Hoi Rick,
1. Kan je de webbing met een klein (0,5mm) freesje niet op de juiste hoogte nafrezen waarbij de rohacel overmaat houdt?
Dat zou kunnen maar het nut van de webbing wordt betwijfeld en dan hoeft het niet.
2. De negatiefmallen om de kernen in te leggen moeten goed uitgelijnd zijn. Wanneer je alles in één keer doet lijkt het me geen probleem, maar als de de freestafel hebt vrijgemaakt en later weer een nieuw setje wil doen, vraag ik me af welke oplossing voor een goede positionering (in 3 dimensies) je hebt.
Het zou ons ook helpen dit te weten.
1. Mal voor de eerste keer op de freestafel vastzetten
2. Dan 2 zijkanten (het bovenste gedeelte) frezen, dus in X en Y richting.
3. Bovenkant vlakken.
Je hebt nu alle vlakken bepaald. En je weet dus je nulpunt.
Ga je een volgende keer de mal terugzetten dan
4. meet met een 0.01 mm klokje in een stilstaande spindel of hij recht staat t.o.v. de assen, neem de langste kant. Meet voorin en achterin over de langst mogelijke afstand. 0.01 mm over 300 mm is goed.
5. meet de bovenkant op verschillende plekken, idem 0.01 mm
Stap 4 en 5 blijf je doen totdat ze binnen een honderste vallen op de gehele lengte van de mal.
De mal staat op een gegeven moment zoals het hoort.
6. Neem een nieuwe frees (stel een 8 mm frees). Zet hem op het oog een paar tienden van een zijkant af. Spindel aan en ga met de kleinst mogelijke stappen (0.01 mm in mijn geval) net zo lang naar de zijkant toe totdat hij de zijkant raakt. Doe dit voor de zekerheid ook aan het andere uiteinde.
Nu weet je hoeveel het midden van de frees van zijkant afstaat, namelijk de straal van de frees (4 mm). Met een vrij kleine onnauwkeurigheid maar toch wel met 0.02 mm zekerheid.
Dit doe je voor beide assen X en Y.
7. De Z-as doe ik op dezelfde methode.
Mocht het allemaal te lang duren dan zou ik bovenkant van de mal vlak frezen en er een nieuw plaaje corian opplakken en de mallen opnieuw frezen. De programma's heb ik, het kost wat freestijd.
En dat betekent dat als het goed ingesteld staat ik een serie zal maken zodat ik niet voor ieder model de bovenstaande procedure moet herhalen.
3. Nog een vraag aan Loet (en enderen), welke spuitbus lak gebruik je als eeste op de folie bij bagging?
Rick Ruijsink
Op de onderstaande link staat het losmiddel dat ik gebruik bij baggen.
deel4
Voor in de negatiefmal moet het ik het nog uitzoeken.
Loet