Taranis Q X7 start niet meer op

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Paulus, 25 jul 2018.

  1. Paulus

    Paulus

    Lid geworden:
    26 mei 2004
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Casteren!
    Hallo,

    Ik heb een nieuwe taranis q x7. Ik wou hier een lipo accu in doen en nu start hij niet meer op.

    Ik heb al van alles geprobeerd om hem aan de gang te krijgen.
    Denk aan Andere batterijen/lipo, ook geprobeerd met USB kabel aan de gang te krijgen maar het lukt niet.

    Het enigste wat eruit komt is een klik door speaker.

    Ik heb op rc groups, open tx enz gekeken maar het lukt me niet.

    Is er iemand die nog een idee heeft of me mee wil helpen?

    Ik ben woon achtig in casteren, onder eindhoven ergens.

    Alvast bedankt,

    Paul
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Dan lijkt daar de oorzaak te liggen.

    Heeft de lipo een hogere spanning (V) dan de orgineel bijgeleverde accu? Dan kan dat de oorzaak zijn.
    Kan het zijn dat de accu "verkeerd om" is aangesloten? Dat maakt een verschil (volgens mij is er geen beveiliging, maar ik kan het mis hebben)

    Waarschijnlijk zul je dan een nieuw moederbordje moeten bestellen.
    https://www.banggood.com/Frsky-ACCS...-Board-REV0_4-p-1159124.html?cur_warehouse=CN
    https://www.horusrc.com/en/frsky-transmitter-q-x7-main-board.html
     
  3. Paulus

    Paulus

    Lid geworden:
    26 mei 2004
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Casteren!
    Heb de polen gechecked en die waren hetzelfde. Als de tray die er eerst in zat.

    Lipo spanning is 7.8v en de batterij tray is 8.4v dus lijkt me een beetje onwaarschijnlijk dat het hem daar in zit.

    Ook zit er een klik in de luidspreker wanneer er spanning op komt.

    Zou het kunnen zijn dat hij is ‘bricked’ is?

    Ik krijg hem niet op me computer in bootloader mode.

    Mvg
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Het meest voor de hand liggende is een + - verwisseling. Als het batterijpakket en de LiPo dezelfde aansluiting hebben controleer dan bij beiden of de rode draad de plus is en de zwarte draad de min. Controleer ook of de rode en zwarte draden op dezelfde plaats in de connector zitten
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    0,6 V verschil ten opzichte van het ontwerp lijkt me geen probleem. Als dat zo is, mag je het wel uitsluiten als oorzaak.
     
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Controleer ook of de zwarte draad echt de "min" is en de rode draad de "+".
    Ja echt waar, dat wordt wel eens verwisseld. Tijdens productie of beschrijven in een handleiding. :confused:
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Rood is de + (plus) en zwart is de - (min). Dat is "de afspraak" maar geen wet! Iedereen kan kiezen wat hij/zij wil en dat kan helaas ongewilde of op z'n minst vreemde effecten hebben. Ooit eens een apparaat moeten repareren waar de plus blauw was en de min groen. Ik moest 'n hoofd er goed bij houden om me niet te vergissen.
    Maar buiten dat kan ook een fabrikant zich wel eens vergissen. Waar ik werk hebben we ooit een zending Li-Ion cellen binnengekregen waarbij de zwarte draad de plus was en de rode draad de min. Vergissing van de fabrikant!. Kostte ons wel een paar apparaatjes voordat het werd ontdekt. Omdat alles in giethars werd ingegoten hebben we gewoon de draden omgewisseld op de print, niemand die het ooit zal merken.
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    De zender kan worden uitgerust met 2S en 3S LiPo's (6~15V), dus als de polariteit van de accu hetzelfde is als de originele accu dan is er een andere oorzaak. Zitten alle stekkertjes er nog goed in aan de binnenkant? SD-kaart nog goed leesbaar op een computer?
     
  9. Paulus

    Paulus

    Lid geworden:
    26 mei 2004
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Casteren!
    Ja heb ook de polariteit gecontroleerd.

    En die zijn in orde. Heb zelf ook al een keer gehad dat deze om waren gewisseld vanaf de fabriek.
    Dus die fout maak ik niet meer .

    De sd kaart heeft de laatste beschikbare data van de Frsky site.

    In de volgende link laat probleem zien;





    Dit voor de beeld vorming.
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Al geprobeerd de zender in te schakelen zonder sd-kaart?
     
  11. Paulus

    Paulus

    Lid geworden:
    26 mei 2004
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Casteren!
    Ja ook al geprobeerd.

    Als comment bij de YouTube filmpjes staat dat het op bricked tx lijkt.

    Dus heb daar ook al vanalles mee geprobeerd. Op OpenTx staat ook een hele procedure.
    Maar het lukt mij bij stap 1 om de stm32 bootloader of me laptop te krijgen niet.

    Ook daar tutrials etc bekeken maar krijg het niet voor elkaar helaas.
     
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De zender heeft wel gewerkt met de originele accu?
    Door het lostrekken en (met gepast geweld) weer inklikken van de accu-stekker heb je niet toevallig een soldeerpunt van de stekker op de printplaat losgewerkt?
     
  13. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Hallo Paulus ,
    Weet niet welke software op je Taranis Q X7 staat ?
    Je zegt dat Je ook al van alles hebt gedaan en problemen hebt met Opentx en het koppelen aan je PC.
    Denk dat je met al dat proberen ,ook al het een of ander hebt fout gedaan , corrupt hebt gemaakt.
    ( vraag me niet hoe ik dit weet , maar dit was mijn oplossing)

    Maak een Backup van je SD-Card en bekijk Voor een Nieuwe Installatie onderstand YouTube van Painless360 een paar keer , Ter lering.
    Succes gewenst Xat


    Oh ja heb je deze al ?
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...-frsky-taranis-x9d.255260/page-4#post-3892521
    een hele mooi handleiding waar ik heel blij mee zou zijn !
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2018
  14. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik zou het niet ingewikkelder gaan maken met eerst een nieuwe firmware te proberen installeeren.

    Zender was nieuw.
    Wekte de zender?
    Als de zender werkte met de orginele accu maar direct met de nieuwe accu niet meer, ga voor jezelf na wat je eventueel verkeerd gedaan kan hebben.

    Er is natuurlijk een kans dat de (nieuwe of oude) zender het precies op het moment van een (geschikte)accu-wissel opgeeft, maar dat is dan best wel heel toevallig.
     
  15. Paulus

    Paulus

    Lid geworden:
    26 mei 2004
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Casteren!
    Hoi,

    op de soldeer pads van het board staat de hoeveelheid volt die ook in de accu zitten.

    Ik vind het ook raar dat de luidspreker een klik geluid maakt. Dus ergens komt wel spanning op. Net zoals in de filmpjes.

    Ik ga nog wel even het board nalopen of ik iets kan ontdekken.

    Naar mijn weten heb ik niets corrupt gemaakt. Hij maakt gewoonweg geen verbinding met een computer en/of laptop. Ben met zadig aan de gang gegaan maar krijg niet de stm32 bootloader optie beschikbaar. Heb dus ook op die manier niet met open tx companion connectie kunnen maken.

    Heb met en zonder sd kaart geprobeerd.

    Heb bijvoorbeeld wel de com poort voor betaflight ingesteld. Dus ben niet geheel onbekend in deze wereld.

    Ik heb verder ook al vele filmpjes zitten bekijken maar bij bijna alle doet de zender het gewoon.

    Ik lees dus verhalen dat een zender bricked kan zijn, maar daar krijgen ze hem wel eens uit. Ook gebaseerd op de reacties op de YouTube filmpjes.

    De zender is splinter nieuw dus vind het raar dat deze het zou begeven is 2 keer van plank geweest.

    Iedereen bedankt voor de hulp/suggesties zover. Top zo’n forum.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als de zender splinternieuw is, is er dan de mogelijkheid een beroep te doen op hulp van de leverancier?
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Paulus,
    Beschrijf stap voor stap wat je hebt gedaan. (inmiddels waarschijnlijk ondoenbaar, maar toch)
    Hoe vollediger je je stappen beschrijft, hoe beter we een eventuele mistap kunnen volgen.
    Als je een stap bent vergeten en/of overslaat; wordt het het steeds lastiger.
     
  18. Paulus

    Paulus

    Lid geworden:
    26 mei 2004
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Casteren!
    @N.P.S.; ik heb ondertussen ook Frsky een mail gedaan wat er mis kan zijn maar tot op heden nog geen reactie.

    @Vale Ouwe; Ik ga het proberen om het zo goed mogelijk te beschrijven;

    1. Nieuwe Taranis q x7 binnen gekregen. Gewone alkalinebatterijen in de tray gedaan en werkt zoals het moet.
    2. 4 keer ofzo gebruikt om me E010S te binden en om mee te vliegen. Vervolgens in de kast gezet.
    3. Omdat ik niet eindeloos batterijen wil verwisselen een lipotje besteld.
    4. Wanneer de lipo binnen was de polariteit van de lipo gecontroleerd. (Doe ik standaard bij alle nieuwe lipo's)
    5. Taranis nog een keer aangezet en uitgezet met de ouwe batterijen.
    6. Tray verwijderd met beleid. Vervolgens lipo erin met als gevolg dat hij niet meer aan gaat. Alleen het klik geluid via de speaker. (Dit blijft ie doen bij de oude tray en koppeling met USB).
    7. Oude tray batterijen weer terug gedaan geen effect. Stekker op board nagemeten. Met beleid de connector wat proberen te verduwen om te kijken of het hier aan lag, geen effect.
    8. Met multimeter nagemeten of het board geen stroom krijgt. Op de soldeerpads van board gemeten, staat het goede aantal volts op.

    9. Daarna op Google/youtube zoektocht gestart wat er mis zou kunnen zijn. Hier verschillende verhalen etc gelezen. Dit forum, rcgroups etc.
    10. Ondertussen ook een SD kaart ingericht met alles van de Frsky site. (de volgende stappen met en zonder geprobeerd).
    11. Zelf een conclusie getrokken dat mijn taranis 'gebricked' zou kunnen zijn.
    12. Hierbij op de opentx site terecht gekomen met een geschreven tutorial over hoe je een bricked taranis weer tot leven kunt wekken. De methode met tx off + USB cable.
    13. Dit geprobeerd volgens de stappen; daarbij niet verder gekomen om de stm32 bootloader in mij apparaatbeheer te voorschijn te laten komen.
    14. Om de bootloader te voorschijn te laten komen vanalles geprobeerd met Zadig maar niet gelukt.
    Dit op een windows 10 computer en laptop, laptop met windows 8 en een laptop met vista. Ook diverse kabels geprobeerd.

    Bij de laatste stappen niet veel meer met de taranis gedaan als aan USB kabel hangen en weer los.

    Dit is het wel zo'n beetje. Hoop dat je er nu een beter beeld bij kunt vormen.

    Ik zie een reactie graag tegemoet.
     
    Laatst bewerkt: 27 jul 2018
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Neem aan dat je dit http://open-txu.org/home/special-interests/curing-a-bricked-taranis/ zelf ook al had gevonden. Maar voor alle zekerheid....

    Taranis is de fabrikant van de zender. De verkoper verstrekt garantie. Daar zou je in eerste instantie hulp van moeten verwachten. Hoop niet dat die leverancier zich in een ver buitenland bevindt. Dan wordt het moeilijk....
     
  20. Paulus

    Paulus

    Lid geworden:
    26 mei 2004
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Casteren!
    Ja precies die.

    Maar zoals ik al aan gaf, ik krijg de bootloader niet aan de praat. Wanneer ik de zender aansluit.

    Dus ik kom daar niet mee verder helaas.
     

Deel Deze Pagina