Productaankondiging Tatra 813 van Cross-RC 1:12

Die Cross RC zijn mooie dingen, ook om te bouwen. Al eens een 6x6 gemaakt maar helaas moeten verkopen.

Dat is een geweldig mooi model; ook technisch helemaal conform het origineel, hoe buitenissig dit ook was, met name qua aandrijving.
Maar wie gaat dit kopen voor een dergelijke prijs?

Cor

Ja die Tatra’s zijn machtige dingen, zeker in het echt. De speciale assen met centrale scharnierende differentiëlen wordt nog steeds toegepast. Onlangs stond er een nieuwe Phoenix bij ons in de wijk en deze heb ik uitvoerig bekeken, want de supersingle banden voor en achter geven een brede doorkijk onder de wagen door. Het unieke Tatra chassis zit hier ook onder.

Dit model is stevig aan de prijs, maar ik vind het vooral een interessant model. Tsjechische modelbouwers hebben deze en nieuwere modellen ook helemaal zelf gebouwd, knap en haalbaar. Daar zijn veel video’s van te vinden, maar dat dit nu commercieel op de markt wordt gebracht is wel mooi. Het crawlen en trail rijden is wel populair, daar zal dit wel op inspelen.

Ik denk dat dit hele concept weing bekend is , ook onder de truckers, maar als je interesse hebt is er heel veel over te vinden.
Alleen, die 'differentieels' zijn niet wat het lijkt, want die zitten er niet in. Wèl is er een interaxle differential ingebouwd dat verdeelt over de assen, maar zit, zoals gebruikelijk, er achter aan gebouwd, en is een veel voorkomend concept, qua opbouw. In de Tatra uitvoering is dat niet te zien want daar zit het in de chassisbuis. hier een voorbeeld van hoe het in elkaar steekt:
https://grabcad.com/library/differential-heavy-trucks-independent-suspension-axles-tatra-concept-1

Cor

Hallo Cor,

Ik ken de Tatra vooral van de Tatra 6 x 6 kiepwagen uit de jaren 60 en begin 70 jaren van de vorige eeuw.
Ik vond het een vreemd gezicht als de Tatra kiepwagen leeg was, dat de assen/wielen/banden aan de onderkant naar binnen stonden.
Als de Tatra kiepwagen geladen was stonden de assen/wielen/banden weer recht.

Ik denk inderdaad dat voor de jongeren onder ons deze Tatra kiepwagen niet kennen.
Ik heb er ooit eens ingezeten, niet zelf in gereden, mee gereden.
Wat een lawaaischoppers waren dat zeg !
Wat een spartaanse cabine zeg, geen enkel comfort.
Wel een echt werkpaard.
Volgens mij stonden er 8 cilinders in lijn luchtgekoelde motoren in ?
Maar zeker weten doe ik dit niet.
Maar het kan zo maar zijn dat er een 6 cilinder in lijn in stond.

(zie rode cirkels de assen/wielen/banden staan duidelijk zichtbaar aan de onderkant naar binnen.
TATRA KIEPWGEN 6 x 6.jpg

TATRA KIEPWGEN 6 x 6.01.jpg

Precies Pieter, veel kabaal en geen gezicht, die assen!
De firma waar ik destijds werkte importeerde ook een Oost Duitse dragline, met daarin een enorme 6 cilinder lijn motor, lucht gekoeld; ontwerp 'gestolen' van Deutz; alleen ze hadden daar niet de technologie om goede afdichtingen te maken, en die motoren lekten dus behoorlijk, met name in de geleidingsbussen van de klepstoters; kan je nagaan wat dat betekende: in een luchtgekoelde motor. De machinekamer was helemaal zwart en zo smerig heb je het nooit gezien.
Ik weet niet wat voor motoren er in die Tatra's stonden.....maar dat zouden best van die Schönebeck motoren geweest kunnen zijn, zoveel motoren fabrikanten waren er daar toen toch ook weer niet in het Oostblok.

Hallo Cor,

Volgens mij stonden, wat ik kan mij herinneren, in licentie gebouwde het oude type luchtgekoelde Deutz motoren in de Tatra kiepwagens.
Dus ik denk dat het dan toch luchtgekoelde 6 cilinder in lijn motoren waren, in plaats van een luchtgekoelde 8 cilinder in lijn motoren, zoals ik eerder schreef.
Volgens mij heeft Deutz alleen maar luchtgekoelde 1, 2, 3, 4, 5 en 6 cilinders in lijn gemaakt en geen 8 cilinders ?
Het is ook al zolang geleden, toen was ik nog jong en eigenlijk niet geïnteresseerd in Deutz.

Ik ben al sinds 1956 besmet met het Volvo virus, dit is ongeneselijk. :) :yes:

Ik ben er niet zeker van maar volgens mij bouwt Tatra de motoren zelf. Dat dit in licentie gebouwde motoren zijn zou best eens kunnen. De vrachtwagens van de grote Europese fabrikanten begonnen ook pas in de jaren 70 luxer te worden, waren daarvoor ook spartaans.

Zelf ben ik een product van de jaren 70 en opgegroeid in de jaren 80 met bijvoorbeeld de bedrijfswagenRAI, trucks van dit tijdperk, zoals de DAF 2800/3600 en de Mercedes NG/SK generatie zeggen mij het meeste. Merken als Magirus, Saviem, Pegaso, Steyr en FTF bestonden toen nog, maar Mack stond ook op de RAI.

Ik ben twee keer in Tsjechië op vakantie geweest en daar kom je oude trucks nog veel tegen. Wordt ook rap minder maar een oude Tatra of Praha is nog geen uitzondering. Dat die oude spartaanse techniek dan wel degelijk en betrouwbaar is blijkt wel, dat een hedendaagse chauffeur daar niet meer in wil rijden is natuurlijk ook wel te begrijpen.

De vrachtwagens van de grote Europese fabrikanten begonnen ook pas in de jaren 70 luxer te worden, waren daarvoor ook spartaans.

Nog even Off topic :

Hallo William,

Nou, dat ben ik niet helemaal met jou eens.
De Tatra's hadden geen stuurbekrachtiging, kijk maar een hoe groot het stuur is/was in deze Tatra.
De Tatra trucks zijn tot ver in de jaren 70 en begin jaren 80 spartaans gebleven, zoals alle Oostblok trucks.
Ik heb vanaf 1966 toen ook al als invalchauffeur, eerst in een Volvo 495 6 x 4 torpedo gereden (240 pk), met slaapcabine
Hier zat al stuurbekrachtiging op en vol-lucht remmen en een geveerde chauffeursstoel,
Daarna met een Volvo N 88 6 x 4 torpedo gereden met slaapcabine, (vanaf 1969) die waren voor die tijd behoorlijk luxueus, alles er op en aan, wat een chauffeur in die tijd nodig had.
Volvo had al vanaf 1962 stuurbekrachtiging, op de Volvo Viking (115 of 125 pk)en de Volvo Titan (150 PK) dit was wel een optie, niet standaard.
Volvo en Scania waren hun tijd al ver vooruit op de andere Europese merken, zoals MB, MAN, DAF. Magirus Deutz en Henschel.
In 1971 voor het eerst in een frontstuur truck gereden, Volvo F 88, later in de F 89.
Dit waren voor die tijd best luxe trucks, zoals de Scania LB 75 en LB 76

Back