Tank aansturen met FC-18 (mixen)

Ik heb een tank die ik wil aansturen met 2 motoren/regelaars.
Is het mogelijk om mijn Futaba FC-18 zo in te stellen (met mixers??) dat het ook simpel te besturen wordt?
M.a.w. hoe moet ik mijn zender instellen dat als ik gas geef (kanaal 3?) de tank recht vooruit rijdt en als ik stuur (kanaal 1?) 1 motor harder gaat lopen zodat hij ook daadwerkelijk stuurt?

Robert.

het kan wel, maar waarom ga je niet op de zender ook sturen zoals een tank(bobcat) :?: lijkt mij wel makelijk. linkerstik is linker rups rechterstik rechter rups

Ik heb zelf geen tank dus ik weet niet of het handig is, maar je kan met een FC-18 in ieder geval wel genoeg mixen. je moet alleen ff uitzoeken welk programma handig is om te gebruiken er zitten n.l. alleen heli's en vliegtuigen in.

Dat is prima te doen met de FC18. Er van uitgaande, dat het een FC18V3 is (bij de V1/V2 kan het iets anders in de handleiding staan):
- je kiest modeltype acro.
- menu 56 schakel je op "inh" (ail-diff), want hiervan heb je hooguit last.
- menu 55 schakel je aan, dit is de mixer richting met hoog/laag.
- eventueel moet je dan nog met menu 21 functieposities omruilen. Je kijkt eerst op welke links-rechts functie de mixer werkt en als dat de verkeerde knuppel is ruil je 1 met 4. De hoog/laag functie zal al automatisch op de juiste knuppel zitten.

Ik heb een 1:35 van Tamiya omgebouwd voor RC.
Die stuur ik inderdaad aan met twee knuppels. Als je even gewend bent gaat het prima, maar ik dacht dat het misschien nog makkelijker kon d.m.v. mixen. Ik heb geen verstand van mixen dus ik heb geen idee hoe en wat ik moet mixen.

Zoals de naam van de mixer al zegt, wordt de hoog/laag functie met richting gemixed. Op welke knuppel deze nu zitten weet ik niet, maar met menu 21 kun je ze samen op 1 knuppel krijgen. Nu ik mijn vorige posting nalees, zie ik dat je met menu 21 hoogstwaarschijnlijk ook nog 2 en 3 onderling moet ruilen. Je gebruikt namelijk de hoog-laag functie voor het gas.

Op deze manier sturen is heel veel makkelijker te leren als met 2 onafhankelijke hoog-laag functies en het is in ieder geval veel nauwkeuriger te doseren. Als je wat aan het experimenteren bent, zul je er achter komen, dat het het mooiste rijdt als je het percentage van de hoog-laag functie wat reduceert. Dit kost wat topsnelheid, maar bij het nemen van bochten rem je dan veel minder af.

Op de kanalen 2 en 4. Als je eerst even servo's aansluit is daaraan veel duidelijker te zien, wat er precies gebeurt.

Back