tank niveau meter

BigBoat zei:
En praat aub niet over *echte* voertuigen die spanningsvoerendedelen IN de brandstoftank hebben als je er geen ervaring mee hebt, want er zal geen fabrikant zijn die het risico wil lopen dat zijn voertuig de lucht in gaat door zo'n stommiteit.
De rijksluchtvaartdienst ziet je aankomen........40.000 kilo kerosine met een electrischeontsteker in de vleugels boven Amsterdam.......jaja.

Wie moet er nu zijn huiswerk beter doen?? Misschien heb ik dan in jou ogen geen ervaring, maar er hebben al wat mensen MET ERVARING bevestigd wat ik al typte. Er zit trouwens een flink verschil tussen een meter en een electrischeontsteker. Een onsteker gaat een relatief grote stroom door heen wat voor warmte en vonken zorgt. Op die manier kan je er iets mee ontsteken. door een sensor gaat echter een idioot kleine stroom dus het veroorzaakt nauwelijk warmte en al helemaal geen vonken!. en om je brandstof te ontsteken heb je toch echt warmte of vonken nodig hoor!

Adrie de H zei:
BigBoat zei:
En praat aub niet over *echte* voertuigen die spanningsvoerendedelen IN de brandstoftank hebben als je er geen ervaring mee hebt, want er zal geen fabrikant zijn die het risico wil lopen dat zijn voertuig de lucht in gaat door zo'n stommiteit.
De rijksluchtvaartdienst ziet je aankomen........40.000 kilo kerosine met een electrischeontsteker in de vleugels boven Amsterdam.......jaja.

Wie moet er nu zijn huiswerk beter doen??

Nog steeds jij.

Een onsteker gaat een relatief grote stroom door heen wat voor warmte en vonken zorgt. Op die manier kan je er iets mee ontsteken. door een sensor gaat echter een idioot kleine stroom dus het veroorzaakt nauwelijk warmte en al helemaal geen vonken!. en om je brandstof te ontsteken heb je toch echt warmte of vonken nodig hoor!

FOUT, je weet het verschil niet eens tussen stroom en spanning en de relatie daar tussen.
Bij statische electriciteit is de stroom nagenoeg nul, maar je kan er wel een ontzettend mooie vonken mee trekken.
En nogmaals, om vonken te maken heb je per definitie geen hoge stroom en / of hoge spanning nodig.
Sterker nog, zonder stroom en / of spanning kan ik zelfs vonken maken, denk maar eens aan een vuursteentje.
Daarbij moet je niet denken dat als er ook maar e1n woord toevallig in jouw straatje past dat je dan ook met de rest van je verhaal gelijk hebt.

@Ernst, ik heb / had het niet voor het zeggen, dat was de RLD.
Op mijn schakeling stond nog geen 0,2 Volt bij een stroom van 100uA, dus daar zal het niet aan gelegen hebben.
Er zaten zelfs geen beweegbare delen aan de opnemers.
Hun bezwaar was gewoon dat er spanningsvoerendedelen in een brandstoftank zaten.
Natuurlijk heb je bij tanks op de grond *last* van *normale* omstandigheden, zoals 20% O2 wat je bij vliegtuigen mist.
Bij modelbouwmodellen spreekt het O2 gehalte wel een zeer sterke rol, net als de warmte die je toevoegd met de uitlaatgassen.
Tevens is nitro een veel vluchtigere brandstof dan kerosine, ook vandaar dat ik geen electronica in dit soort tankje zal adviseren.

BigBoat zei:
FOUT, je weet het verschil niet eens tussen stroom en spanning en de relatie daar tussen.
Bij statische electriciteit is de stroom nagenoeg nul, maar je kan er wel een ontzettend mooie vonken mee trekken.
En nogmaals, om vonken te maken heb je per definitie geen hoge stroom en / of hoge spanning nodig.
Sterker nog, zonder stroom en / of spanning kan ik zelfs vonken maken, denk maar eens aan een vuursteentje.
Daarbij moet je niet denken dat als er ook maar e1n woord toevallig in jouw straatje past dat je dan ook met de rest van je verhaal gelijk hebt.
Sorry BigBoat maar dit klopt ook niet.
Bij statische elektriciteit is de spanning heel hoog maar ook de stroom zal heel hoog worden (soms tot meerdere Ampéres) als het tot een ontlading komt. Het enige voordeel van statische ontladingen is dat de duur van die stroompieken uiterst kort is. Meestal moet je het uitdrukken in picoseconden.
Een heel mooi voorbeeld van statische ontladingen is onweer, de bliksem om precies te zijn. Hier lopen de spanningen op tot soms wel miljoenen Volts. Als het dan tot een ontlading komt zijn de stromen ook heel erg hoog, er kunnen dan tienduizenden Ampéres lopen! Dit soort stromen zijn ook bij hele korte pulsen meestal erg dodelijk. Er zijn maar weinig mensen die een rechtstreekse inslag overleeft hebben.
Jouw voorbeeld van een vonk door een vuursteentje is ook niet juist. De vonk die daar van komt ontstaat door een volledig ander mechanisme en is ook een geheel andere soort vonk. Kortom, niet te vergelijken!

Als de RDL geen spanningsvoerende delen in de tanks van vliegtuigen toestaat hoe kunnen dit soort signaalgevers dan in de vliegtuigtanks gemonteerd zitten? En echt ik verzin dit niet ze zitten er zonder dollen echt in. Ga zelf maar eens op zoek op het internet dan kan je er gegevens over vinden. Overigens heb ik twee lesboeken uit de veertiger jaren over vliegtuigmotoren en wat daarbij hoort. In die boeken worden dit soort signaalgevers al omschreven! Ze bestaan dus al even en als ze echt zo gevaarlijk zijn als jij het doet voorkomen dan zouden er ondertussen al vele duizenden ongelukken door gebeurt moeten zijn.

Bij statische elektriciteit is de spanning heel hoog maar ook de stroom zal heel hoog worden (soms tot meerdere Ampéres) als het tot een ontlading komt. Het enige voordeel van statische ontladingen is dat de duur van die stroompieken uiterst kort is. Meestal moet je het uitdrukken in picoseconden.
Een heel mooi voorbeeld van statische ontladingen is onweer, de bliksem om precies te zijn. Hier lopen de spanningen op tot soms wel miljoenen Volts. Als het dan tot een ontlading komt zijn de stromen ook heel erg hoog, er kunnen dan tienduizenden Ampéres lopen! Dit soort stromen zijn ook bij hele korte pulsen meestal erg dodelijk. Er zijn maar weinig mensen die een rechtstreekse inslag overleeft hebben.

We wijken wel af als we het over bliksem hebben qua statische electriciteit.
Dit natuurfenomeen is niet te vergelijken met statische electriciteit wat bv van een balon, auto of trui afkomt.
Het is een vergelijk van een glas water met de oceaan.

Jouw voorbeeld van een vonk door een vuursteentje is ook niet juist. De vonk die daar van komt ontstaat door een volledig ander mechanisme en is ook een geheel andere soort vonk. Kortom, niet te vergelijken!

Ik gaf alleen aan dat je niet persee electriciteit nodige hebt om een vonk te creeeren.

Als de RDL geen spanningsvoerende delen in de tanks van vliegtuigen toestaat hoe kunnen dit soort signaalgevers dan in de vliegtuigtanks gemonteerd zitten? En echt ik verzin dit niet ze zitten er zonder dollen echt in. Ga zelf maar eens op zoek op het internet dan kan je er gegevens over vinden. Overigens heb ik twee lesboeken uit de veertiger jaren over vliegtuigmotoren en wat daarbij hoort. In die boeken worden dit soort signaalgevers al omschreven! Ze bestaan dus al even en als ze echt zo gevaarlijk zijn als jij het doet voorkomen dan zouden er ondertussen al vele duizenden ongelukken door gebeurt moeten zijn.

Ik denk dat we hier naast elkaar praten....
Ik heb het over de vultank die op het vliegveld staan, niet over de tanks in de vleugels van de vliegtuigjes op Lelystad.
Wetten en regeltjes veranderen in rap tempo als het gaat om veiligheid, wat 60 jaar geleden als veilig werd beschouwd is nu *levensgevaarlijk*......bv asbest of een keukentrapje om maar wat te noemen.
Ik ontken niet dat in normaal vliegtuigen een pometer ondergedompeld in brandstof veilig kan zijn, mits er maar 1 van de ontbrandingversnellers ontbreekt, in dit geval O2.
Maar in een klotsent tankje van een model wat gevoed wordt met hete lucht uit de uitlaat en waarvan niet vast staat dat de potmeter werkelijk is onder gedompeld en een hoog O2 aanwezig is, blijf ik wel bij mijn standpunt dat dit *gevaarlijk* veel op een bom gaat lijken.
Alles is aanwezig, O2, brandstof en warmte.
Daarbij zal de afstand tussen de *meetpennen* niet groot genoeg meer zijn om overslag tegen te gaan, de gassen zullen de overslag zelfs bevorderen.

BigBoat zei:

We wijken wel af als we het over bliksem hebben qua statische electriciteit.
Dit natuurfenomeen is niet te vergelijken met statische electriciteit wat bv van een balon, auto of trui afkomt.
Het is een vergelijk van een glas water met de oceaan.
Natuurlijk is bliksem niets anders dan de statische elektriciteit van een "opgeladen" balon. Oké er zit een beetje ontzettend veel meer energie achter maar het wordt door precies dezelfde principes opgewekt en volgens precies dezelfde principes ontladen. Alleen is de "condensator" vele, vele, zeer vele malen groter van waarde en kan dus veel meer energie opslaan. Maar vergis je niet in die balon. Die kan je vaak ook heel makkelijk opladen tot 5000V of meer. Als je dat aanraakt krijg je een flinke schok waarvan de piekstroom makkelijk 1Amp en meer haalt. Alleen is de tijdsduur zo verrekte kort dat het geen schade aanricht aan ons lichaam maar we voelen het heel goed.

BigBoat zei:

Ik gaf alleen aan dat je niet persee electriciteit nodige hebt om een vonk te creeeren.
Oké dat is juist maar wat heeft dat met dit geval te maken?

BigBoat zei:

Ik denk dat we hier naast elkaar praten....
Ik heb het over de vultank die op het vliegveld staan, niet over de tanks in de vleugels van de vliegtuigjes op Lelystad.
Wetten en regeltjes veranderen in rap tempo als het gaat om veiligheid, wat 60 jaar geleden als veilig werd beschouwd is nu *levensgevaarlijk*......bv asbest of een keukentrapje om maar wat te noemen.
Ik ontken niet dat in normaal vliegtuigen een pometer ondergedompeld in brandstof veilig kan zijn, mits er maar 1 van de ontbrandingversnellers ontbreekt, in dit geval O2.
Maar in een klotsent tankje van een model wat gevoed wordt met hete lucht uit de uitlaat en waarvan niet vast staat dat de potmeter werkelijk is onder gedompeld en een hoog O2 aanwezig is, blijf ik wel bij mijn standpunt dat dit *gevaarlijk* veel op een bom gaat lijken.
Alles is aanwezig, O2, brandstof en warmte.
Daarbij zal de afstand tussen de *meetpennen* niet groot genoeg meer zijn om overslag tegen te gaan, de gassen zullen de overslag zelfs bevorderen.

BigBoat, kan je of wil je het niet begrijpen?
Die "potmeter" zit het grootste deel van de tijd niet ondergedompeld. Wanneer de tankinhoud tot minder dan 2/3 is gedaald begint de "potmeter" al boven de brandstof uit te komen.
Daar komt bij dat je 2 van de 3 zijden van de branddriehoek mist. NIET alles is aanwezig, je hebt GEEN ontstekingsbron en er is geen of in ieder geval veel te weinig zuurstof. Er kan niet eens brand ontstaan en dat geldt ook voor het tankje in je modelvliegtuig. Vooral als je uitlaatdruk gebruikt. Oké er komen wat warmere gassen in maar de temperatuur blijft zeer ruimschoots onder de ontstekings temperatuur van de brandstof. Een voordeel van die uitlaatgassen is dat het heel weinig zuurstof bevat want dat heeft de verbranding in de motor bijna allemaal gebruikt. Dat kleine beetje zuurstof dat er dan toch nog in zit is veel te weinig om brandgevaar op te leveren. En ook is er geen ontstekingsbron. Vonken kunnen er niet overspringen want daar is de spanning veel te laag voor. Ik weet niet hoe hoog de spanning moet zijn voordat er een vonk door alcoholdamp overspringt. Ik ben even op zoek geweest op het internet maar ik kon het niet zo snel vinden. Die spanning zal echter veel hoger zijn dan de spanningen die hier gebruikt worden. Het is dus onmogelijk dat er vonken zullen overspringen tussen de "meetpennen", daar heb je veel hogere spanningen voor nodig.

{quote]Ik denk dat we hier naast elkaar praten....

Ik ontken niet dat in normaal vliegtuigen een pometer ondergedompeld in brandstof veilig kan zijn, mits er maar 1 van de ontbrandingversnellers ontbreekt, in dit geval O2.[/quote]

BigBoat, kan je of wil je het niet begrijpen?
Die "potmeter" zit het grootste deel van de tijd niet ondergedompeld.

Ik heb maar even geknipt, teveel regels verwarren je zo te lezen.

Ik heb het over een tank OP het vliegVELD
Jij hebt het over een tank IN een vliegTUIG

Ik schijf ook O2 is niet aanwezig in vliegTUIGvleugel, wel in vliegtuigTANKinstallatie.

Zitten we nu weer op e1n lijn ?

Hetzelfde verhaal gaat ook op voor die tank. Ik schreef ook al dat in je auto ook een soortgelijk systeem zit! Ook in die tank is de verhouding tussen brandstof damp en zuurstof zodanig dat er geen ontbranding kan ontstaan. Er is gewoon veel te veel benzine(?) damp en te weinig zuurstof.
Ik herinner me een proefje door iemand in het veiliheidsinstituut. Er stonden drie reageerbuizen op een bureau. In de eerste deed hij 5 druppels ether. In de tweede 10 druppels en in de derde gingen 15 druppels. Op elke buis ging een kurk en de man vertelde ondertussen het één en ander.
Toen vroeg hij wat er zou gebeuren als hij vonkjes zou maken in die buizen. Nu dat wist iedereen aanwezig, "BOEM"!!!
Hij drukte op een knopje en je zag de vonken overspringen in de eerste buis, maar geen "boem"! Daarna een tweede knopje en er sprongen een paar vonkjes over in de tweede buis en toen "BOEM", de kurk vloog met een klap tegen het plafond. Het was de beurt aan de derde buis. Iedereen hielt zijn oren dicht want met zoveel ether moest dat een flinke klap worden. Maar hoeveel vonken er ook oversprongen, geen "boem".
De man heeft daarna aan ons verbaasde toeschouwers uitgelegd wat er nu precies aan de hand was. In de eerste buis zat te weinig brandstof, er kon geen ontbranding plaatsvinden. De tweede buis had precies de juiste verhouding dus ontbrandde de zaak. De derde buis bevatte te veel brandstof, dus te weinig zuurstof, zodat er ook geen ontbranding kan plaatsvinden.
Ik kan ergens begrijpen dat er mensen zijn die angstig zijn maar dat komt door onwetendheid. Die angst is niet nodig en dus is het ook niet nodig om anderen die angst aan te praten.

Ik kan me nog een annekdote herinneren van een (wat oudere) schilder/decorateur. Als er iemand een opmerking maakte over het feit dat er gerookt werd terwijl er overal potten met terpentine stonden (om de kwasten in schoon te maken), mikten ze wel eens een brandende peuk in zo'n pot. Tot verbazing van de omstanders doofde de peuk alsof het een bakje water was.

Ernst Grundmann zei:
Hetzelfde verhaal gaat ook op voor die tank. Ik schreef ook al dat in je auto ook een soortgelijk systeem zit! Ook in die tank is de verhouding tussen brandstof damp en zuurstof zodanig dat er geen ontbranding kan ontstaan. Er is gewoon veel te veel benzine(?) damp en te weinig zuurstof.
Ik herinner me een proefje door iemand in het veiliheidsinstituut. Er stonden drie reageerbuizen op een bureau. In de eerste deed hij 5 druppels ether. In de tweede 10 druppels en in de derde gingen 15 druppels. Op elke buis ging een kurk en de man vertelde ondertussen het één en ander.
Toen vroeg hij wat er zou gebeuren als hij vonkjes zou maken in die buizen. Nu dat wist iedereen aanwezig, "BOEM"!!!
Hij drukte op een knopje en je zag de vonken overspringen in de eerste buis, maar geen "boem"! Daarna een tweede knopje en er sprongen een paar vonkjes over in de tweede buis en toen "BOEM", de kurk vloog met een klap tegen het plafond. Het was de beurt aan de derde buis. Iedereen hielt zijn oren dicht want met zoveel ether moest dat een flinke klap worden. Maar hoeveel vonken er ook oversprongen, geen "boem".
De man heeft daarna aan ons verbaasde toeschouwers uitgelegd wat er nu precies aan de hand was. In de eerste buis zat te weinig brandstof, er kon geen ontbranding plaatsvinden. De tweede buis had precies de juiste verhouding dus ontbrandde de zaak. De derde buis bevatte te veel brandstof, dus te weinig zuurstof, zodat er ook geen ontbranding kan plaatsvinden.
Ik kan ergens begrijpen dat er mensen zijn die angstig zijn maar dat komt door onwetendheid. Die angst is niet nodig en dus is het ook niet nodig om anderen die angst aan te praten.

Hehe, we zijn op een punt beland waar je nu eindelijk zelf aangeeft dat het mis gaat.........buisje 2 !!
Aangezien een tankje niet altijd gevuld blijft tijdens het rijden / vliegen /varen / enz, maar leeg raakt, zal je dus ook eens in op het niveau komen van buisje 2.
Wanneer dat is.......als iemand dat hier gaan proberen.......tenminste ik hoop dat iemand zijn dure rc-model aan wilt opofferen / beschikbaar wil stellen.
Graag dan een smeuiig verhaal of nog liever een filmpje.

Als de tank leeg raakt zal de ruimte daarboven opvullen met ....... 99,9% brandstofdamp!!!!!!!!
Verder zeg ik niets meer.

Uit de eerste link:
"Spray a very tiny amout of Lynx into the canister"

Uit de tweede:
"one squirt of perfume or Binaca, or a very short squirt of hair spray"

Hieruit (en ook uit het verhaal van Ernst) kun je al opmaken dat er maar heel weinig brandstof aanwezig mag zijn, om een explosief mengsel te verkrijgen. Probleem bij een bezinetank is, dat de brandstof verdampt tot de lucht erboven verzadigd is. Een lucht / brandstofmengsel met zo'n groot aandeel brandstof zal niet exploderen of ontbranden (wat ook blijkt uit de door mij aangehaalde annekdote)

Ik had toch nog even vraag Ernst.
Als je uit voorgaande schakelingen zou mogen kiezen, welke zou je dan nemen ?

Back