Tarot ZYX gyro probleem

Discussie in 'Electronica' gestart door PeterVD, 12 feb 2017.

  1. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Ik ben na een paar jaar terug met R/C helis begonnen. Ik heb mij een tweedehands Trex 250 pro met tarot zyx FBL gekocht. Ik heb deze vrij goed kunnen instellen via de pc maar de staart geeft problemen. In het setup programma moet de gain waarde ingegeven worden en ook in de zender moet een gyro waarde gegeven worden, en ik weet niet goed met welke waardes te beginnen. Tail is voor het ogenblik echt heftig en er is ook een tailwag, iemand die mij advies kan geven?
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo @Peter VD:

    eerst maar "Welkom op MBF"
    en ik vind het geweldig, dat je weer gaat vliegen !

    ik heb net gekeken, wat ik voor mijn T Rex 250 heb gehaad,
    en voor alle modellen was ik niet boven de 62 voor gyro gain, erder op 60 of 59,
    die kleine T Rex 250 is daar heel gevoelig voor,
    ook is de tail-servo een belangrijke punt,
    voor mijn laatste 250 fbl heb ik dan een MKS servo gekozen met 330 HZ, en dat ging goed,
    alleen kost de servo bijna 90 €,
    met de stok servos gaat het ook, als je gaat vliegen, hoveren is moeilijk.

    Wat ook nog een punt is, is de fbl self,
    heb je een v-Bar en een MKS servo, vliegt die strak,
    maar dan ben je wel bij een goed dure heli ...

    hier mijn tweede vlucht met een 250er heli met v-Bar en MKS heckservo



    succes, en ik hoop meer te horen.

    Groet
    Uwe
     
    robbedoes vindt dit leuk.
  3. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Thanks voor de reaktie Uwe ! Mijn probleem is dat je zowel op de pc als in de zender de gain voor de gyro moet instellen, en ik weet me daar niet goed weg mee, hij hoovert redelijk stabiel maar als er wind op komt heb ik tailwag.... ps iemand heeft me de vbar clone kbar van banggood aangeraden, iemand ervaringen hiermee?
    Ps de tail servo is een savox SH-8252MG
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    1 ding tegelijk.
    Wat je eerst moet doen, is uitzoeken of de gain via je zender, of via pc wordt geregeld.
    Kortweg, als je iets veranderd in je zender, veranderd het gedrag van de staart dan ook?

    Sommige stabilisatiesystemen vereisen dat je de gyro via pc instelt.
    Sommige via pc.
    En sommige moet je even vertellen dat je het via de zender doet.


    Daarnaast.
    Een 250 is vrij kritisch op de staart..
    vrij erg zelfs
    Je zal misschien rekening moeten houden met het feit dat het nooit een volle 10 wordt..
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    1) de servo moet eigenlijk goed zijn
    2) kbar als v-Bar clone werkt wel
    3) je moet in de fbl unit de juiste servo instellen met HZ, ųs, enzv.
    4) in de fbl unit kies je voor gain instellen via de TX en dat doe je dan ook,
    normaal heb je 0-50 gain Rate mode en 50-100 HH Mode, tenminste bij Futaba f7c, bij andere zenders kijk je in de handleiding.
    5) met goede onderdelen krijg je hem wel op 99 %
    suc6
    Uwe
     
  6. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Bedankt voor de info mensen, gain blijkt idd alleen instelbaar via de PC, heb hem laten zakken tot 59 (stond op 70) en de staart is een stuk beter nu, top!
    Heb vroeger eigenlijk alleen BNF Blade heli's gehad dus totaal geen ervaring met zelf de waardes uitzoeken, maar eigenlijk vind ik het bouwen en instellen net zo leuk als het vliegen ermee...
    De Trex 250 heb ik nu tweedehands gekocht en ik denk dat de bouwer een foutje heeft gemaakt in de draaizin van de tail rotor, bij alle heli's die ik al heb gehad was het zo dat als ik achter de heli stond de draaizin van de tailrotor naar voor was, bij de Trex draait de staartrotor naar achter... even zien uit te zoeken of dit zo hoort bij dit toestel...
    Ik ben nu begonnen met het bouwen van een Assault 450, ik weet dat dit een heel goedkoop toestel is en verwacht dus ook geen wonderen, maar ik hoop er toch een vliegbaar toestel aan over te houden :)
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. de heckrotor draait aan de onderkant naar voren !
     
  8. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Begrijp het niet goed, als je achter de heli staat, draait ie dan naar voor (van je weg) of naar achter (naar je toe) ?
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Tja. Dan weet je nog niet wat hij doet.
    Onderkant blad, of bovenkant?

    Het opgaande blad hoort richting de rotor te gaan.
    Als het goed is, gaat het blad het dichtst bij de rotor omhoog.
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    upload_2017-2-12_22-36-15.jpeg

    zo kijk Je op de heckrotor, dan draaiT die links om, dus de onderkant beweegt naar voren !
     
  11. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Ok, begrepen...:koud:
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  12. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Heb het tarot systeem helaas niet goed gekregen... Ben er mee bij iemand geweest die al jaren vliegt en ook die kreeg hem niet getemd. Hij had zijn 250 net gecrashed en wou de mijne over nemen voor stukken, maar daarmee had ik nog geen goed vliegend heli'tje. Toen bood hij mij aan om de mijne te ruilen met een 250 met flybar en een doos propvol reserve onderdelen zoals flybar koppen en dergelijke, hij heeft hem netjes rustig ingesteld voor mij en ik moet zeggen hij vliegt zalig. Ik weet dat dit voor velen misschien een rare ruil is maar ik ben heel tevreden met mijn flybar exemplaartje nu :thumbsup:
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... die T Rex 250 met flybar vloog ook bij mij goed, niks mis mee, voor deze tijd, 5 jaar geleden of nog meer ...
     
  14. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Ben aan het overwegen om mij een Blade 230s aan te schaffen om op een wat "veiligere" manier hoover figuren en dergelijke in te oefenen, maar de reviews ervan zijn nogal uiteenlopend...
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... da moet ik zeker geen commentaar op geven !!!
    (zie ook eerdere post's van mij)

    ... een SIM bespaard je ook 'n paar centjes,
    iig meer dan de SIM kost !

    veel plezier verder,

    Uwe
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    punt met kleine heli's.. Het is nogal specifiek wie je een mening vraagt.
    iemand die met name 600 of 700 heli's vliegt, zal niet snel onder de indruk zijn. en zal vlot negatief zijn.
    Iemand die alleen kleinere heli's vliegt, is vlot positief.

    immers, groter is vaak stabieler en prettiger vliegen.

    als je het puur om de "safe"optie gaat, wordt het lastig.
    hooverfiguren doe je toch vaak dichter bij de grond. altijd de vraag of de computer de heli snel genoeg onder controle heeft.
    beter is om de heli niet te veel vrijheid te geven.
    stel bij jezelf gewoon in, dat als hij meer dan een halve meter van koers gaat, je hem terughaald en opnieuw begint.
    dan voorkom je grote afwijking, hard vliegend de grond in.
    zeker die kleintjes moet je ook in de buurt houden ivm zicht..
    Ik persoonlijk heb het iig niet op allerlei electronische engeltjes.
    je kunt beter zorgen dat je ze niet nodig hebt

    Je hebt ook de align 250, vele clones... maar de 250 maat is het voor veel mensen gewoon net niet.
    een 450 vliegt daarentegen vele malen strakker, netter, beter te doseren en heeft minder vervelende nukken tijdens het vliegen.
    daarnaast is dat een maat die eigenlijk altijd wel kan vliegen. tot windkracht 3 gaat makkelijk.. hoger ook, maar dan heb je wat meer ervaring nodig.
    en je hebt natuurlijk wel wat ruimte nodig.. maar dat heb je met een 250 ook..
     

Deel Deze Pagina