TB6560 - PCNC hulp gezocht

Discussie in 'CNC' gestart door Benny Wachtelaer, 24 nov 2013.

  1. Beste collega's,

    graag had ik indien mogelijk wat hulp kunnen gebruiken.
    Even kort geschetst,
    Ik heb nml een Haase proficut2000 (al ruim 10 jaar) ongelukkiglijk blijkt de driver het begeven te hebben?! Enfin, had nog zeer weinig kracht en kon dus niet meer frezen.
    Bij deze heb ik het gewaagd om een alombekende TB6560 3as te bestellen, valt van niet hoog dus het proberen waard.
    Nu, zou ik heel graag willen verder frezen met PCNC (dos) gezien mijn freesfiles .plt en anders in Mach3 de files zal moeten bewerken naar een NC file. Nu, heb bij wijze van test toch maar eens geprobeert in Mach3 en het een een ander in beweging gekregen, los van veel te veel parameters, kreeg ik het zo niet warm van de software, waarschijnlijk omdat ik vastgebeten zit in PCNC, zit in de vingers en wel er dus graag mee door.

    MAAR, heb nu alle pinaanwijzingen gerespecteerd van het oude bordje en de (onlogische) aansluiting maar uitgevoerd op het TB bordje. zover heb ik een connectie met de software. In tegenstelling met Mach3 brannen nu alle X-Y-Z ledjes en knipperen lichtjes wanneer ik manuele movement maak. Bij Mach3 branden de ledjes pas als de motors draaiden. Bij deze zit ik zo vast als iets. ik hoor wel de relaitjes klikken als ik de stekker vewijder. (heb geen paralle stekker aangesloten , maar gewoon JST connectors aan gesoldeerd) kwestie om een beetje te kunnen spelen. Nu luidt mijn vraag, heeft iemand reeds ervaring met de TB6560 en PCNC (dos) ? Indien zo hoor ik het zeer graag. Voorlopig ligt de boel stil, dus alle hulp is welkom, waarvoor dank op voorhand !

    Benny
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2013
  2. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    PLT is een plotterfile, die geeft allen maar aan pen down en pen up, m.a.w je hebt er niets aan omdat deze extensie alleen voor plotters wordt gebruikt en eigenlijk niet voor en cnc machine is bedoeld, probeer het eens te openen met BOcnc
    ( Produkte )
    daarmee kun je de freeslijnen er in zetten en dan omzetten naar nc bestand, is je plt tekening al voorbereid op freeslijnen dan moet je je diameter van je frees op 0 zetten dan pakt hij je reeds getekende lijnen, ik weet niet of het lukt maar BOcnc is gratis en geen reclame, is gewoon een heel makkelijk en handig programma even leren hoe het werkt en je wilt niets anders meer bruggetjes, freeslijnen, links om frezen rechtsom frezen alles is met een muisklik te doen. sucses
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Hallo Benny,

    Ik heb hetzelfde bordje op mijn machine. Maar gebruik geen PCNC.
    Bij die van mij kwam geen handleiding. Via google kwam ik de volgende link tegen over het bordje. Veel en mooi omschreven informatie. Of er iets over PCNC staat weet ik niet, maar mogelijk staat er nog informatie die kan helpen.

    Wire Steppers

    Nog als tip. Die van mij had standaard een ventilator op de koelrib gemonteerd. De link die jij geeft, heeft dit niet. Mocht jouw bordje dit toch wel hebben. Kijk of je de voeding niet van het bordje kan nemen, maar van een externe voeding. De spanning voor de ventilator wordt door het bordje omgevormd, dit levert extra warmte op. Ik had zo af en toe last, dat er een stap miste. Na afkoppelen van deze ventilator, is dit tot op heden niet meer voor gekomen.
     
  4. Dank u Jan en sorry voor de late reactie. Ja hoor heb Bocnc, maak daar mee al jaren makkelijk mijn plt files mee, zou niks anders willen ;-) nu, wel een goede tip om de files om te zetten naar NC, had zover nog niet gedacht, thanks ! Als ik het driver bordje afgesteld krijg met PCNC zou ik een gat in de lucht springen, wil massa's frezen en boel ligt plat ;-(

    greetz,
    Benny
     
  5. Hallo Hoeby,

    dank u wel voor de link, zal zeer hulpzaam zijn. Moet zeggen dat de tekenaar serieus wat werk ingestoken heeft, amaai. De ventilator hou ik zeker in rekening mocht ik problemen ondervinden. Ja hoor het is hetzelfde bordje als in je link met ventilator dus. Mag ik vragen met welke software jij je machine stuurt? Groeten, Benny
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2013
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Hallo Benny,

    Om te kaart aan te sturen, gebruik ik mach3.
    Ben ik zeer tevreden over. Maar moet ook bekennen, dat ik nog geen andere programma's heb gebruikt.
     
  7. Thanks, Mach3 werd inderdaad meegeleverd bij de driver. Man, maar parameters,....
    Heb ook een test gedaan , werkt inderdaad, al begon mijn Z-motor het geweldig warm te krijgen,... waarschijnlijk weer een parameter ?!

    greetz
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ga hier rondneuzen of vragen.
     
  9. jip, bedankt voor de tip ;-)
     
  10. Heren,

    heb bordje in gang gekregen ;-)
    bloed zweet en tranen geloof me, wel met mach3, PCNC werkt blijkbaar op een ander principe waar het tochiba bordje nog een 'enable' functie vraagt, wat niet te vinden is in PCNC.
    Enfin, tot zover
    Doch allemaal bedankt voor jullie hulp !

    Beste groeten en een prettig eindejaar !

    Benny
     
  11. Dag Jan,
    heb zoals eerder vermeld al wat gebruik gemaakt van BCNC, nooit bij stil gestaan bij NC files altijd .PLT files gebruikt. Heb net eens uitgezocht of ik een NC code kon halen uit een PLT, maar helaas ;-( efkes verder zoeken op het. Even ter info. Groetjes Benny
     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Hallo Benny,

    Ik gebruik hetzelfde bordje als jouw.
    Nu wil ik de een toolsetter maken, waarmee je Z-as op 0 gezet wordt als je de frees gewisseld hebt. Maar zover als ik heb kunnen ontdekken, zit er op het TB6560 bordje geen standaard aansluiting hiervoor.

    Doe jij hier iets mee, en hoe heb je dit gerealiseerd?

    Ik heb wel wat google gedaan. Er zijn wel mogelijkheden, maar die gaan buiten het bordje om. Dan moet je pinnetje 15 van de parallelle poort koppelen aan de GND. Deze moet je dan in Mach3 instellen als input. Vervolgens een script invoeren en dan zou het moeten werken. Als dit de enige optie is met deze kaart, dan moet ik wel een optocoupler maken voor er tussen. Zodat je parallelle beschermt blijft voor externe spanningen.
    [​IMG]
     
  13. Hallo, nee ik gebruik geen toolreference, ik heb het ook niet echt nodig. Ik vertrek altijd gerefereerd naar bovenkant van materiaal en ook voor toolwissels indien nodig. Kan nog komen daar ik aan het experimenteren ben in 2.5d frezen, zou graag mijn eigen zweverrompen frezen als model om late mallen te trekken. Greetz,
    Benny
     
  14. Settings MACH 3 - TB6560 Haase portaalfrees Cut2000pro
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina