Te lage spanning op Kokam

Na een winterslaap van +- 5 jaar terug begonnen met modelbouw. Voor een Parkflyer heb ik een 3S pack nodig. Ik had nog een 2S pack liggen (gebruikt) en een ongebruikte (nieuw in verpakking) Kokam 1500 mAh-cel. Nadat ik de cel erbij gesoldeerd had en een balanceerstekker toevoegde bleek dat het pack maar +- 9,5 Volt heeft en de nieuwe Kokam-cel zelfs maar +- 1.8 volt. Moet ik ervan uitgaan dat die cel kapot gegaan is door te ontladen terwijl ze in de verpakking zat?

Ik heb geprobeerd ze met een Shulze 330-6 lader apart op te laden (gezamenlijk lukt niet) en de lader weigert ze te laden omdat hij het zaakje niet vertrouwt (hij denkt dat ik het cellental verkeerd ingeef) ...

a) moet ik die cel gewoonweg vergeten?
b) kan ik ze op één of andere manier toch geforceerd laden (a la limite gewoon rechtstreeks aan een lader Robbe 5R die bijv. 500 mAh geeft en bij bijv. 3 volt nog eens proberen ze te laden aan de schulze?

Als deze accu's zolang stilliggen heb ik al mijn twijfels of zo zowiezo nog bruikbaar zijn :( Maar wat er nu gebeurd is dat je lader gewoon (uit veiligheid) weigert om te beginnen met laden. Wat in dit soort gevallen vaak gedaan wordt is, zoals je zelf al suggereerde, om ze met een lage laadstroom op die 3 volt te brengen. Je kunt dit alleen beter even buiten doen ivm. het verhoogde risico van problemen. Met een laadstroom van 150 á 200 ma en om de 5 minuten even spanning meten moet dit wel gaan. Ben alleen wel benieuwd of ze na deze actie nog wat vermogen willen leveren.

Combineren van gebruikte- en ongebruikte cellen is niet raadzaam omdat de eigenschappen van de cellen anders zijn (geworden).

Ook 5 jaar ongebruikt laten liggen komt de kwaliteit zeker niet ten goede. Het beste is deze cellen niet meer te gebruiken en nieuwe te kopen.

Laden wordt gedaan met stroom en de waarde daarvan wordt uitgedrukt in Ampere of de 1000 maal kleinere waarde milliAmpere. De waarde van 500 mAh die je gebruikt is een capaciteitsaanduiding en geen stroomsterkteaanduiding.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben gestart met de cel met 100 mAh op te laden met het Nicad programma. Voor alle zekerheid enkel als ik zelf in de buurt ben en met het pack in twee pyrex-kommen. Benieuwd of het lukt...

Ik heb ook een balancer. Mag ik zodra ik terug contact heb (de Schulze breekt niet meer af omwille van 'te weinig cellen') meteen aan de equaliser en gaat die dan z'n plan trekken om de cellen gelijk te trekken. Het is een equaliser van Robbe...

Misschien nog even meegeven dat het pack van 2 cellen ook amper een vijftal laadcycli gehad heeft zo'n 5 jaar geleden...

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben gestart met de cel met 100 mAh op te laden met het Nicad programma.

Toch is lezen en begrijpen niet je sterkste kant. Je gebruikt natuurkundige grootheden volkomen verkeerd. Je gaat toch ook niet naar de winkel om 6 kilometer aardappelen te kopen...

Heb het eens geprobeerd met 100mA. (Je hebt natuurlijk gelijk ivm mAh en mA) ...

Cellen zitten nu op 3.95, 3.96 en 3.99 Volt. Nu ga ik ze eens een paar keer als groep cyclen en zien wat dat geeft. Eerst een keer met balancer ertussen, daarna zonder en achteraf nameten of ze uit elkaar beginnen lopen...

Back