Taranis veren

Hallo Frater,

Goed geregeld!

Ik kom ze graag ophalen in Adam! Ik ben vanaf woensdag t/m zondag in het buitenland, dus het ophalen zal daarna moeten gebeuren, maar zal nog wel even duren voordat het er is. Ben wel online en in gelegenheid te betalen. Als je me een PM met je rekeningnummer en de schade stuurt, dan maak ik dat dan meteen in orde.

Groet,

Dirk

Inclusief de verzendkosten vanaf de USA kom ik nu op € 23,- per set.
Hier zit nog niet de eventuele toeslag bij die douane wil hebben. Ik hoop/vermoed dat dit niet gebeurt.
Ook de verdere verzending in Nederland is niet meegenomen.
Afhalen kan ook...

Heb familie in adam, regelen wel wat. Vandaag de Taranis+ B01 binnen gekregen. Toch voelen de gimbals hier al beter dan op de non+ B versie!

Ik heb net bij TowerHobbies toch wat Futaba heavy-duty springs gekocht.
Eigenlijk denk ik dat ze wat te sterk zijn op de uiteinden of juist te slap in het midden.
Als ze binnen zijn dan laat ik wel wat weten.

De 1e zending is binnen, maar dat is dus enkel 3 armen en 4 veren. In het 2e pakje zitten 9 armen 20 veren en een gimbal.
Ik zou dus al aan mijn eigen zender kunnen beginnen, maar dan heb ik die gimbal voor niets gekocht.
Die was juist bedoeld om de "down time" van mijn zender te verkorten....
Aan de andere kant regent en waait het constant... Wat een dilemma's!

Ik neem die gimbal wel over. Inbouwen dat spul met detail veralag! Hihi
"Jullie" armen en veren liggen al even bij de Nederlandse douane en ook mijn gimbal waarmee ik de modificatie zou doen.
Ik kon niet langer wachten en heb net de modificatie gedaan van de elevator/rudder (ik vlieg mode 4).
Ik zag er tegenop, maar het viel ook erg mee.
Ook was ik bang dat het verschil niet zo merkbaar was, maar dat is zeker wel zo. Mijn ailerons hebben nog (heel eventjes) de kunststof armen en ook mijn niet modelvliegende collega voelde duidelijk een verschil.

Nu dus nog wachten op de Futaba-veren en de 2e zending van Aloft.
Degene die de Futaba-veren óók willen kunnen het beste wachten tot die ook binnen zijn. Helaas heb ik daar geen track&trace van.

Heb je een verslag gemaakt? Ben benieuwd naar de procedure. Verder merk je verschil zeg je, maar is het ook een verbetering?

Heb je een verslag gemaakt? Ben benieuwd naar de procedure. Verder merk je verschil zeg je, maar is het ook een verbetering?

Ik heb als leidraad deze beschrijving gebruikt van Fred uit Son.
Niet bij Eindhoven, maar in Noorwegen.

Don't think so. I just did one of mine, a replacement stick I hadn't yet installed. You have to take the gimbal apart.
Removed the metal blades for throttle.
Removed the four screws that holds the centre part with the stick and removed it.
Removed to cover from the throttle/elevator pot.
Removed that pot.
Removed remaining part of the pot case (probably no need).
Removed the two screws that holds the bearing at the other side.
Lifted that bearing just enough to be able to pull the remains of the gimbal out with the bearings on.
Then there is one pin for each crossbar that needs to be pulled out using a side cutter. The part sticking out is pretty short, so it might be a challenge. For the throttle/elevator crossbar, I had to push the pin from the other side to get enough grip. I did this by pushing a needle between the crossbar and the plastic wall on the inside.

Fred

De ailerons heb ik inmiddels ook gedaan. Ik vond het allemaal erg meevallen. Met een dunne schroevedraaier druk je de pinnetjes (een stuk) eruit en eventueel gebruik je een zijkniptang om die er verder uit te trekken. Terugzetten bleek ook heel makkelijk.

Het voelt duidelijk beter rondom het centrum. Vóór de modificatie voel je dat je "vrij" kunt bewegen. Nu heb je ook in het centrum tegenwerking van de veren. Het geluid is ook duidelijk anders als je de stick loslaat.

Als ik nu ook nog een goede vlieger zou zijn zou ik je ook kunnen vertellen of het uitmaakt met de figuren die ik kan vliegen. Dat ben ik dus niet.
Waarom dan toch die modificatie?
Het draagt gewoon bij aan het algehele gevoel. Je merkt dat je beter materiaal hebt en daardoor voel je weer zeker.
Ik heb er in ieder geval geen spijt van...
Of het allemaal rationeel is... ;-)

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De 2e zending is binnengekomen met een BTW-aanslag van € 15,16 met € 13,- handlingskosten.
Ik kom nu op een bedrag uit van € 29,77 per armset.

Laat even weten hoe jullie het willen hebben....

full

full

Vandaag heb ik van Tower Hobbies USA de "Futaba heavy duty gimbal springs" binnen gekregen.
Ze zijn duidelijk groter en sterker.

Naar het schijnt zijn deze veren toch enigszins te sterk. Hierdoor stel je ze wat losser in waardoor ze rond het centrum weer wat slap zijn.
Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd.

Mocht iemand toch interesse hebben..
Misschien dat ik ze dit weekend even test...

Hoe zijn alle gimbal aanpassingen verlopen?

Back