Te hoog voltage bij opladen Lipo?

• Topicstarter Topicstarter Victor93
  • Startdatum Startdatum
V

Victor93

Guest
Hallo,

Ik ben nog vrij onbekend met Lipo accu's. Ik heb een 3 cellen (11,1V), 2200mAh, 22C pack voor mijn heli.
Als ik deze op wil laden met een Ultramat 16 geeft deze aan dat het voltage (rechtsonder in het schermpje) stijgt tot 16,8 volt (volgens mij behoorlijk wat te veel). Hij begon bij c.a. 9 volt en steeg binnen 2 minuten naar de 16,8. Ik heb toen het laden maar gestopt.

Volgens mij waren de instellingen van de lader verder wel goed. Ik probeerde het laden met het "Lipo manual program" op 1C met gewoon 2200 mAh als capaciteit. Hij vroeg niet om het aantal cellen in te voeren, dit doet hij als het goed is automatisch. Ik gebruikte btw ook de balancer aansluiting.

Heeft iemand enig idee of ik iets fout doe?

Groeten,
Victor

Bij het laden van een Li-Po met drie cellen mag de spanning nooit maar dan ook nooit boven de 12.6 Volt uit komen. Als dit toch gebeurt is er iets mis. Mogelijk een onjuiste instelling. Daarom de volgende vragen:

1. Is het Li-Po laadprogramma gekozen.

2. Is het juiste cellenaantal, in dit geval 3, ingesteld.

De handleiding geeft de nodige informatie over het juiste gebruik van de lader.

Ja, ik heb inderdaad voor het Lipo laadprogramma gekozen. De lader vroeg niet specifiek om een cellenaantal en er was ook geen mogelijkheid deze in te voeren. De gebruiksaanwijzing gaf aan dat dit pas nodig is vanaf 3 cellen...

Wat ik net bedacht: Moet eerst het laadprogramma ingesteld worden en daarna pas de accu aan de lader gekoppeld worden of moet ik eerst de accu met balancer aankoppelen en vervolgens het laadprogramma instellen? Misschien heeft het hier iets mee te maken?

Bedankt!

Ik zal het nog eens proberen. M'n accu heeft het volgens mij gewoon overleeft:D

Volgens mij werkt ie goed nu!

Het heeft inderdaad te maken met het feit dat ik eerst de batterij aankoppelde en vervolgens het laadprogramma koos.

Ik heb het nu als volgt gedaan (misschien handig voor mensen die heel misschien hetzelfde probleem hebben;)):
1. Laadprogramma kiezen en laadstroom instellen
2. Accu aansluiten zonder balancer en daarna 2 sec. de enter-toets ingedrukt houden.
3. cellenaantal invoeren
4. Balancer aansluiten en op enter drukken
5. Het laadproces begint.

Victor

Nog een vraagje van mij?
Moet je nu dan iedere keer je lader opnieuw eerst instellen?
Of blijft het nu wel geprogrammeerd staan?

Wil weer gaan vliegen maar accu’s zijn waarschijnlijk allemaal dood.
Ik heb het dan over nicad cellen de ouderwetse die uit de roulatie zouden gehaald worden.
Ook heb ik van die nieuwe cellen maar daar past mijn ouderwetse lader ijgenlijk weer niet zo goed op.
Dus hier aan het rond lezen, ervaring opdoen, kijken wat ik strakjes ga doen om mijn Easy star weer de lucht in te krijgen en ook te gaan kijken voor zelfbouw tuigje met rolroer.

Vr Gr Rob

Sommige laders hebben geheugenplaatsen waar instellingen van de diverse laadprogramma's opgeslagen kunnen worden. Als cellen voledig "dood" zijn krijg je die nooit meer zoals ze ooit waren. Ze zijn eigenlijk rijp voor het chemisch afval.

Wat bedoel je met "van die nieuwe cellen"???

Back