Tandwielen tekenen en frezen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Oscar, 28 dec 2005.

  1. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik kan sinds enkele maanden CNC frezen.
    Voral in harde kunsstofen gaat dat lekker snel.

    De machine is zeer precies en ik zou ook wel tandwielen willen maken.

    [​IMG]

    Maar dan moet ik eerst een tekening kunnen maken.

    Ik beschik over Rhinoseros en Illustrator.

    Hoe moet ik beginnen ?
     
  2. Guest

    Guest Guest

    Hoi Oscar

    tandwielen frees je met een moduulfrees.
    Dat lijkt een beetje op een cirkelzaag,maar dan met de vorm van de tanden erin.
    Met deze frees "zaag" je de gleuven tussen de tanden.

    Groeten Ingo
     
  3. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Maar als ik wat grotere tanden wil maken
    diameter 50 mm met 10 tanden.

    Daar moet toch ook software voor zijn.
     
  4. Guest

    Guest Guest

    Dan moet je proberen erachter te komen
    hoe de tandvorm getekend moet worden, hier zijn vast formules voor.
    Als je dat dan weet kun je het in Rhino tekenen.
    Dan moet je je tekening d.m.v. een CADCAM programma in een CNC programma omzetten om te kunnen frezen.

    Maar je kunt ook zelf het CNC programma maken.
    Je programmeerd 1 tand ten opzichte van een middelpunt en laat de machine dat een x aantal keren herhalen.

    Groeten Ingo.
     
  5. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Zoek met google eens naar fabrikanten van tandwielen. Deze hebben vaak wel een online tooltje om het een en ander mee te berekenen en een dfx export van de tandwielen te verkrijgen.

    Bijv: http://www.bergmann-industrial.nl (heb zo snel niet gezien of ze ook tandwielen hebben)
     
  6. Impreza-GTT

    Impreza-GTT Guest

    ofwel gebruik je een verdeeltoestel als je dat ter beschikking hebt, ik heb er 1 maarja tis 40 jaar oud.
     
  7. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgiƫ
    Tandwielen zijn niet "zomaar" te frezen, hiervoor gebruikt men modulfrezen zoals INGO al zei.
    De tandvorm is speciaal en belangrijk omdat er anders vrijving ontstaat tijdens het draaien.

    hier is wat info over tandwielen : http://marijn.sharper.nl/T12/T12_tandwiel_analyse.pdf
     
  8. Nitrojunk

    Nitrojunk

    Lid geworden:
    5 mrt 2005
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Oscar,

    Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan ?
    CNC frezen heeft alleen zin als je grotere aantallen identieke produkten wilt maken.
    Bij tandwielen zal dat niet vaak voorkomen, tenzij je een bedrijf wilt starten.
    Met een freesbank, setje moduulfrezen in het juiste moduul en een verdeelapparaat heb je binnen enkele minuten een perfect tandwiel. Vaak kost het opspannen van het uitgangsmateriaal meer tijd dan het frezen zelf. De reproduceerbaarheid bij tandwielen is trouwens ook erg hoog, dus waarom nog CNC ?

    Voor AutoCad of Mechanical Desktop zijn er geloof ik wel speciale modules voor het berekenen van verschillende soorten tandwielen. Het tekenen is daarna een fluitje van een cent.

    Groetjes,
    Ad
     
  9. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
  10. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Sjonge, jonge allemaal antwoorden die je niet wilde horen en waar je (volgens mij) niet om vroeg.

    Even het document doorgelezen op http://marijn.sharper.nl/T12/T12_tandwiel_analyse.pdf, daaruit blijkt dat cnc-frezen wel degelijk tot de mogelijkheden behoort. Enig nadeel word de maximale belasting van het eindproduct, maar dat zal voor onze teopassingen waarschijnlijk niet aan de orde komen.

    Ik begrijp dat je vraagstelling meer gericht is op Rhinoceros. Zelf ben ik sinds een week ook bezig met Rhinoceros (en sinds 2 weken met cnc-frezen). Ik moet toegeven, Rhino is erg taai om te leren. De eerste avond een paar dingetjes geprobeerd, maar zonder cursus o.i.d. is er onmogelijk mee te werken. De tweede avond heb ik de 2 tutorials doorgenomen, dit is echt een aanrader! De volgende avonden weer zelfstandig tekenen en telkens als ik iets niet snap meteen de "help"-functie erbij pakken. Nu, na 1 week, lukken sommige dingen zowaar zelfstandig.

    Gr.

    Erik
     
  11. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Omdat ik een CNC machine heb.

    Voor allerlei experimentele projecten is het veel handiger tandwielen te kunnen maken dan je rot te zoeken en overal bestellen.

    Ik denk ook aan grotere maten en niet aan module 0.4 en 0.6 maar tanden van 5 milimeter en meer.

    De vraag blijft hoe maak ik een tekening?
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Het document gaat niet open
     
  13. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Oscar,
    Ik heb eerder iets gelezen over het frezen van radiaalschoepen in een turbine, lijkt misschien erg veel op wat jij wilt.
    Kijk even in DIT draadje, pagina 2 onderste berichtje.

    Succes!
     
  14. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Met een tekenprogramma :p

    Misschien is het beter om de vraag iets minder algemeen te stellen?

    Gr.

    Erik
     
  15. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Je moet gaan zoeken hoe je een evolvente kunt tekenen in Autocad, volgens mij is daar gewoon een functie voor.
    In dit linkje staat een beetje uitgelegd hoe en wat http://www.dct.tue.nl/New/Post/sheets/4B600/sheet14.pdf
    Heb dit in het verleden ook wel eens zelf gedaan voor een kunststofprodukt waar een spiraal vertanding op moest komen.
    Trouwens een tandwiel met maar 10 tanden lijkt me niet zo'n goed idee, ik meen dat je boven de 12-13 tanden 'moet' blijven aangezien je daaronder de tanden moet ondersnijden wat de sterkte van de tand natuurlijk zeer negatief beinvloed. Bij dergelijke tandwielen is het zelf optekenen van een tandwiel dan ook weer een stapje lastiger.

    Rick
     
  16. KOEZE

    KOEZE Guest

    Zonder profielverschuiving moet je meer dan 15 tanden hebben. Door profielverschuiving is dat terug te brengen tot ca 12-13 tanden. 10 tanden is niet goed te doen!

    De in diverse cad pakketten aangeboden of gegenereerde tandwielen zijn slechts een benadering van de evolvente.
    Als er in (Auto)CAD een functie voor het genereren van een evolvente bestaat (en ik als CAD tekenaar met +/- 8 jaar ervaring ken deze niet) dan is het daarmee mogelijk een zuiver tandprofiel te maken en deze te frezen.

    Erik Jan
     
  17. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
  18. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    @Erik Jan,

    Het kan zijn dat ik mij vergis met VisiCad, maar ik heb met een CAD programma gewerkt dat Evolventes kan construeren. In ProEngineer/Wildfire is het ook mogelijk, je kunt dan namelijk wiskundige formules invoeren die de evolvente curves creeeren. In hoevere deze het tandprofiel benaderen die met behulp van een moduul frees aangemaakt wordt ???

    Ik kan eventueel een Step of IGES aanleveren met daarin een 3D Model van zo'n tandwiel.

    Rick
     
  19. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    [quote="Rick NT]
    Ik kan eventueel een Step of IGES aanleveren met daarin een 3D Model van zo'n tandwiel.

    Rick[/quote]

    Kan dat ook een DXF of DWG bestand zijn ? gewoon 2D dus ?
    En dan misscien met 15, 20 en 30 tanden.

    Het schalen ( vergroten en verkleinen) is volgens mij geen probleem als je maar alles even veel schaalt.
     

Deel Deze Pagina