Tarot 500 Build (Trex 500 clone…)

Na eindeloos lezen & zoeken heb ik eindelijk een Tarot-500 CF bij Century-rc besteld. De Tarot 500 is een kloon van de beroemde Align Trex 500, (sommigen zeggen dat Tarot eigendom is van Align maar dat is een andere discussie).

Om anderen juist wel of niet over de streep te trekken even een bouwverslagje.

Omdat het mijn eerst zelf gebouwde heli is, had ik alle Finless build video's van de Trex 500 bij de hand. Onnodig te zeggen dat ze een enorme hulp waren.

Grappig was dat alle punten, die aandacht nodig hadden op de Align Trex, zowat identiek zijn op de Tarot. Bv. de inbusbouten waar een standaard inbus schroevendraaier niet perfect past, maar de Align versie wel..., yep, hetzelfde op de Tarot schroeven.

Dus, wat zit er in de doos en wat kwam er uiteindelijk uit ...
full

Alles was netjes verpakt, niets te kort. De doos & handleiding lijken bijna een exacte kopie van de Align versie met alleen alle namen veranderd.

Nou ja, bijna alle namen dan ...
50907-b65f49eaed218fb0e2e4c02b6b880488.jpg

Motor & ESC zaten in de kit, ik kocht 3 (tweedehands) HT 5245MG servo's voor de SWASH & 1 tweedehands Spartan DS 760. Tail servo is een Futaba S9257.
Alle bedrading is beschermd met wire braiding (merk TECHFLEX, gekocht op Ebay)
full

De kop monteerde probleemloos, een aantal van de “ball links” waren echter een beetje krap en moesten worden geruimd. Ik weet niet of dit ook het geval is met Align linken maar wellicht wel.
full

full

De ESC is aan de linkerkant op een zelfgemaakte beugel gemonteerd.
full

http://www.modelbouwforum.nl/forums...t-500-pictures-picture27388-tarot-500-esc.jpg

Ik vond “Rdlohr's gyro mount” een mooie oplossing maar kon er het geld niet aan besteden. Dus maakte ik er zelf één uit een stukje Plexiglas. De metalen plaat die oorspronkelijk wordt geleverd met de Spartan DS760 heb ik er niet bij gekregen dus dit verdient nog de aandacht.
full

De batterij (Turnigy 3000mAh 6S 30C Lipo Pack) past net onder de canopy, samen met de gyro mount is de heli netjes in evenwicht.
full

Ok, de canopy is niet de mooiste die ik ooit heb gezien, maar hij is helder geel en de lak ziet er ok uit.
full

De staart is volledig plastic, waarschijnlijk zal ik die nog upgraden naar een metalen tail box, ook om de statische opbouw binnen de perken te houden.
full

http://www.modelbouwforum.nl/forums...-pictures-picture27398-tarot-500-tail-hub.jpg

De ontvanger is gemonteerd op de bodemplaat, alle bedrading past makkelijk tussen de 2 frame delen.
full

De servo's zijn gemonteerd met spacers, maar ik denk dat langere balkoppen op de servo armen beter zouden zijn om de linkjes rechter onder de SWASH te krijgen. De servo armen pasten echter perfect op 90 graden zonder subtrim.
full

Nog enkele foto's van de heli.
full

http://www.modelbouwforum.nl/forums...-500-pictures-picture27394-tarot-500-boom.jpg

full

http://www.modelbouwforum.nl/forums...-500-pictures-picture27386-tarot-500-side.jpg

full

Een training gear heb ik gemaakt van enkele stukken plexiglas, 2m carbon buis (diameter 8mm 9Euro/m) en 4 pingpong ballen.

full

full

Detail montagestuk; de schroeven zijn nog niet helemaal op de juiste lengte...

full

Tot dusver het bouwen, de eerste vlucht zal nog even moeten wachten omdat ik mijn arm brak en in tegenstelling tot [URL='
kerel[/URL] niet kan vliegen met één hand.

Eventuele opmerkingen of reacties zijn natuurlijk altijd welkom!!

Groeten
Berkely

(Edit: Foto's weer gelinkt)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit berkely. Erg mooi gemaakt trainingskruis. een stuk zwaarder dan een paar tye raps maar dan heb je ook wat!
Denk nog even, als je dat al niet gedaan hebt, aan ESD.
Zo te zien stuur je met een spektrum zender.. Heeft de maiden flight reeds plaatsgevonden?

De kop monteerde probleemloos, een aantal van de “ball links” waren echter een beetje krap en moesten worden geruimd. Ik weet niet of dit ook het geval is met Align linken maar wellicht wel.
wat dat betreft is het klonen ook erg goed gelukt dus. Nee hoor, dat is bij alle nieuwe balllinks van elke RCheli mogelijk ;)
Een 'ruimer' behoort ook tot de persoonlijke standaard uitrusting.

Back