tanwiel of snaaraandrijving?

• Topicstarter Topicstarter Martijn1974
  • Startdatum Startdatum
M

Martijn1974

Guest
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een electro heli. Ik heb ooit een brandstof heli gehad (mosquito basic van Robbe). Maar heb daar nooit mee gevlogen. Ik zie steeds heli's met of een tandwiel of snaaraandrijving. Wat is het beste om te nemen? Wie kan mij vertellen wat een leuke beginners heli is die ook met de tijd nog te tunen is. Maar goed, eerst maar eens leren vliegen. Ik zit te denken aan een heli van rond de €300 á €400 uiterlijk €500 en dan een complete set, of ben ik dan te naïef? Ik hoop op wat leuke reacties, alvast bedankt.

Martijn

das wel heel krap, ik zou voor de T-rex 500 gaan, dat is de ideale maat maar voor € 500, - vliegt ie nog lang niet

je zou voor een E-sky belt cp kunnen gaan die kost rtf €229,- dan heb je nog geld over voor een paar accu's en een goede lader
de belt is 450 size en een leuke beginners heli

Je kunt ook kijken voor een 2e hands heli, ik denk dat je het beste een 450 of zoals nwolsink al zij een 500 size. Ik denk dat 500 euro wel moet lukken zonder accu lader en zender als het een nieuwe 500 is teminste een 2e handse 450 is zoon 300 a 400 zonder zender etc.

Ow ja er staat nog een leuke ark x 400 voor 150 euro te koop, dan ben je wel vor 400 euro kompleet. Een imax bc6, mz12 en wat lipo's en klaar is kees moet lukken voor die prijs.

Een riemaandrijving is goedkoper om te crashen dan een torque tube (dus met tandwielen). Dit kan je dus beter nemen.

Ik heb nog even rond gekeken op internet en kwam deze heli tegen voor €400,-.

Falcon 400 SE 3D met digitale zender
Met carbon rotor bladen
Zeer veel aluminium parts
Brushless motor
Main rotor diameter 630 mm
Tail rotor diameter 152 mm
lengte 670 mm
gewicht 603 g

heel mooi maar ohwee als je schade krijgt (en dat doe je gegarandeerd) dan kost al die carbon en alu handen vol geld carbon rotorbladen breken niet dat doet de rest van je heli dan wel als je begint met helivliegen en je moet het alleen doen dan moet je zulke heli's voorlopig ff vergeten

Als je en heli koopt, kijk dan eerst naar de beschikbaarheid van de onderdelen. Als je telkens 3 weken moet wachten op onderdelen, dan is de lol er snel af als je 2 crashes hebt gehad...

Ik raad je aan om in je budget het volgende te voorzien :

- heli (duh !)
- zender, liefst computerzender, PPM is standaard, (s)PCM is beter, 2,4 GHz is nog beter.
- lipo's (een niet te verwaarlozen kost, met 1 lipo geraak je niet ver)
- lipolader en balancer (die laatste heb je echt wel nodig om je lipo's ok te houden)
- voldoende spareparts, een soort van crashkit.

Zender, tweedehands vanaf 100 € (type Graupner MX-12).
Lipo's, Flightpower 3S1P 2170 mAh 25C 55 € x 2 = 110 €.
Lipolader en balancer vb Graupner Ultramat 16 = 99 €.

Die 3 posten samen maken al meer dan 300 €. Een degelijke zender vind je niet voor minder. Lipo's vind je (veel) goedkoper op de Aziatische markt, maar de kwaliteit is minder (vermogen, levensduur). Lipolader en balancer kan je tweedehands misschien ook goedkoper vinden, maar de U16 is een lader met ingebouwde balancer tot 6S lipo's. Goeie deal.

Dan schiet er 200 € over voor een heli met spares, dus ga je toch naar de E-Sky of Walkera-categorie toe moeten, ofwel een goeie okkazie op de kop tikken.

Verschil tussen riem of tandwielaandrijving op de staart : riemaandrijving is inderdaad zoals hieronder reeds vermeld goedkoper in stukken, veel kans dat enkel je riem kapot is en je tailrotorblades. Een torquetube is sowieso sneller stuk, als je staart blokkeert als hij ergens tegenaan komt heb je veel kans dat je tandwielen om zeep zijn...daar staat tegenover dat de aansturing precieser is. Maar dat lijkt me voor de beginner (zoals ikzelf ook ben) geen noodzaak, integendeel.

Back