tape

Hallo;
Ik ben een salto van valenta/ schmierer van 4.4m aan het afbouwen met een turbine bovenop. De vleugels zitten op een mooi passende rechthoekige cfk ligger geschoven en nog op 2 alupennen langs voor en achterzijde. Normaal worden de vleugels met bureautape tegen de romp gefixeerd. Voor een gesleepte zwever of hellingszwever is dit een meer dan voldoende stevige bevestiging. Aangezien mijn romp propvol zit en er geen andere mogelijkheid voorzien is zal ik ook op deze manier de vleugels moeten bevestigen ondanks de veel zwaardere belasting die mijn toestel zal ondervinden.
Mijn vraag is nu: Zijn er stevigere transparante en makkelijk verwijderbare tapes op de markt dan de standaard rolletjes uit de bureauschuif?

grtz Johan

Hoi,
Wat voor zwaardere belasting heb je het over dan? Vleugels worden van boven naar onder en van achter naar voor belast, maar bijna niet van de romp af. En zelfs als dat zo is klemmen de vleugels op de vleugelpennen door de andere krachten die er op staan. Kortom, een strook tape aan boven- en onderzijde moet echt volstaan.
Zelf gebruik ik meestal isolatietape; gewone doorzichtige Tesa scheurt iets makkelijker stuk, isolatietape is wat scheurbestendiger.

Ik gebruik van die tape die electriciens gebruiken. Ook bij een vleugel die met een stevig rubber elastiek is gefixeerd, nl. om de spleet af te dichten tegen leklucht.
Plakt goed, is elastisch, dus ook om 3D-kromme vlakken (romp-vleugel overgang) heen te krijgen.

Alle tape heeft als nadeel dat de kleeflaag bij de randen soms wat achterblijft bij het losthalen. Dus een paar keer per jaar met thinner of aceton even schoonpoetsen.

Er bestaat een bredere versie van die tape, voor als je de kleefsterkte niet vertrouwd. Het spul zelf is beresterk. Trek ik niet met mijn vinger doormidden.
Het is ook in wit te verkrijgen. Als je (via via) een electricien kent is dat handig. Die kunnen aan grotere rollen komen dat die piepkleine rolletjes van de Gamma of Praxis.

Dirk

Of 3m blenderm tape in bredere variant. Het is ook zeer goed te gebruiken als scharniertape door zijn enorme kleefkracht. Ikzelf gebruik het sinds mijn witte rolletje tape op was en ik het noodgedwongen moest gebruiken. Zit als een huis, maar laat inderdaad soms wel wat plekken achter op romp en vleugel.

Nog twee tips:
  • Als jouw vleugel met folie is afgewerkt, zou ik niet te krachtig plakkende tape gebruiken. Na enkele malen eraf halen gaat de folie loskomen. Dat kun je wel weer vaststrijken, maar na een paar keer gaat dat ook steeds minder.
  • de krachten om de vleugel bij je romp te houden zijn niet groot, eigenlijk zelfs erg klein. Maar als je bv. de onderkant van de vleugel met tape zou afplakken loop je de kans dat de tape los getrokken wordt doordat de spleet een beetje opentrekt door de positieve vleugelbelasting. Als je veel en vooral forse acro-acties uithaalt (wat ik verwacht van een zweefkist met turbine) zal dat nog sterker het geval zijn. Maar als daar ook negatieve figuren bij zitten krijg je het zelfde probleem bij de tape aan de bovenkant. Wat wijsheid is :confused:
Dirk.

wat is er mis met 2 haken en een veer ertussen ,waar je normaliter bij de kleinere zwevers een postelastiek deed.?

voor de aerodynamica kun je tape gebruiken

Nog twee tips:
  • Als jouw vleugel met folie is afgewerkt, zou ik niet te krachtig plakkende tape gebruiken. Na enkele malen eraf halen gaat de folie loskomen. Dat kun je wel weer vaststrijken, maar na een paar keer gaat dat ook steeds minder.
Dirk.

Klopt, de folie bij de eindlijst is hierdoor al een keer losgekomen. Ik laat dit laatste stukje dan ook tape vrij :)

Met loskomende folie ga ik geen probleem hebben, de vleugels zijn vol GFK met carbon Dbox, ze lijken wel van beton!!
Het achterblijven van wat plakresidus is ook niet zo erg dus, met een beetje remmenreiniger en een vodje is dit zo geklaard.
Binnen mijn vleugels borgen is niet voorzien, en door mijn propvolle romp ook echt niet mogelijk.
Wat neem ik best?
elektrotape of blenderm?

grtz A

Gewoon isolatietape gebruiken. Zeker geen glastape, dat is veel te sterk.
De krachten die er met vliegen op komen zijn minimaal, ook bij kunstvlucht.
Handig is dat isolatietape scheurt bij te hoge belasting. Dat gebeurde mij bijv toen ik mijn vol gfk dragon met de neus in de helling parkeerde.
tape overlangs gescheurd en geen schade.

Ik heb al een kunstvlucht gedaan met mijn asw24 (4m) waarvan ik de vleugels niet vastgemaakt had. Zaten na de vlucht een centimeter van de romp.

André

Gewoon zorgen dat je met vol gas niet te snel gaat rollen. Alleen met een hoge rol snelheid krijg je de krachten verkeerd op de vleugels.

Hallo;
...een mooi passende rechthoekige cfk ligger geschoven en nog op 2 alupennen langs voor en achterzijde....
Zijn er stevigere transparante en makkelijk verwijderbare tapes op de markt dan de standaard rolletjes uit de bureauschuif?

Met deze vleugelbevesiging zijn er bij alle manoevres vrijwel geen krachten op de tape.
Coroplast isolatie tape is hier heel goed en wordt veel gebruikt, laat na 1 dag ook weinig residue achter.

Verkrijgbaar in vele kleuren, plus zwart en wit maar voor zo ver ik weet niet in transparant. Bv:
Conrad Electronic - System Information
Rick

Back