hey, da's n bekende vleugel! tenminste, de reparaties in het midden en bij de werpstift lijken mij erg bekend..Mooi rompje van een xxlite, evenals de staartvlakken...Dat zorgt natuurlijk wel voor een wat andere afstelling dan de standaard t8c...
Ik wil benadrukken dat er niet iets als DE afstelling bestaat, vaak verandert die zelfs per weertype en of gebruik van ballast. Een ''rode'' lijn die je als uitgangspunt kan gebruiken zeer zeker wel, vooral de volgorde van je toestel trimmen is van belang.
1. zwaartepunt. zorg dat je die zo goed als mogelijk voor mekaar hebt, begin met zachte handstartjes en flaps op 0. een mooi gelijkmatige vlucht is wat we willen, geen pompjes of snelheidstoename.
2. flapstanden. de waarden die Niels hier beschrijft zijn een redelijke uitgangs positie, echter zou ik iets minder geven omdat jouw kist iets anders is.
start;0 flaps
cruise 1mm tot 1,5mm
thermiek 2,5mm tot 6mm.(Nogmaals, dit is wat ik zou doen, maar een andere weg kan zeker ook tot een goed resultaat komen!)
3. Nu is het tijd om de bovenstaande waarden te verfijnen, 1 voor 1. zodra je hier tevreden over bent , ga ik door naar de volgende stap.
4.aileron diff. doel hiervan is om het draaien zo efficient mogelijk te kunnen doen. per vliegstand is er meer of minder diff nodig. ikzelf vlieg in cruise met minder diff dan in thermiek bv. Doe ik vanwege de verschillende flapstanden.. draait ie lekker en wringt ie zich niet door de bochten? dan zit je aardig goed en kan je weer een stapje verdergaan.Vergeet niet om dit in elke vliegstand te trimmen!
5. snapflap. de flaps komen hierbij naar beneden wanneer je up geeft. ook hier geldt hetzelfde als bij de diff, per vliegstand is dat weer meer of minder. in mijn geval in thermiek meer en in cruise minder. bij de start/speed stand gebruik ik niets. let hierbij op dat bij gebruik hiervan niet al je energie/snelheid verloren gaat.
6. preset tijdens de worp. kortgezegd een tikje up tijdens de lancering zodat je kist direct naar boven vertrekt. aangestuurd door een veerschakelaar in mijn geval. de schakelaar houd ik al tijdens de worp vast en laat ik, zodra mn dlg de juiste hoek naar boven maakt, los. Niet erg lastig te trimmen, de timing van de schakelaar loslaten moet je gewoon een beetje oefenen en komt vanzelf. tijd voor de laatste stap.
7. remmen. tijdens het landen is het zeer handig om te kunnen remmen met je flaps. belangrijk is dat je flaps een mooi stuk naar beneden kunnen gaan. De kist zal de neiging hebben achterover te willen gaan, te stallen en onbestuurbaar weg te vallen. Om dit te voorkomen mix ik het hoogte roer mee, die geeft namelijk een beetje down wanneer ik de remmen gebruik. Bedoeling is om in 1 rechte lijn al remmend naar beneden te komen. Niet langzaam herstellend, niet steeds sterker duikend, maar een rechte, consistente daling met gelijke, minimale snelheid.
wanneer je dit allemaal af bent gegaan mag je zeggen dat je je kist behoorlijk hebt uitgetrimd. En nu begint het pas echt

experimenteer met andere standen, zwaartepunt, uitslagen en ballast. Vergeet echter nooit je beginwaarden en doe 1 verandering tegelijk. Anders is het lastig na te gaan waardoor je verbetering of verslechtering is ontstaan.
Hopelijk kan je hier verder mee, zo niet dan kan ik vast verklappen dat er op redelijk korte termijn een 2e clinic op Terlet georganiseerd gaat worden. Ik wacht nog even op goedkeuring en een datum van de havenmeester. Op deze clinic zijn er mensen genoeg die je verder kunnen helpen en wellicht zal ik dit thema nog even behandelen.
Alvast veel succes en plezier!