Taranis, curves instellen.

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door brutus, 4 apr 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Weet iemand, of er in de Taranis ook een functie aanwezig is om op een handige manier tijdens het vliegen een curve aan te passen, middels draaiknoppen o.i.d.?

    Iets wat niet teveel "wegkijken van het model en op allerlei toetsjes drukken" inhoud?

    Groet, Bert
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Kan je een voorbeeld geven van wat je aan wilt passen?

    Ik bedoel een curve heeft meerdere punten. Welke wil je aanpassen?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat is dus het punt: ik kan de curve op de grond grof instellen, maar bij de Taranis is dat best een beetje gedoe, met "punt selecteren"=>"punt aanpassen"=>"waarde opslaan"=>"volgende punt selecteren" etc etc, maar dat is dus een eindeloos getoets op de pijltjes en de +/- toetsen, en je moet naar je scherm kijken om te zien of je wel het juiste punt aanpast.

    De kans bestaat dat ik binnenkort de hele curve in de lucht aan wil kunnen passen, punt voor punt.

    Is er een methode waarmee je zeg maar, "door de punten kunt wandelen" en ieder wilekeurig punt snel en veilig met bijvoorbeeld een potmeter kunt verstellen?

    Ik krijg de curve op de grond waarschijnlijk wel vliegbaar, maar het fine-tunen… Dat kon wel eens een gebed zonder eind worden als het uitsluitend op de toetsen moet.
     
  4. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb even gekeken, maar ik zie geen manier om dat te doen. Ik had even de hoop dat je global variables kon gebruiken in de curve setting maar dat werkt niet.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Nunspeet
    Zoiets?

     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar moet ik nog even goed over nadenken, of ik goed begrijp wat ik zojuist gezien heb, maar dat zou wel eens precies kunnen zijn wat ik nodig heb.

    Punt is: ik moet een aan het gas gekoppelde curve voor het mengsel in de lucht kunnen aanpassen bij verschillende gasstanden.
    Er is sprake van een gascurve (curve tussen stick en gasservo) en een mengselcurve, maar die mengselcurve moet aangestuurd worden door de output van de throttle curve, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus de mengsel curve moet gekoppeld zijn aan de daadwerkelijke servo positie, niet aan de stickpositie.
    En daarna moet die mengselcurve dus in de lucht aangepast kunnen worden.

    Wat ik nog niet zo goed begrijp, is waarom als hij de stick in een bepaalde positie zet, er meerdere punten meebewegen als hij de trim bedient. Mogelijk dat dat ook punt voor punt te doen is, want zoals dit er uit ziet, en ik stel het mengsel af bij kwart gas, en vervolgens bij half gas, dan is de afstelling bij kwartgas ook weer verlopen, en dat kan uitermate onhandig zijn.

    Lijkt er op dat die video precies laat zien WAT ik wil, maar helaas niet HOE ik die functie activeer....
    Heb je daar toevallig ook info over?

    Helaas ben ik nu nog niet thuis (pas over een dag of tien) dus ik kan nu nog even niks testen, maar die video ziet er veelbelovend uit...
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Zo te zien is het een lua script.
    Dit is een stukje code wat je op de SD kaart zet en wat uitgevoerd wordt op de achtergrond.

    Daarmee is het zeker mogelijk wat jij wil, maar je moet even kijken of het stukje code te downloaden is.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh... poep! Daar heb ik niet alleen nul verstand van, ik heb ook heel weinig "aanleg" om dat soort dingen op te pikken....

    Had gehoopt dat het een standaard functie was....
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Nou ik ben ook absoluut geen expert, maar als je de hand kunt leggen op de in het filmpje getoonde lua script, dan kan ik wel helpen met aanpassen.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe zie je dat eigenlijk, dat dat een LUA script is? (mijn internet is wat traag, dus YouTube met laagste beeldkwaliteit, kon het display niet lezen).
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, ok, ik had het ding niet via YouTube gezien, gewoon de embedded video...

    Heb dat eens gelezen, en hoewel het wel heel erg veel lijkt op wat ik wil, is het het toch niet vanwege de beperkingen volgend uit de oorspronkelijke toepassing van dit script (hoogteroer trimmen bij gebruik van een crow mixer.

    Ik kan vanaf hier totaal niet overzien wat er allemaal bij komt kijken om eventueel dit script aan te passen.
     

Deel Deze Pagina