Tanen tuigage

Het stelt niks voor. Zo werkt tanen:

Eerst moet je een paar stukken eikenbast afsnijden. Geen schors maar bast dus. Een handje vol is genoeg.

Dat gooi je in een klein pannetje met
circa 3cm water er in.
IMG_20201007_141808.jpg

Breng water met eikenbast aan de kook. Eventueel iets stampen met de vork. Het water met eikenbast krijgt een rode kleur:
IMG_20201007_142012.jpg

Giet het taan-spul door een zeef in een potje.
IMG_20201007_142320.jpg

Dompel het zeil erin onder en laat het eventueel weken.
IMG_20201007_142411.jpg

Haal het zeil eruit en laat het drogen. Toch zeker het proberen waard!
IMG_20201007_143816.jpg

Sorry het verschil is op de foto heel slecht te zien, in het echt krijgt het een batavia achtige kleur.

Ikzelf gebruik waterbeits van het merk Clou.
Beetje poeder oplossen inkokend water en af laten koelen.
Dit is in diverse kleuren te koop bij een schilders zaak en in diverse kleuren te krijgen . Ik gebruik het ook om accenten op het houten model aan tegeven. Wel eerst kleuren en dan lijmen.
Groet Cees

Na meerde jaren op de beroeps zeilvaart mijn idee,

Tanan werd veel gedaan op zeilen, voornamelijk om ze water afstotent te maken (daar katoenen zeilen heel zwaar worden als ze nat werden, en de stabiliteit van toen dertijd van zo'n slechte aard was)

Het staand wand werd voornamelijk ingesmeerd met een mengsel van Pine tar (stockholm teer) gemengd met zwarte pigment.
ik weet daarentegen niet vanaf wanneer dat gedaan werd, zeker is dat de schepen die wanten van staal draad hadden,
het enige wat ik ofer het teren van staand want kon vinden is iets uit 1648, een artikel over stockholm teer (pine tar/ stockholmtar) dat gemengt werd met koolteer om het staand wand te weather proofen.

Ik heb zelf deze mengsels gemaakt op het schip waar ik eerste stuurman en later kapitein op was, voor ons staand want.
Dat was Pine tar, gemengt met bitumen, er zat nog iets bij maar wat das is durf ik niet meer te zeggen.
als het droogde sloeg het mat zwart uit.

Michael

Ik lees even dit topic over tanen, thee levert te weinig kleur, zo lijkt het. Heeft iemand ooit bedacht om de vruchten van wilgen te gebruiken, je weet wel, wilgen produceren van die proppen, de vrouwelijke vruchten, vaag lijkend op dennenappels maar dan 1 a 3 cm groot. In de aquariumwereld worden deze dingen gebruikt om water aan te zuren maar ook om er kleur aan te geven. Amazone zwart water noemen ze dat. Ik weet dat er heel donkere kleurstof uit komt als je ze in water legt. T'is maar een idee...

Back