tank schoonmaken

• Topicstarter Topicstarter calmatofan
  • Startdatum Startdatum
C

calmatofan

Guest
Wie heeft er tips om de brandstof tank te reinigen
zonder dat ik deze er uit hoef te halen.

en met wel middel kan ik hem het beste reinigen
vliegtuig heeft 1 jaar stil gestaan vandaar
of is het niet nodig om een tank te reinigen?

Beetje een bekend probleem. Vaak blijft er inderdaad een klein beetje in je tank zitten, en dat dikt in en dan krijg je prut die je niet in je motor wilt hebben. Ik trek daarom na elke vlieggebeurtenis de tank helemaal leeg. Vaak zit hier het probleem je krijgt hem vaak niet helemaal leeg. Met voorgaande tot gevolg. Ik haal daarom eens per seizoen de tank eruit en maak hem dan grondig schoon. Ik ben wel benieuwd hoe anderen dit doen. Tevens maak ik dan ook mijn carburateur schoon. Echte winterklusjes zullen we maar zeggen.

schoonmaken

waar maak de tank dan mee schoon?

Beetje een bekend probleem. Vaak blijft er inderdaad een klein beetje in je tank zitten, en dat dikt in en dan krijg je prut die je niet in je motor wilt hebben. Ik trek daarom na elke vlieggebeurtenis de tank helemaal leeg. Vaak zit hier het probleem je krijgt hem vaak niet helemaal leeg. Met voorgaande tot gevolg. Ik haal daarom eens per seizoen de tank eruit en maak hem dan grondig schoon. Ik ben wel benieuwd hoe anderen dit doen. Tevens maak ik dan ook mijn carburateur schoon. Echte winterklusjes zullen we maar zeggen.

Niet het beste om het tankje er toch even uit te peuteren? Dat mag toch niet zo een probleem zijn? Bedoel maar... Of is die reeds innig gefuseerd met de romp?
Bij mijn Calmato is dat zo gefixt. Sowieso krijgt alles regelmatig onderhoud/revisie (stuurstangen, onderstel en motor etc.), gaan er om de 1,5 jaar nieuwe siliconen branstofslangen in, omdat dat materiaal ook langzaam vergaat, voordat een siliconen condensaat, gel, de boel verstopt.

Tank spoelen met spiritus, methanol of met aceton. Bij die laatste moet de rubber dop er wel even uit. Die kan op termijn ook niet meer zo best tegen aceton. Kortstondig, kan het even, maar daarna moet je het met een doek snel weer droog vegen.
Groet Bas

Laatst bewerkt:
Back