Tangent Elektro Kult

Ik heb vandaag m'n Tangent Elektro Kult binnengekregen. Nu vroeg ik me af er nog meer Kult vliegers op het forum zitten.

Welke aandrijving erin komt weet ik nog niet helemaal zeker. Ik denk aan een Kontronik Fun500-27-6,7. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Hier kan je wat meer tips en ervaringen lezen over (Duitse) Kult-vliegers.
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=47354&highlight=kult+tangent

Hier nog een paar linkjes van een drie-deling draadje over de Kult.

1e deel http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=38497
2e deel http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=7917
3e deel http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=46991&highlight=kult+tangent

Een Duitse vliegvriend van mij heeft ook een Elektro-Kult en is er zeer over te spreken.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Hans.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Hoe groot is de ruimte voor de motor? zou er ook een 36mm buitenloper inpassen?

Zelf heb ik nu een MPX Milan. Zit er aan te denken om er een motor in te zetten, maar dat vraagt een behoorlijke modificatie van de neus. Heb daarom ook al naar de elektro kult zitten kijken.

@Hans,
bedankt voor de linkjes. De onderste kende ik al, maar de bovenste had ik nog niet gevonden. Zo te zien vliegen meer mensen hem met de FUN motoren. De AXI die ze noemen komt er zeker niet in, want ik wil er een binnenloper in hebben.

@Nico
Ik zal de romp opmeten voor je. De Elektro Kult romp is wel breder dan de gewone Kult romp. Dus wellicht past het.

@Nico
Op de Kult gaat een spinner van 40mm. De romp is iets meer als 1mm dik dus misschien dat een 36mm buitenloper net past, maar misschien ook net niet. Ik vindt dit erg lastig te beoordelen.

In mijn Kult komt een Kontronik Fun500-27-6,7 met en Jazz 80-6-18 regelaar, 14 x GP3300 en een Aeronaut Cam Folding 17x9.

En als laatste,
zo is hij nu, samen met de LongShot
DSC_7295.jpg

en zo moet hij gaan worden. 8)
kult.jpg

Hallo Johan, bedankt voor de info. Ik had het idee om de Hyperion Z3019-12 te gebruiken. die heeft een tapse voorkant met een diameter van 28 mm. Later wordt ie dan 37 mm (niet 36, zoals ik dacht). Aan je foto's te zien, krijg je naar achteren wel vrij snel ruimte in de romp. Het is natuurlijk de vraag of de bedrading wel goed de ruimte heeft

HP-Z3019-XX.jpg

De Kontronik Fun500 die ik erin ga zetten heeft een doorsnede van 36mm. Als die erin zit is het natuurlijk goed te zien hoeveel ruimte er nog over is voor draden.

@Nico, het is niet heel goed te zien, er is of net wel, of net niet genoeg ruimte. Hij is ook wel een stuk lichter (142gr) dan de Kontronik die ik heb (255gr). Ik heb er zelfs nog een zwaardere ontvanger accu (4xSanyo 3600) voorin gedaan om het zwaartepunt goed te krijgen.

Dit is de uiteindelijke setup geworden
- Kontronik Fun500-27 met 6,7:1 vertraging
- Kontronik Jazz 80-6-18
- 14 x GP3300
- Aeronaut 17x9 prop
- 2 x Hitec HS-225MG (hoogte/richting)
- 4 x Futaba S3150 (aileron/wölb)
- Multiplex RX7Synth DS IPD
- 4 x Sanyo 3600
- Gewicht iets boven de 4Kg.

En hij vliegt inmiddels, en ook erg goed. Hij heeft met de Kontronik genoeg power om lekker te klimmen. Uit m'n hoofd trekt hij zo'n 40A en zo rond de 600Watt.

Wel zal de bijgeleverde vleugelpen vervangen gaan worden door een vol stalen exemplaar. De standaard holle stalen buis met koolstof erin is nl al een beetje krom en kan blijkbaar niet zo goed tegen loopings en rollen.

Vandaag met m'n nieuwe X-Cell 4300 5S1P Lipo getest. Wat een enorm verschil maakt dat, hij trekt nu ongeveer 65A en levert zo'n 1190Watt.
De 65A is wel wat aan de hoge kant voor deze motor, dus daar moet ik nog even naar kijken.

Een iets kleinere prop misschien? Je hebt nu wel het equivalent van 17 cellen in je zwever liggen! :D Met 250W/kg moet dat wel aardig omhoog gaan denk ik.

Een kleinere prop is inderdaad een goede optie. Ik heb nog een 16x13 liggen, dat gaat dus niet werken want die heeft weer teveel spoed waarschijnlijk. Ik heb Kontronik een mailtje gestuurd met de vraag of dit slecht is voor de motor en of ze een propellor suggestie hebben.
In de tussentijd zal ik op m'n zender de max uitslag wat terug regelen, er is dan toch nog wel power genoeg om snel omhoog te gaan.

Dat helpt wel voor de motor, maar niet voor de regelaar. Ik heb begrepen dat deze juist warmer wordt als je niet volgas vliegt.
Staat de motor niet in motocalc o.i.d? Dan kun je laten rekenen naar wat voor propellor je kunt gaan.

Back