tandwiel verhouding voor brushles

• Topicstarter Topicstarter onno w
  • Startdatum Startdatum
O

onno w

Guest
Ik heb voor mijn Tamiya Ta-05 (en ook voor in mijn TT-01) een brushless setje besteld, de ezrun 60A met 8,5 turns motor (4000kV). Dit is mijn eerste brushless motor die ik krijg daarom heb ik gezocht naar een goede tandwiel verhouding voor deze motor. Maar ik heb niks gevonden. Daarom mijn vraag: wat is een goede tandwiel verhouding om mee te beginnen? Ik snap dat die verhouding van een aantal zaken afhankelijk (rijstijl, circuit enz) is maar wat is een goede begin verhouding?

En als ik het goed begrepen heb moet een (brushless)motor zwaarder vertand worden als de regelaar te warm wordt en lichter vertand worden als de motor te warm wordt. Klopt dit?

Bedankt.
onno

En als ik het goed begrepen heb moet een (brushless)motor zwaarder vertand worden als de regelaar te warm wordt en lichter vertand worden als de motor te warm wordt. Klopt dit?

Klopt als een bus. :)

Voor de vertanding. ik zou het pinion 1 tandje kleiner maken dan wat er nu op zit. dan zou je voor zover ik weet al aardig bij de goede vertanding meoten zitten.

Voor de vertanding. ik zou het pinion 1 tandje kleiner maken dan wat er nu op zit. dan zou je voor zover ik weet al aardig bij de goede vertanding meoten zitten.

Bedankt voor je snelle antwoord, maar met het laatste kan ik niet zoveel. Hoe weet jij nou welk pinion ik er nu op heb zitten?

Ik rij nu met een 19 Turns met een 23 tands pinion. En dat is een verhouding van 6.85.
En ik dacht niet dat een 8,5 turns brushless vergelijkbaar is met een 19 turns brushed.
Ik dacht meer dat hij vergelijkbaar is met een 15 turns brushed, maar dat kan ik helemaal fout hebben.

sorry, ik geing er van uit dat je met een standaard motor/vertanding rijdt.
een 12T brushless kun je direct als vervanging gebruiken voor een standaard motor. (in ieder geval, de standaard vertanding werkt perfect ermee. naar mijn eigen bevindingen.)
vandaar de beredenatie dat 1 tandje kleinder als de vertanding die je bij een 540mabuchi zou gebruiken goed zou moeten werken voor een 8.5T

echter, ik heb zelf (nog) geen ervaring met het 8.5T Ez-Run setje. het is dus uiteraard aan te raden om nog te wachten op reacties van andere mensen. (zullen hier zeker wel mensen zijn die dit setje in die auto gezet hebben.)

Gr.
Tim

Edit: het 8.5T ez-run setje is dus 4000kv. het 12T setje (waar ik het aan gerelateerd heb) is 3100kv. het EZ-run setje komt dus overeen (gemiddeld) met een 16T brushed motor.

Laatst bewerkt:
Ok nu is het me duidelijk.
Ik had er inderdaad niet bijgezet waarmee ik nu rij, sorry.
Maar als deze set vergelijkbaar is met een 16 turns brushed dan zou ik moeten gaan voor de lichtste vertanding die mogelijk is volgens de handleiding nl. 21 tands pinion. De verhouding komt daarmee op 7.50.

Maar zoals je zei, wacht ik nog even op andere reakties van mensen die zo'n setje misschien zelf hebben.
In elk geval bedankt voor het meedenken

ik blijf in ieder geval bij m'n suggestie. 1 tand lichter als wat je nu hebt.
Die verhouding die je geeft, is dit alleen de verhouding van het pinion en spur, of neem je hier de verhouding van de pulley's en diff's ook al in mee?

Gr.
Tim

Ik heb voor mijn Tamiya Ta-05 (en ook voor in mijn TT-01) een brushless setje besteld, de ezrun 60A met 8,5 turns motor (4000kV). Dit is mijn eerste brushless motor die ik krijg daarom heb ik gezocht naar een goede tandwiel verhouding voor deze motor. Maar ik heb niks gevonden. Daarom mijn vraag: wat is een goede tandwiel verhouding om mee te beginnen? Ik snap dat die verhouding van een aantal zaken afhankelijk (rijstijl, circuit enz) is maar wat is een goede begin verhouding?

Bedankt.
onno

rij zelf met dezelfde EZrun setje,60Aesc-9T motor,de tandwiel verhouding is 23T-70T .de rijtijd met een 5000mAh 2s 30c lipo bedraagt iets meer dan 20min,de motor is dan net niet handwarm.

Getest op een parkeerplaats met 75%van de rijtijd op 90% throttle

suc6:cool:

Hoi,

als ik jou was zou ik gewoon een tandwiel proberen en kijken wat het doet.. of het heet wordt etc.
Wat voor accu rijd je? 5 cellen, 6 cellen of lipo... maakt natuurlijk ook een boel uit in vertanding.

Met een 13.5 en lipo zitten we tussen de 4 en 5 op een redelijk ruime baan.
Met een 5 cellen en 10.5 zitten we ook rond die vertanding.
Een 4.5 brushless met lipo zit rond de 8 vertand.

Als je ergens er tussen begint weet je zeker dat de boel niet opbrand.
zodra je motor niet te heet wordt en jij tevreden bent met de snelheid en vermogen dan zit je wel goed.

Succes

Back