Tape voor servo montage?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door sentry30, 29 mei 2018.

  1. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Hallo,

    Ik mijn zwervertje moeten de aileron en rudder servo's gelijmd worden (epoxy). Ik meen te weten dat men normaal de servo eerst een tape jasje geeft, zodat deze later nog los te krijgen is.
    Welke tape kan ik hiervoor het best gebruiken?

    Vast bedankt!
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Gebruik altijd een stukje krimpsok. Voor een betere hechting de krimpsok voor het verlijmen met een stukje schuurpapier opruwen.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Epoxy??? Of juist siliconekit?
     
  4. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Is dat een vraag of een statement?
    Epoxy is wat in de beschrijving staat, geen idee wat de voor (of na-) delen zijn van kit...
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb het hier op forum alleen maar in combinatie met siliconekit gezien, vandaar de vraagtekens.
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Siliconen kit... Dat is helemaal geen gek idee. Sta op het punt de oude servo's in de vleugel van de Fokker F7 te vervangen en die zaten met dubbelzijdig schuimtape. Denk dat ik de nieuwe 3001 servos maar eens met siliconen kit ga bevestigen.

    Goeie timing
     
  7. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Schilderstape werkt ook.
    Siliconenen kit werkt ook prima en is makkelijker uit je vleugel te krijgen (bij epoxy zit het muurvast maar kun je al snel gaan dremelen).
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op één of andere manier heb ik in mijn hoofd dat krimpkous/-folie niet goed verlijmt met epoxy.
    Niet uit eigen ervaring overigens.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zolang je mesje maar een dun (zacht) laagje heeft om tussen te friemelen/snijden.
    schilderstape, plakband, etc.

    Maar waarschijnlijk is klemzetten in wat balsa, en dan siliconenkit een veel handiger idee..
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Krimpkous... de PVC-versie. Die lijmt wel goed. Natuurlijk iets opruwen met schuurpapiertje.

    Ik heb destijds mijn servo's met Sikaflex 1:1 verlijmd gehad in mijn Wilco F5B (Hawk).
    De sterk lijmende Sikaflex versie.
    Dat hield erg goed, maar na een onderhoudsronde verlijmd met epoxy. Om het even.
    Als het stuk gaat... die kleine... ben je toch altijd gedoemd tot nieuwe servi'...
    5 minuten epoxy. Die is niet al te sterk en kan je ze bij een glasvezelvleugel los drukken met enig beleid.
    De Sikaflex verlijming ongedaan gemaakt met een staaldraadje. Ging met gepiel natuurlijk ook prima.

    Andere optie is idd schilderstape (neem een goede van 3M) inpakken daarna verlijmen met epoxy.

    In mijn Thundertiger eHawkje zat het weer anders... heb ik de clip-servohouderstjes meegelijmd voor meer grip... de met glas-pa-pa-paparels aangelengd en alleen op de houders verlijmd op het dunne berkentriplexplaatje.
    D60 Servo... na een ongenadige ontmoeting met moeder aarde zaten de kastjes nog vast. 1 Had er tandengepoetst... maar dat was op grote hoogte... tevoren... De verlijming was dus okee... Met dremeltje en een mesje heb je in een handomdraai de boel weer schoon.

    DSCN7389-Bew-LR.jpg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 mei 2018
    Bruno van Hoek en Jonkje vinden dit leuk.
  11. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Super, allen vriendelijk dank voor jullie reacties!!
    Ik ben blij te horen dat het met een goede schilderstape al kan! Ik ga wel eens kijken wat die pvc krimpkous is, want die ken ik niet..

    Ik ben weer een stap verder, bedankt!

    D
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is dezelfde waar je accupacks mee verpakt.
    Komt in allerlei breedtes, maar ook dikte van de folie.
    Ik had destijds een zwik weg via eBay.de. Maar ben inmiddels aardig door de voorraad heen :-(
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb onlangs een schattig zwevertje (Simprop Selection) na een jaar of 20 uit de motteballlen gehaald, waar minstens 1 vleugelservo aan een nieuw gebit toe bleek te zijn.
    Destijds het ding aangepakt, snel geinspecteerd - lichte torsie in de vleugel heb ik er toen meteen uitgehaald- en verder geconcludeerd dat ik die servo - en zelfs beter allebei- wel helemaal zou vervangen als het zover was.
    Nu blijkt de bouwer de servo's -zonder enig tussenmateriaal :eek:- op de abachi bovenindekking te hebben gelijmd, met... epoxy.
    Al geprobeerd de boel los te zagen met een staaldraadje, maar alles wat er beweegt, geen servo. De epoxy geeft geen krimp (en dat niet omdat er geen water in zit :rofl:).
    Ik ben dus bang dat, als ik echt ga breken, ik het hout beschadig en daarmee de sterkte -en gladheid van de vleugel- behoorlijk naar de pietjes help.
    Wie heeft dit al eerder aan de hand gehad (ik heb de laatste 50 jaar nooit kisten gehad met schuim/abachi vleugels) en heeft het op handige wijze wel tot een goed einde gebracht?
    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Ik neem even aan dat de servo niet meer gerepareerd kan worden. Ziet er uit als een klusje voor een Dremeld, servo stukje voor stukje er uitslijpen en stukjes er afbreken met een tangetje. Nieuwe servo op een dekseltje monteren.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is nu net het dilemma. Als ik 'm er heel uit kreeg kon dat misschien wel (maar weet niet of er nog tandwielsets voor Dymond D-3000 zijn), nu kan ik 'm in ieder geval niet open schroeven. Schroefkoppen zitten, zoals je ziet, klem tegen de zijwand.
    Dat is exact zoals ik die servo zou hebben ingebouwd.
     
  16. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Normaal zou ik zeggen probeer met een beetje warmte de epoxy zacht te maken maar na 20 jaar en belangrijker schuim in de vleugel lijkt mij een oplossing zoals F2B postte de meest veilige.
    Wellicht kun je de onderkant van deze servo als ondergrond voor de nieuwe gebruiken.
    En als je er 1 hebt gedaan dan gaat de andere altijd makkelijker :D
     
  17. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    Vwb het vast zetten van servo’s en of andere modelbouw delen die wellicht weer uit elkaar moeten voor reparatie of vervanging kan je ook simpelweg hotglue (hetelijm pistool in goed Nederlands, maar klinkt toch beter in het Engels...) gebruiken.
    Waarom dan vraag je je af?
    Het grote voordeel van hotglue is dat de servo (of wat je dan ook vastplakt) zonder beschadigingen aan de omliggende delen heel eenvoudig weer kunt verwijderen!

    Dit doe je door er wat medicinale alcohol (bij apotheek of drogist halen) op te vloeien (plastic modelbouw pipet gebruiken).

    Door de capillaire werking van de alcohol haal je de verlijmde delen na ongeveer een minuutje zo los van elkaar! Dit werk geweldig!
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor deze toepassing nog niet zo relevant, maar als je siliconekit op of in de buurt van elektronica gebruikt, neem dan zuurvrije siliconekit.
    Het zuur kan electronica, metalen in het algemeen, aantasten.
    Check: als de kit naar azijn ruikt ... Ik weet niet of met die test meerdere vormen van zuur, zo die gebruikt worden, afgedekt zijn.
     
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Pech! In zulke gevallen... de servo opgeven. Is niet anders. Totaal weg slijpen.
    En als het om oude servo's gaat... hebben ook niet het eeuwige leven.
    Ook met Dremelen oppassen... dat je niet alsnog het Abachi door slijpt...
     
  20. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Doe ik ook: wat mij betreft de beste oplossing!
     

Deel Deze Pagina