Tandwiel vraagje

laurens

Forum veteraan
Ik heb net mn nieuwe brushless binnen, en daarvoor moet ik een 5mm tandwiel kopen. Nu zag ik op eheli.nl een logo 10 tandwielen setje voor 0,5. Ik weet wat ze bedoelen, maar ik gok 0,5 cm tandwielen. (http://www.eheli.nl/winkel/product_info.php?cPath=1_51_97&products_id=1045)

Nou heb ik de Cyclon 20 van www.cyclonbrushless.com. Deze zou volgens mij een tandwiel tussen de 21 en 23 moeten hebben voor ongeveer 1600-1800 rpm rotorsnelheid? Wie kan mij het beste tandwiel voorrekenen (voor de zekerheid)?

Volgens een paar gebruikes op runryder passen de logo 10 tandwielen perfect.

Groeten Laurens

De Cyclon 20 zie ik daar niet, bedoel je soms de Cyclon 2000?
En om het motor tandwiel te kunnen berekenen moet je weten hoeveel tanden er op 't hoofdtandwiel zitten.
Even een voorbeeld:
De Cyclon 2000 maakt 2000 toeren per volt onbelast.
2000 x 9,6=19200 T onbelast.
Belast is dit ongeveer 0,85 x 19200= 16320 T
Om wat vermogen over te hebben stel je de regelaar in op ongeveer 85%.
Dus het toerental van de motor word dan 0.85 x 16320 = 13872 T.
Als je 1700 T op de kop wil dan moet je een overbrenging van,
13872/1700= 8,16 hebben.
Als je nu het aantal tanden van je hoofdtandwiel deelt door 8,16 weet je hoeveel tanden je motor tandwiel moet hebben.
Als je een andere motor gebruikt en/of andere spanning dan de betreffende waardes aanpassen.

tieske

Ik heb gelezen dat je het hoofdtandwiel als 281.25 kan rekenen.

Dat maakt dus 281.25/8.16= 34.

De dichtsbijzijnde die ik heb kunnen vinden is de logo 20 23tands. Dit zorgt voor ong 1400 toeren op de kop (ik ga er geen 3d mee vliegen).

als er bij de tandwielen 0.5 staat is dat het moduul. Let daar dus goed op ;) Logo 20 heeft moduul 0,7.

Tadango zei:
als er bij de tandwielen 0.5 staat is dat het moduul. Let daar dus goed op ;) Logo 20 heeft moduul 0,7.

En dan nog niet elke Logo 20 want de pre 2003 versie heeft moduul 1.

Gr Hans

Mijn berekening ging uit van de Cyclon 2000 met de spanning die jij aangaf. Waarschijnlijk heb je deze motor niet want dan zou je wel een andere accu gekozen hebben. Minstens 12 cellen. Daarom kom je ook op zo'n raar tandwiel uit. Ik heb nu wel de cyclon 20 gezien maar dat is volgens mij geen heli motor. Om het tandwiel te kunnen berekenen moet je dus wel het toerental van de motor per volt kennen.
Wat je overigens met een 5 mm tandwiel bedoelde begreep ik ook niet goed. Waarschijnlijk het gat dat er in zit. Het is echter belangrijk dat je motor tandwiel het zelfde module heeft als je hoofdtandwiel zoals Tadango al aangaf.

tieske

Ik heb inderdaad de Cyclon 20. Die heli series zijn nog niet uit, die moeten nog gemaakt worden, maar staan wel op de site van cyclon.

De 20 heeft 1790 rpm/V.

We hebben even gelijk een bericht geplaatst.
module geeft aan hoe groot de tanden op het tandwiel zijn. module 0,1 zijn hele kleine tanden en module 1 zijn dus flink grotere tanden.
Twee tandwielen die in elkaar lopen moeten dus het zelfde module hebben. Heeft dus niks met het gat te maken.

tieske

Hier even een foto van verschillende modulen hoe groter de moduul hoe groter de tanden.
En allemaal voor een 5mm motor as.
moduul.jpg

Gr Hans

Dat is al duidelijker, je hebt dus de maat voor as en daarnaast nog de module voor de hoofdtandwielen.

Ik vind het heel jammer maar het ziet er naar uit dat de motor niet geschikt is voor in jou heli. Ik kijk dan naar jou berekend hoofdtandwiel.
Als jij 1700 toeren op de kop wil en een gangbaar motortandwiel dan moet je bij die motor 15 volt gebruiken en dat kan niet.
Het ziet er dus naar uit dat je voor een andere motor moet gaan. Ik hoop eigenlijk dat ik het mis heb maar ik ben er bang voor.

tieske

Ik vermoede dat ook toen ik het uitrekenen eindelijk snapte, maar ik denk dat je met 1300-1400 nog best kan vliegen toch? Dan moet wel zo'n 23 tands tandwiel passen.

Op zich heb je gelijk wat het toerental betreft, zal dat nog even narekenen maar het motortje kan waarschijnlijk ook niet het vermogen leveren dat je nodig hebt.
Ik denk dat je voor een logo 10 zeker het dubbele aan vermogen nodig hebt.

tieske

Die 1400 toeren die jij berekent hebt zijn vanuit onbelaste toestand dus dat word een stuk minder.Belast blijft er dus maar zo'n 1200 over.
Dit is dan ook nog met de regelaar op 100%. Het ziet er echt naar uit dat het niet gaat lukken op deze manier.

tieske

Back