tank niveau meter

Beste mensen,

ik ben op zoek naar een schema voor een tank niveau meter
in mijn Three Dee NT.

Het zou als volgt moeten werken,

Twee geleidende staafjes worden vanaf de bovenkant in een tank aangebracht
tot 1cm vanaf de bodem, deze worden beide op een stukje elektronica aangesloten.

tank vol is geleiding, groene felle led brandt.
tank bijna leeg 1cm of minder rode felle led brandt.

de spanning hiervoor zou uit de ontvanger moeten komen 4,8V, uiteraard
mag de elektronica geen vuiligheid terug geven aan de ontvanger!!

Ik heb dit ooit gehad in een romp heli maar voor zover ik kan zien worden
dit soort apparaatjes niet meer gemaakt.

Groetjes,

Mario

Rick,

Die had ik ook gezien, prijs vindt ik belagelijk hoog maar dat is normaal voor Vario geloof ik.

Normaal ga ik tussentijds ff voor me hooveren om te kijken hoe het met het niveau gesteld is,
zal met het systeem wat ik wil ook moeten lukken.

Mario

Hoi Mario,

Ik ben net zoiets aan het maken voor mijn Rc-auto. Het is de bedoeling dat het brandstof niveau (en andere parameters) draadloos aan mijn Pda worden doorgegeven.
Als brandstof niveau meter heb ik 2x M2 draadeindje in het tankje gemaakt die beide tot bijna op de bodem lopen.
Met een volle tank meet ik een weerstand van 100K, en bij een bijna lege 800K. Komt het brandstof niveau onder de draadeindjes (tank echt bijna leeg) dan is de weerstand oneindig. Dit geheel laten we door een microprosser meten en draadloos doorsturen.

Dat is de theorie v/d testbank. ;-) in de praktijk zal de brandstof wel alle kanten op klotsen en dus verschillende waardes doorgeven. Aangezien het geheel door een microprocessor en dus software wordt geregeld moet dit wel met wat software af te vangen zijn. Hoe het in de praktijk zal werken blijkt wel als ik zover ben.
Al je intresse hebt in het gehele project, kijk dan HIER

Intressant.......spanningvoerendedelen in je brandstoftank........tenzij je een raket aan het bouwen gaat.

BigBoat zei:
Intressant.......spanningvoerendedelen in je brandstoftank........tenzij je een raket aan het bouwen gaat.
Ik denk dat je iets te vaak naar Hollywood films hebt gekeken. :?
Brandstof ontbrandt niet als je er 3.3V doorheen stuurt met een maximalen stroom van 0,000012A.

Klopt, vloei(brand)stof brandt niet, de gassen wel......en die produceer je in grote hoeveelheden in de schuddende tank van een rc-model.
Daarbij is stroom en spanning totaal niet bepalend of deze gassen ontsteken, sterker nog.....zonder spanning en stroom kan een brandstof ontbranden.
Hierbij valt te denken aan wrijving, samendrukbaarheid, warmte enz.
Ik kijk niet naar Hollywoodfilms, het forum biedt mij genoeg vertier, zeker in dit soort topics.
BTW, op internet zijn diverse onderwerpen over chemie en elektronica te vinden......intressante materie overigens om eens door te nemen.

De brandstoftank staat onder lichte druk, en daar moet je naar mijn mening niet meer gaten in maken dan strikt noodzakelijk.
Geheid dat je motor een keer kapt, of dat je zonder stroom komt door het falen van zo`n onding.

Je weet zelf best hoe lang je ongeveer op een tank kunt vliegen. Bij twijfel even neerzetten en kijken, vind ik veel betrouwbaarder.

Hallo Mario,

Berichtje van onderwater, kijk dit draadje eens door, heb je daar misschien iets aan? Ik gebruik deze melders in de duiktank van m'n duikboot, ze werken prima en storingsvrij. Of dat met brandstof ook zo is zou ik niet weten, maar voor een paar dubbeltjes kun je ze al maken, en uitproberen.

9 Volt en zelf 12 Volt in een brandstoftank......het wordt steeds intresanter.
Maar ja, een hobby mag geld kosten.

Wat hebben jullie tegen elektronica?? Hoe denk je dat het brandstofniveau in een echte auto/boot/vliegtuig gemeten word?? Als je zo'n metertje goed bevestigd en aan stuurd kan het echt geen kwaad hoor. Bij het bevestigen moet je er natuurlijk voor zorgen dat je tank nog steeds vloeistof dicht blijft en de twee meetpootjes absoluut niet direct contact met elkaar kunnen maken. Ik weet dat er extreem brandbare gassen in je tank zitten, maar hoe zou je die willen ontsteken dan met deze schakeling? Wanneer het goed bevestigd is kan het niet vonken of iets dergelijks en gezien de enorm kleine stroom die er door loopt word het ook niet warm. Ik zie het probleem niet echt dus.

zoek eens op het forum op 'watermelder'. Hetzelfde principe is toegepast om te detecteren of er water in de romp van je boot staat. Het schema (heel simpel en vele malen gebruikt) kan je makkelijk aanpassen voor led's.

Patrick

Vloeistoffen welke brandgevaar hebben zullen capacitief gemeten worden aan de buitenkant van de tank of in een buis in de vloeistof welke is afgeschermd van de vloeistof zodat de meting niet direkt in kontakt kan komen met de vleoistof.
Iedere gek weet dat wanneer de gas / luchtverhouding ideaal is je niets nodig hebt om de boel te ontsteken.
Daarbij is het in de modelbouw nog altijd dat je de tank onder druk brengt met je uitlaatgassen.......warmte en druk !!!!
En praat aub niet over *echte* voertuigen die spanningsvoerendedelen IN de brandstoftank hebben als je er geen ervaring mee hebt, want er zal geen fabrikant zijn die het risico wil lopen dat zijn voertuig de lucht in gaat door zo'n stommiteit.
De rijksluchtvaartdienst ziet je aankomen........40.000 kilo kerosine met een electrischeontsteker in de vleugels boven Amsterdam.......jaja.

Sorry BigBoat maar je zit hier helemaal verkeerd te denken. Arie de H heeft wel degelijk gelijk. In de tanks van een vliegtuig zitten de signaal gevers die een signaal naar de brandstof meter sturen om aan te geven hoeveel brandstof er nog in de tank zit. Dit is heel vaak een draadgewonden potmeter met een bepaalde weerstand. Aan de loper van die potmeter zit een vlotter die op de brandstof blijft drijven. Hoe voller de tank hoe hoger de weerstand is en hoe meer de meter in de cockpit aangeeft.
En weet je wat nu zo gek is? De zaak is helemaal open en komt volledig in contact met de brandstof. Kijk maar eens naar het voorbeeld in deze foto.

(originele locatie van deze foto: http://www.chiefaircraft.com/airsec...ments/ElectronicsInternational-FuelLevel.html en klik op PHOTO bij iss stw385 b)
Er is geen enkel gevaar voor brand, ontploffingen of wat dan ook, als je een beetje nadenkt kan je zelf wel bedenken waarom niet. Denk hiervoor eens goed na over wat er nodig is om vuur te krijgen!
Overigens zijn ook heel veel, zo niet alle, brandstof meters in auto's gebaseerd op hetzelfde principe, zeer hoogstwaarschijnlijk ook in jou auto!
Het enige probleem met dit systeem is dat het veel te groot is om bruikbaar te zijn in modelvliegtuigen. Ook andere systemen blijken moeilijk bruikbaar omdat het niveau in onze tankjes niet bepaald netjes stil staat. Het klotst de hele tank door dus de aanwijzing is niet erg stabiel. Ik heb vele jaren terug ook wel eens pogingen gedaan om zo'n meter of alleen maar een indicator te maken. Dat was helaas niet erg succesvol om de al aangegeven redenen. Het enige dat ik er aan over heb gehouden is een systeem dat de electrische brandstofpomp stopt als de tank vol is. En ja er loopt een uiterst klein stroompje door de brandstof en nee dat kan absoluut geen kwaad en is niet gevaarlijk! ECHT NIET!

Ik kreeg toch echt geen toestemming van de RLD om spanningsvoerendedelen in de kerosinetanks te monteren die op vliegveld Lelystad staan.
Zelfs de zgn zakpijpen mochten niet in de tanks ivm mogelijke lekkage van de pijpen waardoor toch brandstof bij de spanningsvoerendedelen kon komen.
In een vleigtuig wat op grote hoogte vliegt kan ik me nog iets van voorstellen, er is daar nauwelijks zuurstof.
Toch heb ik laatst op Discoverychannel gezien dat ook die zgn potmeters een gevaar voor explosie zijn, vooral bij lege () tanks tijdens het landen.
Veel gas en weinig vloeibare brandstof in de tanks.
Zolang de potmeter onder gedompeld is in de brandstof zal er weinig of niets kunnen gebeueren, vloeistof brand niet.

BigBoat zei:
Ik kreeg toch echt geen toestemming van de RLD om spanningsvoerendedelen in de kerosinetanks te monteren die op vliegveld Lelystad staan.
Dan moeten ze zo'n beetje alle toestellen op Schiphol ook aan de grond houden! Toen ik nog bij Fokker werkte heb ik deze apparaten heel vaak gezien en ik vroeg me toen ook af hoe dat kon. Simpel er KAN gewoon geen brand of zo ontstaan. De tank zit of vol met brandstof en zoals je zelf al schreef vloeibare brandstof kan niet branden. Als de tank leeg is zit hij nog wel vol met de damp van de brandstof en dan nog kan er geen brand ontstaan omdat er veel te weinig zuurstof in die tank zit. Alleen als de verhouding tussen de damp en de zuurstof precies goed is kan er een ontploffing ontstaan. En dan nog is de kans daarop zo goed als 0 want er is niets dat voldoende warmte kan ontwikkelen om het brandstof/lucht mengsel te ontsteken. De spanningen zijn zo laag en de stromen zijn zo klein dus is de energie die erachter zit zo gering dat het onmogelijk als ontstekingsbron kan dienen. Vonken kunnen niet overspringen en heet wordt er niets.

Back