Te lage snelheid met MM2001 driverboard cnc snijmachine

De stappenmotoren van mijn cnc snijmachine worden aangestuurd door een MM2001 driver print.
Op zich werkt de machine goed, echter de snij snelheid is aan de lage kant waardoor bij het kleinste profiel eerder kans op inbranding is. De snelheid moet dus omhoog.
Als ik 2 motoren aanstuur is de maximale snelheid 2,5mm/sec. Als ik een hogere snelheid ingeef gaan de motoren brommen en draaien ongecontroleerd. Maar wanneer ik de overige 2 motoren afkoppel blijkt de maximale snelheid nu 3,3mm/sec. te zijn.
De motoren blijken elkaar dus te beïnvloeden!

Kan iemand hier de oorzaak en een oplossing van aangeven?

Uiteindelijk zou ik graag een snelheid van 5mm/sec of hoger willen halen.
In de tekening is het gedeelte van de driverboard te zien wat de motoren aanstuurt.

mm2001part.jpg

De volledige info van de driverboard is hier te vinden: GMFC - more than 10 years of leading experience in foam cutting

Op J1 is de 5V voedinspanning voor de stappenmotoren aangesloten, de driver is een ULN2803 transistor die door de processor op de driver wordt aangestuurd.

Groet,
Geert

1. 5V is niet veel. Wat kunnen de steppers max verduren?
2. Stroomtekort? Bij hogere snelheid trekken de motoren meer stroom, maar die kan of door de voeding, of door de driver niet geleverd worden.

Hi Geert,

Ik heb dezelfde software van gmfc en zo te zien dezelfde driver en wellicht ook n vergelijkwaardig board. Ik kan sneller snijden, maar kom nooit boven de 3,5 omdat de resultaten me dan tegenvallen. Je conclusie dat de snelheid omhoog moet om het wegbranden te voorkomen is gedeeltelijk correct. Je kan de snelheid omhoog brengen of de temperatuur omlaag brengen. Ik werk niet automatisch temperatuur geregeld, om de een of andere domme rede vind ik dat prettiger.

Ik denk dat je setup ergens niet klopt in je tafel, je snelheid zou hoger moeten kunnen zijn. Heb je gekeken naar de spoed van je draad van je spindels ?.

Laatst bewerkt:
Heb ik ook gehad met mijn cnc frees. UIteindelijk heb ik de maximale snelheid er uit kunnen halen door de spanning op de motoren maximaliseren.

Let dan wel even op de maximale spanningen en stromen van motor en regelaar.

Er zijn nog wel een paar ander methoden om er meer snelheid in te krijgen, maar dat heb ik verder nooit uitgeprobeerd.

Werner

Je snelheid kan je verhogen door een trapeziumdraad spindel te gebruiken maar makkelijker is om de spanning van de stappenmotoren te verhogen naar 12 Volt, dat gaat prima.
Ik heb vroeger ook een paar MM2001 bordjes gebouwd, nadeel is dat hij slechts 0,5 A aan kan sturen.
Ik heb het printje van Fredmens opgebouwd, dat kan een ampere of 5A aan/
Maar de MM2001 funktioneert op zich prima, als je grotere motoren wilt kan je er een booster bijbouwen.
Dus... op naar 12 Volt en een beetje met de instellingen in de software spelen en dan loopt hij mooi rond.

Succes,

Gert-Jan

Nog het een en ander gecontroleerd:

@ Prop-er
1 De voedingsspanning voor de stappenmotoren zijn 5,3 V bij 0.75 A.
2 Een stroom tekort heb ik niet, ik maak gebruik van een regelbare geschakelde voeding die 15 A aan kan.

vexta.jpg

@fredmens
Met de setup zit het volgens mij wel goed, het resultaat van de gesneden profielen is exact wat ik er van verwacht.

Overstappen van een m6 spindel naar een trapezium spindel zou een optie zijn.

Maar als ik 2 motoren afkoppel , kan ik de timing tussen de pulsen van de overige 2 motoren wel terugzetten van 2msec naar 1,5msec waardoor er wel een hogere snelheid haalbaar is!

Voor de rest heb ik nog een meting gedaan om het stroomverbruik te meten:

Verbruik met 1 motor: 1,9A bij 4,8V
Verbruik bij 2 motoren: 1,65 A bij 4,8V
Verbruik bij 4 motoren: 1.08 A bij 4,9 V

Door meer motoren aan te sturen gaat het stroomverbruik omlaag! Dit lijkt me meer op een meetfout in de multimeter.

Leesvoer:

Schrittmotoren - RN-Wissen

Ik weet het niet zeker, maar iets zegt me dat je toch naar een hoger voltage moet ivm een te hoge weerstand over je motoren samen! Kun je er bij wijze van proef eens kort 12V op zetten? Zolang de boel niet bloedheet wordt, is er niets aan de hand.

Zet er maar gewoon 12 V op, de motoren zijn stappenmotoren, ze krijgen geen continu spanning maar worden gestuurd door pulsen (stappen).
Mijn motoren waren ook 5V en die liepen perfect op 12V, en 12V motoren liepen perfect op 28 Volt.
Je kan de pulstijd dan verkleinen waardoor de motoren ook weer sneller gaan lopen.

GJ

Niet altijd vanzelfsprekend. Mijn 24V stappers worden op 32V uiteindelijk te warm. (>60°C)
Dit gaat echter heel geleidelijk, en zoals gezegd, als proef prima te doen.

als de driver een hogere spaning aan kan is het geen probleem .
voor de motoren maakt het niet uit die kunnen het met gemak aan.
hoe hoger de spaning hoe sneller ze kunnen draaien.
de stroom mag zeker niet hoger worden want dan verbrand de spoel.

kwa bestuuring is deze set meschien wel interesant.
de regelaars zijn in stelbaar tot 2 amp en max 35 volt.
er zitten ook al een bestuuring op voor de snij draad.

zie link.
http://reprapworld.com/?products_details&products_id=53&cPath=1591_1609

4 in een drives.
http://www.robotshop.com/ca/quadstepper-4-stepper-motor-driver-board.html

Laatst bewerkt:
ze krijgen geen continu spanning maar worden gestuurd door pulsen (stappen).
GJ

Dat kan, maar is meestal niet het geval. Bij mijn drivers word de stappenmmotor op spanning gehouden. Zo staat de cnc frees op de rem zeg maar. Zeker als er microstepping word toegepast, dan kan het niet anders.

Werner

Wat een goede reacties zeg!

Net nog de mogelijkheid gehad om nog even een test run te maken.
Omdat de driverboard geen pwm control heeft heb ik destijds de spanning op 5 volt gezet wat ook op de stappenmotoren weergegeven staat.

De voedingsspanning is inmiddels opgeschroefd naar 11 V.
De gemeten stroom is 2,2A

Resultaat: De machine kan nu 4 keer zo snel!!

Om de houdstroom te beperken zou ik de maximale stroom op de voeding terug kunnen schroeven, misschien worden de motoren niet warm en is dit niet nodig, maar dit zou ik morgen proefondervindelijk uit moeten zoeken.

De software versie op de driverboard is volgens mij mm2001_51
De print heeft in ieder geval de mogelijkheid om half step uit te sturen.

Maar wanneer ik de overige 2 motoren afkoppel blijkt de maximale snelheid nu 3,3mm/sec. te zijn.
De motoren blijken elkaar dus te beïnvloeden!

Ik zie op de foto die je heb geplaatst dat je waarschijnlijk geen afgeschermde kabels gebruikt. Dit kan een hoop interferentie veroorzaken.

Cor

die 2,2 amp is veelste hoog motoren kunen 0.75 am hebben je moet drives hebben die je kunt beperken zo als de pololu drives.

je vermogen is nu 3x te hoog.
11x2,2=22 wat.
11x0.75=8.25 wat.

Ik vermoed dat dit de stroomsterkte vanaf de voeding is?
Wordt dus nog verdeeld over de 4 stappers, en is dan dik in orde.

Afgeschermde kabels is wel aan te bevelen.

Ik snap niet hoe je 2,2 A kan trekken als de ULN2803 drivers maar 500 mA kunnen leveren.
Bij mij fikte de boel af als ik meer dan 1A trok.
Denk dat er een meetfout is.

Edit.. ik zie dat iemand hierboven met een logische verklaring komt.

GJ

De duurtest... met de nadruk op duur.

Na 5 min continue op vol speed ( 5mm/sec ) hield de machine ermee op.
Je kunt nu het typenummer van de driver op mijn vinger aflezen als gevolg toen ik even wilde voelen of de driver warm was.

Tot overmaat van de ramp bij het uitnemen van de drivers van de trok ik ook nog 2 ic voetjes kapot.... Dat was weer een ritje naar de elektronica boer.

Aangezien er op de ingang nog een grote condensator gemonteerd zit zal de eerder gemeten stroom door de stappenmotor wel niet kloppen. Voor de rest kan de ULN2803 driver 50 Volt aan en per uitgang 500mA. Per fase worden er 2 uitgangen parallel geschakeld waardoor de belasting op mag lopen tot 1A.

De afscherming voor de X-assen zijn inderdaad niet aangesloten. De kabels voor de Y-assen hebben helemaal geen afscherming. Ik had gehoopt dat dit niet zo'n vaart zou lopen.

Kortom:
De motoren kunnen het wel aan maar het MM2001 bordje nog niet.
Suggesties?

Back