    Heb je er een reso pijp onder hangen? (die moet ook qua lengte worden afgesteld op het gewenst aantal toeren)
    wat voor heli heb je exact?
    zit de heli in een romp of niet?

    en foto's graag :D
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  5. B744

    B744

    Lid geworden:
    17 mei 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Eethen
    Hoi student,
    Dank voor je reactie! Foto’s zijn onhandig want ik ben een beetje doorgeslagen;-) Dacht na meer dan 30 jaar vliegtuigen vliegen toe te geven aan mn midlife en wilde perse een airwolf. Heb meerdere partijhen opgekocht zonder er verstand van te hebben. Ben inmiddels redelijk thuis in de mechanieken. Heb ze van skyfox, colibri en cub. Meerdere helicopters volgens mij in goede staat. 1 airwolf nog te bouwen en daar wil ik een skyfox mechaniek in zetten. 1 airwolf klaar en moet alleen een hang mechaniek in. Heb een cobra met vario hang mechaniek en heb inmiddels een heim omgebouwd naar een Vario hang mechaniek voor deze Airwolf. Waar ik dus tegen aanloop zijn de verhoudingen waar ik (nog) niets van begrijp.
    Ik had een OS max SZ 70 (aangepast voor Vario) gekocht en daar zit een klok op met 20 tanden. Een 57 tanden tandwielen bestaat niet voor Skyfox. Deze had hij in een Bell222 (airwolf) Verder heb ik ook Rossis 67 met een klok met 24 tanden.
    Vandaar mijn vraag. Ik heb de manuals maar daar staat er niets over in.

    Vario zegt voor de Airwolf de skyfox te gebruiken. Deze heeft 1:10 De tandwielen 22/55 geeft 2:5?? De gearbox is bij zowel de skyfox als cub hetzelfde. Dus waar zit het hem in?
     
  6. B744

    B744

    Lid geworden:
    17 mei 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Eethen
    Hoi Arie,
    Bedankt voor je zoekwerk! Ik had deze post ook gevonden maar kom dus toch andere situaties tegen. Ik neem de 77 tanden voor waar aan maar begrijp dus niet dat er zoveel verschillende klok tandwielen zijn en alleen 54 of 55 tands maingear.

    Fijn dat jullie de tijd hebben genomen.
    Greets,
    William
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Er zitten 2 tanwiel overbrengingen in, dus 2 vertragingen.

    Groeten,

    Arie
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat dus...

    Andere combinaties gáát wel, als je maar voor iedere tand extra in het totaal, een halve mm shim tussen de motor en de motordrager zet (plus of min een tiende al naar gelang nodig is om de tandspeling "optimaal" te krijgen.
    MINDER dan 77 tanden gaat niet, tenzij je bereid bent de motordragers af te frezen...
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, er is ook (in ieder geval in het Vario leveringsprogramma) ook een 57 tands en een 53 tands maingear (voor de combinaties 20/57 en 24/53) al kan het zijn dat met name die 24/53 op een gegeven moment gecancelled is.

    De 20/57 is specifiek voor de 800 size schaalmodellen, daarmee wordt de totaaloverbrenging 11-komma-nogwat op 1

    Daarnaast is er ook een set 23/54 geweest met schuine vertanding, dit was een poging het geluid te verminderen. Dat geluid verminderen werkte wel, maar de schuine vertanding resulteerde in dat het hoofdtandwiel naar boven (of beneden, dat weet ik niet meer) probeerde weg te kruipen, en dat ging ten koste van de levensduur van de lagers van de tussenas, en dan liep ook gelijk de staartaandrijving in elkaar.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Cub wijkt op drie belangrijke punten af van de standaard SkyFox:
    1) Een kunststof koppelingsklok met aangegoten kunststof tandwiel. Werkt prima met een 8,5 cc, maar is niet stevig genoeg voor een 10 cc en al helemaal niet voor een 11,5 cc
    2) Een volledig kunststof binnentandwiel. Dit tandwiel is sterk genoeg voor 10 cc MAAR kan absoluut niet tegen gebruik in een romp (het tandwiel loopt warm in een romp en verzwakt dan, in de open Cub is dat geen probleem).
    3) een cub heeft geen taatslager onder de Domplaat. Geen probleem voor een lichte trainer, wel een probleem voor een (zwaardere) rompheli.

    Al deze onderdelen zijn probleemloos in een Cub te monteren, maar achteraf vervangen was destijds duurder dan het prijsverschil tussen een Cub en een Fox.

    Dat de totaaloverbrenging 10:1 is komt omdat de secundaire overbrenging 4:1 is, en dus de totaaloverbrenging (2,5/1) x (4/1)=10/1
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    En daarom is het dus handig te vermelden wat je met de heli's gaat doen :D

    Qua foto's: als je de foto hebt, en je zit op de pc:
    bovenin je scherm, heb je de forumbalk.
    ergens in het midden zit "media"
    als je die aanklikt, heb je rechtsboven een knop "media toevoegen"

    dan staat de foto op de database in dit forum.
    daarna kun je op de foto klikken, dan zie je naast de foto een reeks opties om de foto te delen.
    in principe kun je zo'n link kopieren, en in je tekst plakken.
    volgens mij doe ik altijd de 2e of 3e van boven. 4e kan ook. wat je leuk vind :D


    eventueel, als je foto's maakt van wat je in elkaar wilt zetten, kunnen mensen hier even mee kijken om te zien of er nog handigheidjes te doen zijn
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    EDIT: een 57 tands tandwiel bestaat inderdaad niet, maar een 58 tands tandwiel wel. Dat had je kunnen zien als je bij de SkyFox mechanieken kijkt, Mechaniek bestelnummer 1002/17 heeft dit tandwiel i.c.m. de 20-tands koppelingsklok
    Dit tandwiel, nummer 44/45, moet gebruikt worden in combinatie met onderleg-plaatjes (bestelnummer 59/20). Het hoe en waarom van deze keuze van Vario ontgaat mij, maar alas, het zei zo...

    Realiseer je goed, dat Vario twee maten Airwolf, geschikt voor het SkyFox mechaniek, heeft (2001 en 2003).
    De 2001 vloog met 10 cc en een 23 tands koppelingstandwiel, de 2003 heeft een 11,5 cc nodig en een 20 tands koppeling want hij heeft 28 cm méér rotordiameter.
    De kleine Belll 222 is nummer 2005, er was bij mijn weten geen grote Bell 222, maar wel een zeer sterk er op gelijkende Bell 230, en die had bestelnummer 2310.

    Die OS komt uit een van die grote modellen, en zou bijvoorbeeld volledig gehakt maken van het kunststof binnentandwiel van een Cub. Toch kun je die motor probleemloos in een Cub schroeven, tenminste, als je zuiver en alleen naar het passen van de onderdelen en de maat van de schoeven en bouten kijkt.

    Dat zijn dingen waar je even rekening mee moet houden.

    Vario zelf zegt daarover "Nicht alles was zusammenschraubbar ist, ist auch tatsächlich fliegbar", ofwel "dat het in elkaar past, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk kan vliegen"
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2022
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    hoe was die uitspraak..
    "een heli is een in formatie vliegende partij onderdelen"
    wachtend op de kans weer een los onderdeel te worden :D
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is ook een geldige, maar niet wat Herr Uli Streich bedoelde met zijn uitspraak.
    Wat hij bedoelde was: Dat het er goed uitziet, of past, is geen garantie dat het ook functioneert.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    en dat het functioneert, wil niet automatisch vertellen dat het zo hoort
    in het kader: als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :D

    Maar, het is wel een soort bijzonder dat er zoveel dingen passen op 1 chassis, maar dat er toch zoveel beperkingen zitten op de diverse mogelijke uitkomsten..
    aan de andere kant, als het goed is samengesteld, moet het goed zijn..
    haalt ook het verschil tussen een dozenschuiver en een echte winkel omhoog
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een (onbedoelde) consequentie van een modulaire opbouw. En dat is op zich helemaal helemaal niet erg. Ik vind dat persoonlijk leuker dan een heli die zo ver doorontwikkeld is dat alles maar op één manier past. Het geeft je de mogelijkheid om een mechaniek helemaal samen te stellen aan de hand van eisen die gesteld worden, zonder gelijk een ander mechaniek te moeten kopen. Aan de andere kant zet het wel de deur open voor het maken van fouten, ja. Dat is juist leuk: het stelt eisen aan de bouwer. Ze zeggen wel eens, wie geen fouten maakt, maakt meestal helemaal niks, maar het omgekeerde geldt natuurlijk ook: als je geen fouten KAN maken, hoef je ook helemaal niks te kunnen...
     

Deel Deze Pagina