tandwiel vraag

• Topicstarter Topicstarter Niels Zwolle
  • Startdatum Startdatum
N

Niels Zwolle

Guest
Ik heb op mijn Tamiya een clutchbell 13T en Driven gear 57T zitten.
Nu is de 13T versleten en deze wil ik vervangen.

Ik kan echter alleen een 14T en 15T vinden. Maakt dit nog wat uit???
Zo ja, wat maakt het precies uit. Ik zie dat ook de Driven gear dan anders wordt maar deze wil ik juist niet vervangen als het even kan......

als je er een grotere koppelings klok op zet, dan gaat je auto iets harder, maar trekt minder snel op, andersom is het hetzelfde, dan trekt de auto sneller op, maar gaat ook wat langzamer.

als je er een grotere koppelings klok op zet, dan gaat je auto iets harder, maar trekt minder snel op, andersom is het hetzelfde, dan trekt de auto sneller op, maar gaat ook wat langzamer.

Ook wordt dan de motor heter bij een grotere motor pinion gear.
Dus wel even de temperatuur in de gaten houden.;)

Maar zal het erg veel verschil maken als ik van 13t naar 14 ga?
En wat is de gear mesh???

Ik heb die clutchbell gezien maar lijkt niet te passen op tamiya...........

Ik heb ergens gelezen dat je een strookje papier tussen de clutchbell en het grote tandwiel moet houden als je de clutchbell terug installeerd. Wat is de functie van het papier?

Ik heb geen idee. Ik kijk gewoon altijd of de tanden van de clutchbell goed in de spurgear vallen, en of deze dan geen geluid gaan maken (gieren of knarsen)

Ik heb ergens gelezen dat je een strookje papier tussen de clutchbell en het grote tandwiel moet houden als je de clutchbell terug installeerd. Wat is de functie van het papier?

Als de ruimte te klein is vreten de tandwielen te veel in elkaar en heb je last van een grote radiale kracht op je tandwiel as. Als de ruimte te groot is heb je kans dat bij een grote kracht de tand buigen en hij gaat slippen.

Ik heb de nieuwe clutchbell geinstaleerd, maar als ik nu aan de trekstarter trek draaien zijn wielen mee. Heeft iemand hier mischien ervaring mee?...volgens mijn pa heb ik de clutch bell te strak aangedraaid, is dat mogelijk.

Je moet goed kijken waar je hem opklemt met het vastschroeven.

Als het een fractie is moet je misschien een vulringetje weg halen, als dat niet kan kan je ook kijken als je een schroefje met een verzonken kop kunt gebruiken, die laat wat meer ruimte over.

ja haha je hebt gelijk, hij vloog er direct weer af. Toch maar iets strakker zetten, gewoon een beetje de guldenmiddenweg zoeken, niet te los en niet te vast.

Back