tangent alpina 2501>3001

Hallo mensen,

Ik was opzoek naar een goede zwever die redelijk geschikt is voor kunstvlucht en ook goed kan termieken en een redelijke snelheid kan halen

ik ben een behoorlijk actieve vlieger (ongeveer 2 middagen als het kan per week) en heb daarmee gemerkt dat het goed uitkan om te investeren in goede spullen zoals karbonite gear servo's zoals (hs65hb) en goede motoren en dure accu's (hyperion) zelf heb ik al 2 hyprion 2500mah 3s 25c lipo's dus ik ben opzoek gegaan naar en geschikte zwever er voor

de tangent alpina leek mij een geschikte zijn er hier ook mensen die ervaring met deze mooie zwever hebben?

aan deze setup dacht ik:

hacker a30 14l op een rfm 14x10
dymond expert 45s
4x hs 65 hb
2x dymond d300mg
hyperion 3s 2500mah 25c

het is mijn plan om dit model aan het eind van het jaar aan te schaffen maar ik sta natuurlijk open voor alternatieven :-)

verder is mijn oog ook gevallen op een cappuchino van valenta maar die viel toch wel in een zeer hoge prijsklasse ;-)

TANGENT - Model technology - Models - Alpina 2501

40015_Alpina_2501_Elektro_ARF_Design_Klassik_001.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf aan het sparen voor de Alpina 3001 E ARC. Net iets meer vleugeloppervlak en lagere vleugelbelasting. Deze zal rond de zomer worden aangeschaft of eventueel tijdens de Intermodellbau in Dortmund.

Qua vliegeigenschappen verder bijna identiek aan de 2501 denk ik.

Inmiddels is de aandrijving al wel binnen:

- Konotronik Fun480-33 4.2:1 met 14x8 Aeronaut camcarbon
- Het rc 70 amp regelaar
- Zippy 3s 3000 mah 25/30c

http://www.graupner.de/de/products/41950/product.aspxhttp://www.graupner.de/de/products/41950/product.aspx

@ Robert: goede keus hoor. Met een elektro aandrijving heb je een super veelzijdige kist die ook nog eens goed te transporteren is. Op RC-Network staat een heeeeel lang draadje over deze kist. Zelf heb ik 4 Tangent zwevers, de ASH26, de DG600, de Mini Kult en de ASW27. Ze vliegen allemaal top. De ASW heeft vleugels die behoorlijk lijken op die van de kleine Alpina. Ondanks dat ze zo slank zijn kan je er ook heel langzaam mee vliegen. Eén advies: houdt het licht. Andy Reisenauer heeft een heel mooie aandrijving voor deze kist van 100g. Ik zou de aandrijving niet zwaarder maken dan 100g en een vlieggewicht van 1700-1800 g is zeker haalbaar. Er zit nog wel wat werk aan maar dan heb je ook wat. Als je budget het toelaat zou ik voor een bespannen versie kiezen. Die bedrukte folie van Tangent zit ook op mijn mini Kult en dat is echt super spul. Succes!

edit: die Hacker A3014L is denk ik te dik met 37 mm. Ik zou niet dikker dan 35mm gaan. Kweenie of dat past. Met 143 g ook wel aan de zware kant....

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf aan het sparen voor de Alpina 3001 E ARC. Net iets meer vleugeloppervlak en lagere vleugelbelasting. Deze zal rond de zomer worden aangeschaft of eventueel tijdens de Intermodellbau in Dortmund.

Qua vliegeigenschappen verder bijna identiek aan de 2501 denk ik.

Inmiddels is de aandrijving al wel binnen:

- Konotronik Fun480-33 4.2:1 met 14x8 Aeronaut camcarbon
- Het rc 70 amp regelaar
- Zippy 3s 3000 mah 25/30c

Graupner WP ALPINA 3001 CHAMP ELEKTRO-ARChttp://www.graupner.de/de/products/41950/product.aspx

Hallo Discus2ct,

leuk dat je ook een alpina gaat kopen alleen verwonder ik me ergens over;

de 3m alpina is net zo duur als de 2.5m alpina :o zou dit een fout zijn?

verder een erg mooie setup ik heb ook gekeken naar contronic maar die zijn wat boven mijn budget ;-)

een 3m alpina gaat het niet voor mij worden omdat die helaas niet in mijn fietskar past maar anders had ik hem zeker overwogen :-)

Hallo maarten,

mooi om te horen dat tangent zwevers zo goed vliegen!
ik heb het draadje van rc-network al eens geheel door gelezen en alle youtube filmpjes maar een op de tv in hd gekeken :rolleyes: echt prachtig hoe dat vlieg vooral deze:

l6fHExN_YbY[/media] Alpina 2501 Pro - YouTube

het leuke aan rc-network is dat je ook persoonlijk antwoord krijgt van tangent
daar is dus ook gevraagd naar de aandrijving en daar raden ze een hacker a30 12xl aan dus hij zal vast passen maar ik wilde het gewicht zo laag mogelijk houden dus dacht ik aan de a30l

verder staat de hacker a20 6xl met een gear er ook tussen maar dat lijkt me eng om te bedenken dat als je iets te lang gas houd dat er dan op eens 150 piek weg is :mad:

ik heb op de site gezocht naar een aandrijfset van reisenauer maar ik kon hem niet vinden heb je een link voor me?

die houd het licht heb ik eerder gehoord in de zweefvliegwereld vanwege het glijgetal maar ik zal me er zeker aan houden zo zit ik er aan te denken om de vleugelbuis die van 10mm gfk is te vervangen voor een 10mm cfk staaf te vervangen is dit aan te raden?

daar verwonderde ik me ook over de extra prijs voor het opstrijken van wat folie dat meer dan 100 euro kost! ik denk dat ik gewoon bij staufenbiel een 10m rol bestel en hem mooi wit cover en dan nog de tips blauw spuit eigelijk dit kleurenschema:

a_menubw.jpg

ik heb nog wat meer kistjes die ik wil coveren ;-)

bedankt voor het meedenken!

hartelijke groeten Robert

@ Robert: goede keus hoor. Met een elektro aandrijving heb je een super veelzijdige kist die ook nog eens goed te transporteren is. Op RC-Network staat een heeeeel lang draadje over deze kist. Zelf heb ik 4 Tangent zwevers, de ASH26, de DG600, de Mini Kult en de ASW27. Ze vliegen allemaal top. De ASW heeft vleugels die behoorlijk lijken op die van de kleine Alpina. Ondanks dat ze zo slank zijn kan je er ook heel langzaam mee vliegen. Eén advies: houdt het licht. Andy Reisenauer heeft een heel mooie aandrijving voor deze kist van 100g. Ik zou de aandrijving niet zwaarder maken dan 100g en een vlieggewicht van 1700-1800 g is zeker haalbaar. Er zit nog wel wat werk aan maar dan heb je ook wat. Als je budget het toelaat zou ik voor een bespannen versie kiezen. Die bedrukte folie van Tangent zit ook op mijn mini Kult en dat is echt super spul. Succes!

edit: die Hacker A3014L is denk ik te dik met 37 mm. Ik zou niet dikker dan 35mm gaan. Kweenie of dat past. Met 143 g ook wel aan de zware kant....

Laatst bewerkt door een moderator:
helemaal mee eens alleen vraag ik me af of gears niet snel slijten en herrie maken?

en deze setup is wel vrij zwaar het liefste mocht bij wat lichter
maar die spinner is wel prachtig! die wil ik er ook wel op :-)

kan er ook een rf model prop op die spinner?

ik heb zelf een hacker a30 14l en die loopt superstrak dus daarom zit ik er aan te denken om dus gewoon de zelfde setup er op te zetten.

op mijn angel (met die motor) komt binnenkort ook een vouwpropje, bij snelle koerswisselingen vind de prop het niet zo fijn ;-)

KORA 15

een kontronic kora 15-16 kost iets meer maar denken jullie dat deze beter is?

Laatst bewerkt:
helemaal mee eens alleen vraag ik me af of gears niet snel slijten en herrie maken?

en deze setup is wel vrij zwaar het liefste mocht bij wat lichter
maar die spinner is wel prachtig! die wil ik er ook wel op :-)

ik heb zelf een hacker a30 14l en die loopt superstrak dus daarom zit ik er aan te denken om dus gewoon de zelfde setup er op te zetten.

op mijn angel (met die motor) komt binnenkort ook een vouwpropje, bij snelle koerswisselingen vind de prop het niet zo fijn ;-)

KORA 15

een kontronic kora 15-16 kost iets meer maar denken jullie dat deze beter is?

Nee hoor, de gears slijten niet snel weg en het geluid is juist fantastisch! En het prijsverschil tussen de 3001 en de 2501 kan liggen in het feit dat ik een ARC versie verkies boven een ARF versie zoals jij die hebt geselecteerd. Het vershil is dat ik de vleugels zelf ga folien en er nog wat andere zaken zelf afgewerkt moeten worden. Dit kost materiaal en tijd en zodoende is de kist daardoor goedkoper in aanschaf.

Verder is de kontronik die ik heb inderdaad redelijk sterk en kan de zwever in theorie verticaal omhoog. Maar met half gas is ook prima te vliegen en nu is de motor ook voor toekomstige modellen bruikbaar. En natuurlijk heb ik er niet de hoofdprijs voor betaald :).

Ja zeker.
De meeste spinners en props zijn gemaakt op 8 mm propnaaf breedte en 3 mm asjes.
De Aeronaut prop die staat afgebeeld zeker ook. Het is trouwens ook een ontwerp van Rudolf Freudenthaler, wel in carbon (korte vezeltjes) versterkt nylon.
Daardoor minder sterk dan de met Epoxy en carbon mat/rovings gemaakte originele RF props, die hebben meestal ook een slanker ontwerp.

Rick

Robert,
twee van mijn Duitse vrienden hebben een 2501 gehad, maar waren er niet helemaal tevreden over. Zij (!!) vonden 'm relatief zwaar en wat minder goed thermieken, en als ze een beetje op hoogte zaten dan was het model al snel te klein/moeilijk te zien.

Voor de rest een kist van degelijke kwaliteit, en de laatste in het rijtje van de Alpina's. Maar de grotere broers worden toch beter bevonden.
Ik zou voor de 3001 gaan als ik was, persoonlijk lijkt mij dat een betere investering.

Maar als je voor de 2501 gaat, je koopt een goed vliegtuig van een goede fabrikant
die bekend staat om hoge kwaliteit en klant betrokkenheid.
Tangent verkoopt geen rotzooi.
Ze zijn altijd aanwezig in Oostenrijk tijdens vliegevenement Flying Circus in Fiss.

Vriendelijke mensen (echtpaar) die deze lijn van Multiplex hebben overgenomen.
Aantal jaren terug heb ik heb in Fiss op de berg (2500m) nog even voor tolk gespeeld voor twee Amerikanen die graag distributeur wilden worden voor Tangent in Amerika.

Lees en kijk rond, veel succes met het maken van je keuze.

En het prijsverschil tussen de 3001 en de 2501 kan liggen in het feit dat ik een ARC versie verkies boven een ARF versie zoals jij die hebt geselecteerd. Het vershil is dat ik de vleugels zelf ga folien en er nog wat andere zaken zelf afgewerkt moeten worden. Dit kost materiaal en tijd en zodoende is de kist daardoor goedkoper in aanschaf.

ik verkies ook de arc boven de arf omdat dit gewoon veel geld scheelt maar voor de zelfde prijs langere vleugels vind ik gek!:

Graupner WP ALPINA 2501 E-ARC

Graupner WP ALPINA 3001 CHAMP ELEKTRO-ARC

Robert,
twee van mijn Duitse vrienden hebben een 2501 gehad, maar waren er niet helemaal tevreden over. Zij (!!) vonden 'm relatief zwaar en wat minder goed thermieken, en als ze een beetje op hoogte zaten dan was het model al snel te klein/moeilijk te zien.

Voor de rest een kist van degelijke kwaliteit, en de laatste in het rijtje van de Alpina's. Maar de grotere broers worden toch beter bevonden.
Ik zou voor de 3001 gaan als ik was, persoonlijk lijkt mij dat een betere investering.

dat is het nadeel mijn fietskar is 1300cm lang en daar moet ik dus de vleugels in kwijt vandaar die keuze. en tot mijn achttiende ben ik nog vanplan te gaan met de fietskar

weet je ook de setup die je vrienden gebruiken? op rc-network weet ik dat veel mensen gebruik maken van hs 125 mg servo's 23.8gr en ik wil er hs 65 hb servo's in gaan gebruiken van 11.03gr omdat ik goede ervaring met de slijtvastheid en kracht heb (2jaar bijna elke zaterdag hoog en geen kwart mm speling) dus dat scheelt met een vleugel van 4 servo's al weer 51gr :-)

voor de hoogte en richting servo zit ik nog te twijfelen wat voor servo het word want die hs 65 hb's kunnen die daar ook op?

het heeft toch weer allemaal de nadruk op die lage vleugelbelasting maar een kist van deze maat is toch ook licht te maken met de juiste apparatuur?

ik vind het erg fijn om te horen dat tangent zo klantvriendelijk is het geeft me een behoorlijk vertrouwen alleen jammer dat ze alleen zwevers maken ;-)

en nog iets,

bij de tangent site en catalogus staat de 3001 er ook niet meer bij :? terwijl bij graupner wel

Maar ik snap het probleem niet helemaal als het gaat om je fietskar. De vleugels mogen toch best een klein stukje uitsteken? :)

Het zou zonde zijn om dergelijke grote bedragen, deze hobby is gewoon duur, te stoppen in een vliegtuig die het wellicht net niet helemaal is. En dat alleen om het formaat van je fietskar. Ik denk namelijk ook dat de 2501 vooral op de helling het erg goed doet, maar qua thermiek kwaliteiten op het randje zit. Om die reden is die 50 cm extra in dat opzicht echt geen luxe.

Maar nogmaals, dit is mijn mening, en wellicht heb ik het helemaal mis ;)

Het meeste verschil in euro's zit hem bij Tangent in de diverse vleugelconstructies.
TANGENT - Model technology - Models - Editions

Dat was ik inderdaad nog even vergeten. De opbouw van de vleugels en versterking met carbon verschilt per versie inderdaad. De 2501 de Carbon thermic opbouw en de 3001 de Carbon Champ. Daarbij wordt de thermiek kwaliteiten van de 3001 ook expliciet vermeld en wordt er bij de 2501 vooral de snelle vliegeigenschappen en 'hotliner' aspiraties aangeduid. Je moet dus even kijken wat je belangrijker vindt.

Robert,
twee van mijn Duitse vrienden hebben een 2501 gehad, maar waren er niet helemaal tevreden over.

Ik heb hem zien vliegen op de helling in Colombier en kan enkel bevestigen wat je daar aanhaalt.
Moest het duidelijk afleggen tegen een JEDI van airtech.

AIRTECH

De 2501 heeft naar mijn mening te kleine koorden voor het mooie bocht werk die van een thermieker vereist wordt.
De versie 3001 zal het waarschijnlijk wel beter doen.

Mvg,
Aurectar

allereerste gefeliciteerd met je 1000e bericht op het forum discus2ct!

ik dus naar buiten lopen en met een meetlint in het donker het na meten maar het past echt niet maar....> ik heb wel een andere manier gevonden waarmee ik de vleugels stevig in de kar kan plaatsen :-) dus ik spaar dan even door voor die 3001

maar denken jullie dat ik deze ook kan vliegen met 2500 3s 25c accu's?

ik geef de voorkeur aan ook wat kunstvlucht en ik neem aan dat de 3001 dat beter kan vanwege de champ vleugel als ik het goed lees

allereerste gefeliciteerd met je 1000e bericht op het forum discus2ct!

ik dus naar buiten lopen en met een meetlint in het donker het na meten maar het past echt niet maar....> ik heb wel een andere manier gevonden waarmee ik de vleugels stevig in de kar kan plaatsen :-) dus ik spaar dan even door voor die 3001

maar denken jullie dat ik deze ook kan vliegen met 2500 3s 25c accu's?

ik geef de voorkeur aan ook wat kunstvlucht en ik neem aan dat de 3001 dat beter kan vanwege de champ vleugel als ik het goed lees

:D 1001 :music:

Ik ga hem vliegen met een 3000 mah lipo. Dus 2500 gaat ook prima lukken. Wil je wel adviseren met een aparte ontvanger accu te gaan werken (Eneloop Nimh of goeie ubec met lipo of lifepo pakketje). Is wel zo veilig en met 6 servo's geen overbodige luxe.

En dan krijgen we dus straks een dubbel 'bouw' draadje :).

Of het qua kunstvlucht echt heel veel verschil gaat maken weet ik niet. Heb alle info ook van horen zeggen... Wat ik wel weet is dat de zwever sterkt genoeg is voor het lichte en normale acro werk. Het full up rammen na een stevige duik heb ik zo mijn twijfels over. Maar daar wil ik hem zelf dan ook niet voor gebruiken. Voor dat stukje vliegen heb ik in de categorie 'voor als ik later groot en rijk ben' een X-model Stingray op mijn verlanglijstje staan...;)

Back