Te weinig power?

Ik heb een tijd geleden mij taxi omgebouwd naar electro en vandaag was het hier de perfecte dag om hem eens uit te testen. Helaas ging het niet echt soepel en ging hij pas de lucht in na een meter of 15-20. Eenmaal in de lucht ging het ook niet erg snel en hing die echt tegen stallspeed aan.

Ik heb deze motor
9x5 graupner prop
3 cell lipo

De motor is volgens mij het probleem niet. Ik kan er eventueel een 4 cell lipo in hangen maar ik heb zelf het idee dat het de prop is. Van props heb ik weinig kaas gegeten maar iemand die er wel 'verstand' van had heeft me deze prop aan geraden.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen? En heeft een iets grotere prop erg veel invloed of moet ik kijken naar een andere spoed? Of is de optie om voor een 4cell te gaan veel beter?

Nee het is de normale Taxi, dus laat maar zeggen taxi '1'. Vliegklaar gewicht is ongeveer 1750 gram. RC-Mike, 11'' word wel wat krap en zou misschien net gaan, is een 10x9 ook goed want dat zou een stuk beter passen. Dit ivm de hoogte van het vliegtuig.

hoi
als ik de reviews lees zou ik zeggen een 11x7 prop erop daar vliegen ze ook op 4s mee dan kun je met 3s zeker de stap wagen;)
welke regelaar heb je erbij want je gaat zeker tegen de 30 amp trekken
en ga er maar van uit dat dat wel wat hoger zal uitkomen
zelf kwam ik met soortgelijke motor rond de 38amp en tijdens vliegen wordt dat vaak nog wel eens iets meer
dus ga zeker niet met een 30amp regelaar vliegen die zal je lekker gaan smeulen:confused:

succes
gr albert

Hm ok, dat is dan minder.

En de combinatie 10x9 met een 4 cell lipo ipv. een 3 cell zou dat werken?? Anders moet ik hem namelijk hoger van de grond afzetten.
Misschien handig als je uitlegt hoe je die berekening maakt ;) dat bespaart jouw werk en leert mij weer wat bij.

@Aws1
Ik heb een 60A regelaar van Turnigy dus dat moet ruim voldoende zijn lijkt mij. Ik had ook voor de 40A kunnen gaan maarja dan zit je maar weer net goed dus dan heb ik liever iets meer marge voor eventuele volgende vliegtuigen enzo. :D

Ik bereken niks, ik kijk onderaan het product bij hobby city, en ik gebruik een klein beetje gezond verstand :D

Om te beginnen lijkt een motor van 125 gr wat licht voor een model van 1700 gr. Vuistregel is 10 % van het modelgewicht voor de motor. Meestal zit je daar nog iets boven Jij zit daar onder.

Probeer een APC 11 X 7 eens. Als die te lang is ivm de grondspeling zouik hem toch monteren, met een handstart omhoog gaan, het model met motor uitproberen en voor de landing proberen de prop horizontaal te krijgen.

Als deze prop het model wel goed doet vliegen kun je het landingsgestel aanpassen (groter neuswiel).

groet,

Erik

Ik bereken niks, ik kijk onderaan het product bij hobby city, en ik gebruik een klein beetje gezond verstand :D

Als je de Ampere niet kan meten nutzt het gezonde verstand ook niet veel .

Als je niet weet wat de motor trekt weet je ook niet of de regelaar past en de lipo genoeg kan leveren .

Mvg Johan

Lijkt me toch handig als je de tip van Plotterwelt opvolgt.
Je kan absoluut niks als je geen meetgegevens hebt.
En die reviews slaan helemaal nergens op.
Mijn idee is dat de motor veel te klein is en een te hoog KV heeft.
Ik denk dat je hem met een 11x7 sloopt, je stroom wordt veel te hoog.
de 35 Ampere die ze opgeven is piekstroom, staat er ook bij (max load).
Dus je zal op een Ampere of 25 continu moeten komen, en dan bij een 4S (12,5 volt belast) kom je op zo'n 315 watt input, dat is bij een goede motor zo'n 250 watt output.
Veeeeel te weinig.

Je moet een motor zoeken die 45-50A kan hebben bij 4S en ongeveer 850 KV.
En daar dan een 10x8 of 11x7 op, dan moet het prima gaan.

Je regelaar moet dan een ampere of 60 kunnen leveren.

En zorg dat je kan meten, of kijk hoeveel er in je accu gaat na 1 minuut motorloop, dan weet je ook hoeveel stroom je trekt.
Zonder die gegevens wordt het een drama.

Gert-Jan

Laatst bewerkt:
Een 4cc tje weegt een goeie 250 gram.
tankje 50 en inhoud 150, ontvanger accu 60 dus daar was je al 510 voor kwijt. Zonde dat je de motor zo licht hebt gekozen.
4cc trekt iets van 1200 á 1400 gram weg met een 9x5apc.

Deze zou het nog wel mee moeten lukken.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-48-A 1100kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 $23.80

4S = APC 10x7" > Schub 2,7Kg / Luftstrom 150Km/h / 46A

lijkt mij genoeg. op 3s word je prop te groot voor een standaard onderstel.

Voor op 3s moet je denk ik meer richting de 1400kv gaan zitten wil je op 9 of 10" gaan draaien.

Even nog buiten dit alles om.
Ben je niet zo een verwende vlieger. Die kom ik ook steeds vaker tegen bij onze club. Op het moment dat het niet binnen 2 meter van de grond komt of verticaal gaat is het een rotding.
Als je op gras vliegt vind ik 15 a 20m echt niet veel. Wat stall is weet ik niet zo op wat jij zegt maar je kan er ook naar vliegen zodat ie stallt.
Het is een trainer geen 3D model dus beetje klim vermogen is genoeg toch. Heb geen beeld materiaal dus kan hier niet echt goed op oordelen natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ja meten is natuurlijk altijd beter, maar ik ben niet zo bang dat de regelaar eruit klapt. Ik heb er een 60 Ampere regelaar tussen zitten dus voordat de regelaar eruit klapt dan is de motor al kapot. Toch is het altijd handig om te hebben en het zal er hier oo ongetwijfeld wel komen:p

En nee ik ben geen verwende vlieger, maar het vliegtuig vloog niet fatsoenlijk horizontaal hij hing meer schuin aan zijn prop. En in bochten wist die al helemaal geen hoogte te houden.

Maar even over die cijfers:

4S = APC 10x7" > Schub 2,7Kg / Luftstrom 150Km/h / 46A

Ik weet nog steeds niet zeker wat ik nou met die waardes moet doen, luchtstroom 150 km/h en 2,7kg schub/trust. Het betekend in ieder geval niet dat je met die motor een vliegtuig van 2,7 kg kan gaan vliegen, toch?

Naja dan komt er dus een andere motor, maar dat betekend wel dat ik voor mijn huidige motor weer een bijpassend vliegtuig moet zoeken want laten liggen is ook zonde :rolleyes:

Je zegt het model hing aan de prop, was het zwaartepunt dan wel goed? En hoe is de instelhoek van de motor, heb je downtrust en righttrust en hoeveel?

Controleer ook de instellingen van je regelaar. Vrij recent nog hier iemand die niet uit z'n motor haalde wat er inzat (was ook een turnigy met 9*5 als ik mij niet vergis) maar na het opnieuw instellen van z'n regelaar ging het ineens wel.

Deze motor zou zeker voldoende moeten zijn voor die Taxi, ook nog voor zwaardere modellen.

De 10% regel is een goede om te volgen, maar naar mijn mening overmotoriseren mensen hier de modellen erg graag. Deze motor zou 550 watt moeten leveren, nou ja, dat doet ie natuurlijk nooit, maar zelfs al levert ie 'maar' 300 watt dan zou dat al meer dan voldoende moeten zijn voor een 1.7kg wegende Taxi. Als je het over vuistregels wilt hebben, je zit dan nog steeds ruim boven de 150Watt/kg.

Althans, dat is mijn idee er over, mijn mening, geen absolute waarheid dus, en hier nog 10 andere van dat soort disclaimers naar keuze.

Ik denk dat je beter even wat geld kan steken in een goede meter, zijn te koop voor euro of 25.
Wat ga je nu krijgen..
Je gaat je motor verbranden (schade 30? euro)
Of je blaast je lipo op?
Schade???

De motor die je nu hebt heeft om te beginnen een veel te hoog KV om een grote prop rond te draaien.
Hoe hoger je stroom hoe lager je rendement van je motor.
Wat ik je in een vorige posting voorrekende is gebaseerd op een goede motor bij maximaal rendement.
dus 80% rendement (wat een hele enkele motor haalt, de meeste zitten nog niet eens op de 75%)
Dan haal je 255 watt output, maar ik denk dat jouw motor/regelaar combinatie op zo'n 70-75% zit, dus dan heb je net 200 watt aan de prop.
Zoals ik al schreef.. veel te weinig.

En het gaat niet alleen om vermogen maar ook hoe je dat overbrengt.
Als ik in mijn electrokist van 2 kilo een binnenloper met 50000 rpm zet met 1,5 kilowatt gebeurd er ook niet veel.
Zet ik er een laag KV buitenloper in met 500 watt output kan ik bijna recht omhoog.

Een prop heeft een beter rendement bij een lager toerental, beste toerental ligt bij dit soort kistjes en props op 7500-9000 rpm.

Als je iets dichterbij woonde dan kon je mijn loggertje wel gebruiken, dan zie je exact wat er gebeurd tijdens de vlucht.
Maar er zijn ook vliegers bij jou in de buurt (op de club?) die je wel kunnen helpen.
Gewoon even rondvragen.

GJ

Je zegt het model hing aan de prop, was het zwaartepunt dan wel goed? En hoe is de instelhoek van de motor, heb je downtrust en righttrust en hoeveel?

Klonk mij ook al als staartlastig. Op basis van die zin.

Even terug komend op het voorbeeld motortje wat ik had.
Die zou dus volgens zegge á 2,5kg trekken statisch.
Dat wil dus zeggen 2,5kg-1,7kg = 0,8kg over om recht omhoog te kunnen.

Voor een aangedreven trainer achtig model is circa 1/3 trekkracht tov vlieggewicht al genoeg om normaal te vliegen.

1.7kg/3 = circa 600gram statische trekkracht. Die regel staat bijna gelijk aan de 150W/kg van Hezik. Hang hem aan een weegschaal en geef gas en je weet het snel genoeg.
Of meet je toerental en vul dit in een prop calculator in.

SRCMC - model power calculations

Wij zitten hier maar weer op remote te gokken maar soms kan het aan iets heel anders liggen dan jij zelf denkt.
Foute prop kan al een hoop problemen geven. Stel dat je prop speed zo laag is dat je niet eens je vliegsnelheid haalt maar wel 3kg trekkracht heb. Dan vliegt ie nog steeds niet of voor geen meter. Of andersom. hoop propspeed maar geen statische trekkracht.. Kan je prop wel hard willen maar als je model dat niet doet schiet je er geen moer mee op.

Mocht je niet meteen je stroom kunnen meten zoek dat ten eerste uit welke prop range de motor zou moeten zitten. Blijf dan op de kleinste maat. En voel of de boel niet binnen een korte tijd warm/heet wordt. Regelaars worden toch wel snel warm maar kokend heet is niet goed. Motortje is lauwwarm/ warm wel de max. Anders gaan je magneten er na een tijdje aan of het wikkeldraad zelf bij extremen. Lipo is 80% van zijn maximale continue stroom wel aan te raden voor een langere levensduur.

vb op 4s
1100kv @14,8V motortje op 70% = 11.340 rpm.
Op basis van een 10x6 APC Sport op dat toerental trek je 2100gram weg bij 104km/h prop speed.
rpm zit wel wat aan de hoge kant denk ik maar volgens mij zit een methanol daar ook ergens.
Je zit toch met een model dat niet gemaakt is voor grote props. Zo hoog is het standaard neuspootje niet.
Ik zou persoonlijk voor max 10" prop gaan. Eventueel nog wat spelen met de spoed. 10x6 10x7 of 10x8 voor 4s

vb op 3s
1100kv @ 11,1V op 75% = 9.150rpm.
Op basis van een 11x6 APC sport zit je dan op 1800gram @ 84km/h

Laatst bewerkt:
Kijk eens in de database zou ik zeggen. Daar staan minstens twee vergelijkbare kisten in, op 3 cellen met vergelijkbare motoren (Kadetten). En die vliegen prima. In de database kun je ook zien dat er heel veel kisten prima vliegen met een motorgewicht dat 7, 8 of 9 % van het totaalgewicht is. Ik vlieg zelf mijn Robbe Cardinal trainer met een 73 gram motortje op 1350 gram vlieggewicht (=5%) en dat gaat echt uitstekend. Eerder met een Typhoon 29/12/10 van 123 gram (9%), dat gaf wel wat meer spektakel. Die Typhoon is trouwens vrijwel gelijk aan jouw motor en sleurt mijn 2400 gram zware Hurricane ook zonder problemen omhoog.
Ben het niet met GJVO eens dat de motor veel te licht en een veel te hoog kV heeft. Op 3 cellen zit je met jouw motor op prima toerentallen voor 11 tot 12 inch props. Die 9x5 is te klein en te langzaam, dat is wel zeker.
Ik denk dat je het meer moet zoeken in iets grotere diameter en spoed (11x6 inch bijvoorbeeld) en/of de timing van je ESC.
En tot slot: wat voor prop gebruik je? Mijn ervaring is dat APC-E props over het algemeen sterker aanvoelen dan Graupner van dezelfde (opgegeven) afmetingen. Die APC props hebben ook grotere bladen.

Laatst bewerkt:
Back