Te zware LiPo + BL = stotteren??

Bart_Banaan

Forum veteraan
Hoi, ik weet niet zeker of ik dit hier moet posten of onder electro auto's, maar volgens mij heb ik een electrisch probleem.

Ik heb een auto met BL set up: een LMT 5300 motor en een warrior 9918 regelaar. Met deze set-up gebruik ik 3 verschillende accu's, een NiCD 9,6Volt (8x2/3SC cellen), een Kokam LiPo 2000mAh/11,1Volt (10C) en nu een hele nieuwe LiPo, een Graupner 3200mAh/14,4Volt (20C).

De Warrior regelaar heeft een uitschakelbare BEC, die heb ik dus ook uitgeschakeld en ik voed de ontvanger uit een 6Volt accupackje.

Nu heb ik met de accu van 9,6Volt geen enkel probleem, daarmee loop het setje prachtig. Met de 'kleine' Li-Po van Kokam loopt het setje ook mooi, alleen mag ik hem dan niet te zwaar vertanden ivm de belasting van de accu, die wel eens zou kunnen 'instorten'en daarmee de LiPo slopen.

Maar met de nieuwe accu, de Graupner LiPo 14,4V/3200mAh begint de motor te haperen en te hikken als hij hoog in de toeren draait. Hij klappert, zeg maar....
De Warrior 9918 regelaar is geschikt voor max 18 cellen (x1,2Volt = 21,6Volt) en de LMT 5300 motor trekt Imax 60Amp en heeft een max toerental van 65.000rpm.

Nu levert de Graupner accu een klem spanning van bijna 16,8Volt, maar dat kan kloppen omdat hij spiksplinternieuw is, dus dat zal na wat belasting wel dalen.
Komt dat klapperen en haperen nou omdat de accu gewoon teveel volt levert en dat de motor daardoor zijn maximale toerental overschrijdt, of zie ik iets over het hoofd??

(16 Volt x 5300 rpm/V = ruim 80.000 toeren theoretisch...)

Ik denk dat de timing niet optimaal staat en de regelaar moeite heeft met het toerental / piek spanning. Probeer eens een andere timing of frequentie op de regelaar.

Hoe kan ik de timing veranderen? Of moet ik gewoon de set-up van de motor herhalen, dus even de settings opnieuw doen?

ik neem aan dat je in de regelaar een timing en frequentie op kan geven? Dat is inderdaad de motor setup. Je kan eens proberen of andere instellingen beter werken.

OK dank je wel! Ik ga het ff proberen, zodra ik mijn diff's heb gerepareerd.... Door het klapperen en het vermogen zijn de tandwieltjes in de ball-diffs kapot en redelijk tandloos...
Ook de kogeltjes in de diffs hebben een flinke opdonder gehad: ze kraken :(

Ik kan eigenlijk niks instellen of afregelen aan de regelaar, ik heb alleen een set-up procedure, maar geen dip-switches of RS-232 aansluiting (althans daarover staat niks in de gebruiks aanwijzing...)

Hier een foto van het setje:

BL2.jpg

hoi bart ik heb hier het zelfde wel eens gehad .
met een vliegtuig dan ,ik denk dat je regelaar het toerental niet aan kan .
hij zit dus aan zijn limiet .je kan hem nu wat zwaarder vertanden .
hoeveel polen heeft die motor???
groeten wiebe

Het aantal polen kan ik niet echt vinden in de gebruiks aanwijzing, het is in iedergeval een driehoekschakeling. Over de rotor kan ik dit vinden:

'Alle motoren sind mit teillastoptimierten rotoren (aufwändige, feinsegmentierte Rotorherstellung)...... Sollte jedoch der betriebspunkt des motors nicht im zugelassenen max. wirkungsgradbereich liegen (Vollgasstrom zu hoch) kan auch hier zerstörung des rotors durch hohe wirbelströme drohen....'

Maar ik zal hem nog maar eens veel zwaarder vertanden....

heel simpel ..
1 je motor draait 80,000 toeren
en is gemaakt voor 65.000 gaat dus niet

2 je regellaar is niet gemaakt voor lipo gaat wel maar is niet goed

3 je timing zal ook niet klopen zal je op 10 a 15 graden moeten zetten.

4 je regellaar ken het toerntal ook niet aan. gaat dus ook niet

uitkomst heel simpel .. andere accu gaan gebruiken zo dat je motor 65,000 toeren gaat draaien.

je lmt lehner regelaar is via je pc/laptop in te stellen met een progammeer kabel.

greetz jaimy

Als het aan de regelaar lag zou hij enkel problemen hebben zijn volgas...

Lehners zijn 2 poolmotoren, dus de regelaar kan makkelijk 100 000 rpm aan. Timing in de laagste stand zetten.

Hij werkte wel goed bij het andere 3S lipo-pakket, en alle andere instellingen zijn dezelfde gebleven toch? Zeer vreemd, ik begin aan storing of aan een slecht gesoldeerd pakket te denken... :? Zie echt niet wat er anders mis kan zijn...

Niels

niels volgens mij heeft hij problemen met het 4 cellen pakket .
bart is dit setje speciaal voor een auto????
en als de regelaar erbij word gelevert neem ik aan dat de timing wel klopt .
ik weet niet wat de regelaar kan doen als max toerental .
maar wat bart beschrijft heb ik al 2 keer gehoord bij buitenlopers
klinkt als een verrot lager bij een buitenloper dan .
groeten wiebe

Het gebeurt alleen bij de Graupner 3200mAh (20C)4-cell Li-Po, die heeft een onbelaste klemspanning van 16,74 volt. Bij de 3Cells Kokom 11.1V/2000mAh (10C) heb ik nergens last van, evenmin bij het 9,6Volt Ni-Cd accupack.

De regelaar is voorzien van RC-Car software, geschikt voor max 18cellen (van 1,2Volt).

Het setje is 'speciaal' voor auto's: de regelaar heeft dus RC-Car software, de motor is standaard 540 size...

Het maximale toerental van de regelaar weet ik niet, maar ja de motor draait volgens opgave 5300toeren/volt en ik sluit hem aan op 16,8volt, daarmee zou hij theoretisch dik over de 85.000 toeren moeten lopen, terijl op het motortje maximaal 65.000 toeren staat, zal daar niet het probleem liggen? dat met deze zware lipo (die kan max 64Amp ontladen!!) en het hoge voltage de motor gewoon veel te veel toeren draait, waardoor die 'wirbelstrohmen' onstaan, die de motor 'op ze lazer' geven?

Door de (te) hoge spanning wil de motor te snel gaan draaien. De regelaar kan dan de timing niet meer bijhouden waardoor de motor gaat stotteren en haperen. Dit is niet best voor je motor maar zeker ook niet voor je regelaar. Er kunnen veel te grote stromen gaan lopen waardoor deze beide beschadigt kunnen raken.
De motor zwaarder gaan vertanden zou kunnen helpen maar dan ga je de motor erg zwaar belasten wat ook niet best is voor de motor en regelaar. Dit omdat de stromen dan ook erg hoog kunnen worden.
Je zult dus een accu moeten gebruiken die een lagere spanning heeft.

Back