Tandwielen compatibel Ikarus / Robbe - Thunder-tiger

Ik heb nog een mooie bijna nieuwe brushless liggen met 2200Kv.
Het liefste zou ik deze gebruiken voor een nieuw te bouwen Minititan (of misschien een T-rex, twijfel twijfel twijfel...)
Het grootste tandwiel van de Minititan is maar 15 tanden en dan kom ik op een headspeed van max 2150 Rpm. Dat lijkt me aan de krappe kant

Er zit nu een tandwiel van Ikarus op met 23 tanden, bovendie hebben ze een hele range.
Weet iemand ofdat deze op de minititan passen ??

Dank jullie voor advies.

Pieter.

Ik heb nog nooit een 2200Kv in een MiniTitan zien zitten.
Zowel de T-rex 450 als de minititan hebben een 150 tands hoofdtandwiel.
De gebruikelijke pinion range is van 10 tot 15 tands.
Met de 23 Tands kom je theoretisch op 3300 toeren, veel te hoog dus.
En ik vraag me af of dat allemaal ook goed werkt en past.
Verschil in overbrenging is 6.52 i.p.v. de standaard 11.54.

Ik zou niet om die motor heenbouwen.
Het standaard 3500 Kv motortje is prima om mee te beginnen en is als je de set koopt zeer goedkoop.
Wil je toch om een andere motor heenbouwen, koop dan een Scorpion HK2221-8 V2.
Met een pinion van 11 T om mee te beginnen, en bijv. 13T voor full 3D mogelijkheden.
M.i. een van de beste motortjes voor 450 sized heli's.

Eric

Hmmmmm... Het mooie van borstelloos is dat als het koppel voldoende is de kv niet meer zoveel uitmaakt, zolang je maar voldoende vermogen kunt blijven leveren en het gewicht een beetje gelijk blijft. Je kan dus een 400 watt 3300kv motor straffeloos uitwisselen voor een 400 watt 2200 kv motor, als je je vertanding maar zo aanpast dat je in de maximale efficientie van de motor uitkomt... Dus als die 2200kv motor ongeveer 3-400 watt piek mag leveren op 3s en ongeveer even zwaar is als de tt motor is hij vermogenstechnisch identiek aan de TT motor, en kun je met vertanding e.e.a. zo aanpassen dat je voldoende headspeed hebt.

Wat ik wel een beetje raar vind is dat je dan 650 euro heli gaat aanpassen met het gekloot wat er bij hoort om 40 euro motor uit te sparen, dat kost een Scorpion 2221-8 namelijk ongeveer ;)

Groetjes,

Ton

Die motor hoort niet in de Titan of T-rex.
Als je een Titan koopt, krijg je daar een motor bij.

Een heli is al gecompliceert genoeg, maak het niet lastig voor jezelf zodat het niet meer leuk is.

Bedankt voor de adviezen.
De strekking hiervan is duidelijk

Het is niet zozeer om die 4 tientjes uit te sparen. Maar ik heb zowel de regelaar als de motor liggen.
Als ik dan alleen een ander tandwiel nodig heb, kan ik beter een kale kit kopen.

PS ik weet dat ik het misschien niet moet vragen en het is zeker niet de bedoeling een wellis-niettes discussie te krijgen.
Maar wat zouden de voor en tegens zijn voor de Trex 450S en de mini titan.
Ik heb er al veel over gelezen maar vindt het moeilijk een beslissing te nemen.

Het probleem is vaak dat mensen niet beide heli's bezitten, dus je krijgt nooit een objectief antwoord...
Ik heb een MiniTitan, en ben er erg tevreden mee, en doe hem nooit weg.
De MiniTitan is ietsje goedkoper, vliegt heel stabiel en is zeer eenvoudig in onderhoud.
Wat ik van de T-rex 450S / SE weet is dat hij gemiddeld iets langere vliegtijden heeft, wat minder stabiel stuurt (van horen zeggen), maar de onderdelen online echt overal verkrijgbaar zijn en er veel meer T-rex piloten zijn dan MiniTitan piloten.
Beide zijn gewoon een goede keuze.
Op dit forum lijkt het gelijk op te gaan ondertussen :)

Eric

Als het tandwiel dezelfde asdikte heeft, en dan ook nog hetzelfde moduul is (de grootte van de tanden) dan zouden ze in theorie uitwisselbaar moeten zijn. Die grotere tandwielen hebben wel een grotere diameter dus dan is het nog maar de vraag of die ook uitkomt mbt afstand van het hoofdtandwiel. Je motor komt daar namelijk ook verder vanaf te staan, en dat kan maar tot een bepaalde afstand.

De mini titan is iets groter, wat resulteert in een betere zichtbaarheid. Persoonlijk zou ik liever een MT nemen dan een Trex, omdat je voor minder geld een even goede heli hebt.

Back