TE SNELLE SPIN-UP door Apollo 40A ESC in ZOOM-450 EP:

Ik vind BL motor in de ZOOM 450 EP erg snel opstarten, wat m.i. wellicht o.a. de bladen kan beschadigen. Wie wil er een kijkje nemen?
Zie hier een VIDEO.

In de handleiding staat zo'n beetje dat je niets aan de ESC kunt programmeren.

Bij voorbaat dank! :wink:

Indien het uberhaup mogelijk is om het te programeren, dan had protech op z'n minst toch wel dat ding op een soft start kunnen zetten toch? Heeft geen enkele zoom 450 gebruiker hier ervaringen mee? Is het veilig om je bladen erop te zetten? Superhard vastschroeven lijkt me ook niet echt een geweldig idee :P

Handleiding:

Deze Protech snelheidsregelaar is speciaal ontwikkeld voor gebruik in helicopters.
LiPo cutoff, automatische timing en snelheidsregeling zijn de voornaamste
kenmerken.
Functies:
-Batterijbescherming: De regelaar heeft een batterijbescherming systeem dat het cellenaantal
detecteert en het vermogen onderbreekt indien het voltage daalt ter bescherming
van LiPo batterij.
-Automatische motor timing: Dit systeem zal meer vermogen leveren ten koste van de
efficiëntie indien nodig. Wanneer minder vermogen nodig is, zal de motor met optimale timing
draaien. Deze vermogensregeling werkt als snelheidsregulator wanneer de gascurve
als een constante (vlakke) lijn wordt geprogrammeerd.
-Rem: Er kan gekozen worden tussen een vertraagde rem of geen rem.
-Temperatuur bescherming: Het vermogen zal wegvallen wanneer de temperatuur van
de componenten meer dan 120°C bereikt om deze te beschermen.
-De rem activeren (standaard programmatie is geen rem)
De regelaar wordt zo omgeschakeld tussen rem/geen rem:
• Plaats de gasstick in maximum gaspositie.
• Zet de zender aan.
• Zet de regelaar aan, de motor geeft een signaal ( - - - -).
• Plaats de gasstick in minimum gaspositie, de motor zal bevestigen met een
signaal (- - -).
• Zet de regelaar uit: de remfunctie is nu omgeschakeld en opgeslagen in de
micro-processor.

Joepie hoor...

OP het filmpje start je op zonder mainblades zie ik.
Als je de bladen erop hebt zitten zal die ook al wat trager op spinnen vanwege het gewicht.

Van het probleem dat jij aangeeft heb ik zelf geen last,maar mischien dat dat te maken heeft met andere zender (FF9)?
ALs gascurve in normaal mode gebruik ik gewoon lineair van 0 25 50 75 100 gaat prima hoor.

Groeten,
Marcel

Heb het ook met rotorbladen geprobeerd nadat ik heb gezien dat de bladen niks kunnen raken bij spin-up, ondanks de lengte. Dit ging wel, maar dit kan echt niet normaal zijn hoor... Veel te heftige start, wat niet goed voor de heli kan zijn, zeker niet met dit frame :S... Ik heb er overigens wel reinforcementplates op gezet, just in case. Overigens heb ik de 13T gear op de motor zitten ipv de voorgemonteerde 16T 3D gear. Kun je nagaan als die erop zit! Het moet m.i. gewoon rustig opstarten.

Ik heb ook een lineaire gascurve geprobeerd zoals jij omschreef, geen verschil. Die esc lijkt RUSTIG niet te kennen... Ik kan de ESC wel laten remmen, maar daar heb ik uiteraard geen klap aan.

Ik heb het ook op de forum van protech gepost: http://www.protech.be/forum/topic.asp?TID=335

Ik las dit ook op het forum (zie laatste post): http://www.protech.be/forum/topic.asp?TID=284

Ik heb ook de winkel hierover verteld, en ook zij nemen contact met protech op. Eens kijken of support daadwerkelijk een pluspunt is bij Protech.

Hoe dan ook, het valt wel weer tegen... Mijn "passed" RTF heli had ook een schroefje zo ver doorgedraaid zitten, dat het binnen in de "link-lus" (hoe dat ding ook heet) er doorheen kwam (bij staart servo). Ik heb het kunnen fixen maar goed...

Het ziet er verder gelukkig wel ok uit. Ik heb er even binnen wat mee gehovered om een idee te krijgen van de heli, en het zag er netjes uit. De gyro lijkt zijn werk prima te doen, maar dat valt nog te zien wanneer ik buiten snel verticaal ermee beweeg. Ik zal wanneer ik kan het e.e.a. posten over mijn vliegervaringen met deze heli.

Nou we hebben het antwoord van Protech binnen:
Onze speedcontrollers zijn niet uitgerust met een softstart, maar in de toekomst zal dit zeker wel het geval zijn.

Het ‘dubbel-klappen’ van de rotorbladen kan worden voorkomen door bij het opstarten minimaal gas te geven.
Het is WEL van belang dat de rotorbladen in lijn met elkaar staan!

Het dubbelklappen van de rotorbladen kan OOK worden voorkomen door er een deugdelijke ESC bij te doen! Ze geven wel duidelijk aan dit in de toekomst te doen, wat m.i. enigszins een fout toegeven lijkt... Sorry maar ik vind dit wel triest hoor, ik kan me niet voorstellen dat men in het jaar 2007 nog heli's maakt met dergelijke ESC's, waar nogwel op staat geschreven dat het speciaal voor heli's is. Zie ik dit verkeerd?

Hoe dan ook, de winkel begrijpt gelukkig mijn punt en is bereid de regelaar in te ruilen voor een geschiktere. Ik heb de ESC al terug gestuurd.

WIE KAN IJ ER EENTJE VOOR DE HELI AANBEVELEN? Waar moet ik op letten? Ik heb wel een budget he ;)
Bij voorbaat dank!

Ik vlieg voorlopig men mini Titan met een 2de hands standaard Align 25A regelaartje (overgenomen voor 25€, nieuwe 40€ ofzo) op 100% trottle en vlak, en dat gaat prima om het gewone vliegwerk mee te leren.

Ik heb net de Align BL35X ESC ontvangen ter vervanging, gratis! Netjes he? Ik krijg helaas pas maandag de zender, maar ik ben er erg blij mee.

TIP: ZOOM 450 EP AANSCHAFFEN? NEEM EEN ANDERE ESC DAN DE APOLLO 40A!

Back