Tandwiel verhouding Vario helicopters

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door B744, 17 mei 2022.

  1. B744

    B744

    Lid geworden:
    17 mei 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Eethen
    Hallo iedereen,

    Ik ben volledig nieuw in de hobby wat helicopters betreft. Op t moment ben ik wat aan het knutselen aan helicopters van Vario maar ik snap niks van de tandwiel verhoudingen.. Skyfox is 1:10 maar er zit 22/55 op.
    kan ik straffeloos het tandwiel van de klok aanpassen of moet dan het grote tandwiel ook vervangen worden? Ik heb een paar metalen klokken met 20, 23 en 24 tanden. Op de heli’s zit de combi 22/55 waarvan 1 met een kunststof tandwiel op de klok. (Ik had begrepen dat het beter is deze te vervangen door een stalen?)
    Is er nog een advies/tabel voor het aantal tanden per nitro motor? Sterkere motor groter of kleiner op de klok?
    Alvast bedankt allemaal!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je moet kijken welke toeren je op de kop wilt draaien, en bij welk toerental je motor lekker in zijn vermogen zit.

    kan zijn dat je in gebruik erachter komt dat je meer vermogen wilt, en dat de motor nog over heeft...
    Dan zet een een tandje bij op de klok, of een kleiner tandwiel op de hoofdas. kijken wat ie doet..

    of je komt erachter dat de motor smoort. dan tandje minder op de klok.

    Maar, dit verhaal gaat wel een beetje verder dan alleen tandjes.
    Heb je er een reso pijp onder hangen? (die moet ook qua lengte worden afgesteld op het gewenst aantal toeren)
    wat voor heli heb je exact?
    zit de heli in een romp of niet?

    en foto's graag :D
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie: